TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 13. decem ber 2019
J. n r. 2019-7 620
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 190:
Vil ministeren redegøre for ulykkesfrekvensen på de forskellige strækninger af
Hillerødmotorvejens forlængelse sammenlignet med den gennemsnitlige uly k-
kesfrekvens på danske motortrafikveje?
Svar:
På basis af de politiregistrerede ulykker i perioden 2014 til 2018 har Vejdirek-
toratet beregnet ulykkesfrekvensen på den statslige del af Hillerødmotorvejens
forlængelse til 0,02 for personskadeulykker og 0,05 for alle ulykker, hvilket
svarer ca. til den gennemsnitlige ulykkesfrekvens på danske motortrafikveje.
Tabel 1 viser ulykkesfrekvenser for de statslige motortrafikveje i perioden 2014
til 2018.
Ulykkesfrekvensen for Hillerødmotorvejens forlængelse er beregnet for stræk-
ningen samlet set, da den har en ensartet udformning og karakter. Hvis motor-
trafikvejen opdeles i flere strækninger, kan der komme udsving i ulykkesfre-
kvenserne på de enkelte delstrækninger, som alene skyldes en tilfældig forde-
ling af ulykkerne.
Tabel 1 Uly kkesfrekvenser på st atslige mot ortrafikveje i Danmark
År
2014
2015
2016
2017
2018
Personskadeulykker Alle ulykker
0,02
0,08
0,01
0,06
0,02
0,06
0,02
0,06
0,02
0,06
Ulykkesfrekvenser opgøres som antal ulykker pr. mio. vognkm.