Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2112774_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0094
1267522
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 19 (Alm. del), som Fol-
ketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 17. oktober
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om ministeren er enig i, at der i Norge er opnået yderst positive resultater inden for færdselssikkerhed og trafikmoral generelt som følge af en tidlig indsats fra politiets og andre relevante aktørers side med trafiklæring i forhold til skoleelever helt fra de yngste årgange, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Er ministeren enig i, at der i Norge er opnået yderst positive re-
sultater inden for færdselssikkerhed og trafikmoral generelt som
følge af en tidlig indsats fra politiets og andre relevante aktørers
side med "trafiklæring" forhold til skoleelever helt fra de yngste
årgange.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Ambassaden i Oslo, hvortil der henvises:
”Høje
ambitioner i norsk trafiksikkerhed: Nulmålsætning i 2050
Norge har høje ambitioner inden for trafiksikkerheden med en
målsætning på nul dræbte i trafikken inden 2050. For første
gang i 30 år præsenterede regeringen en hvidbog (stortingsmel-
ding) udelukkende om trafiksikkerhed i 2017. Her fremhæves
trafiksikkerhedssamarbejdet og herunder styrkelse af det trafi-
kantrettede trafiksikkerhedsarbejde samt styrkelse af kompeten-
cen om trafikviden og trafiksikkerhed i børnehave og skole, som
virkemidler til en sikrere trafik.
Den norske indsats
Trafikundervisning har været obligatorisk i grundskolen siden
skoleåret 2006/2007 og er lovfæstet gennem kompetencemål i
læreplanen. Planen danner et grundlag for, at alle børn og unge
får en fælles, kontinuerlig og god trafikoplæring, hvor hver
skole selv står for at følge op.
Trafiksikkerhed indebærer fysiske tiltag, fartgrænser, sikker
transport, sikkerhedsudstyr og trafikoplæring. Undervisningen
skal blandt andet give eleverne en grundlæggende trafikforstå-
else og træning af færdigheder inden for trafik. Undervisningen
er ikke et individuelt fag, men er derimod integreret i to obliga-
toriske fag, henholdsvis kroppsøving (idræt) i de mindste klas-
ser og naturfag i ungdomstrinene.
Materiale om trafiksikkerhed udarbejdes af den statsstøttede or-
ganisation Trygg Trafikk. Der er mere trafikundervisning på de
lavere skoletrin end på mellem- og udskolingstrinene. Lærerne
kan følge Trygg Trafikks papir- og onlinebaseret undervisnings-
materiale (www.trafikkogskole.no) samt en trafikbog, som er te-
matisk inddelt, dækker kompetencemålene og tilpasset skoletri-
nene.
På de laveste skoletrin omfatter kompetencemålene praktisk gå-
trin, refleksbrug og viden om trafikregler og skilte (trin 1-3).
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om ministeren er enig i, at der i Norge er opnået yderst positive resultater inden for færdselssikkerhed og trafikmoral generelt som følge af en tidlig indsats fra politiets og andre relevante aktørers side med trafiklæring i forhold til skoleelever helt fra de yngste årgange, til justitsministeren
Forløbet afsluttes med en praktisk gåprøve, hvorefter eleverne
modtager et diplom.
På mellem- og udskolingstrin er cykling, forståelse af hvordan
trafiksikkerhedsudstyr hindrer og mindsker skader ved uheld og
ulykker, redegørelse af begreber som fart og acceleration samt
at foretage risikovurderinger centrale temaer. I 9. klassetrin (på
nogle skoler 8. trin) kan eleverne derudover tage valgfag i tra-
fik. Ca. 9500 elever ud af 62000 elever vælger årligt dette.
Der er ingen krav til timeantal, dog skal kompetencemålene
være indfriet efter 3., 6., og 9. trin i grundskolen.
Konkret bliver eleverne undervist i:
1. trin: trafiktræning i skolens nærområde
2. trin: enkle trafikregler, skolevejen, gårute og gåprøve
3. trin: undersøgelse af egen skolevej og registreringer af f.eks.
skilte, farlige kryds, cyklister med hjelm, mm.
4. trin: trafikregler, forberedende cykelundervisning, enkel teori
og træning i trygge omgivelser
5. trin: teori og træning på cykel i enkel trafik, sammen med
voksne
6. trin: teori og træning på cykel i krævende trafik
7. trin: selvstændig cykling i trafikken
Trafikoplæring for de helt små
Trafikoplæring er ikke påkrævet på børnehaveniveau. En stor
del af de norske børnehaver (lidt under halvdelen) er dog til-
meldt Trygg Trafikks initiativ ”Barnas Trafikklubb”. Initiativet
har som formål at etablere gode trafikvaner fra børnene er små
ved hjælp af interaktive spil inddelt i de forskellige årstider med
seks temaer under hver årstid, råd og tips, samt svar på en masse
gængse spørgsmål forældre måtte sidde med. Trafiksikkerhed
for børnehavebørn udbydes også af andre organisationer end
Trygg Trafikk.
Aktørerne
Trygg Trafikk står for 95-98 % af alt undervisningsmateriale i
trafiksikkerhed i de norske folkeskoler. Organisationen har si-
den sin oprettelse i 1956 haft mandat til at fremme trafiksikker-
hed med støtte fra staten samt projektkøb fra Finans Norge, for-
sikringsselskaber og andre virksomheder. Gennem de seneste 20
år har Trygg Trafikk været med til at udarbejde de nationale pla-
ner for trafiksikkerhed. Organisationer, virksomheder, kommu-
ner og trafiksikkerhedsudvalg i regionerne (fylker) er alle med-
lemmer af Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk spillede en aktiv rolle for at få trafikoplæring som
en obligatorisk del af undervisningen i folkeskolerne. Særligt
fremhæves deres argumenter om vigtigheden i undervisning i
cykling/svømning at have været udslagsgivende for, at dette
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om ministeren er enig i, at der i Norge er opnået yderst positive resultater inden for færdselssikkerhed og trafikmoral generelt som følge af en tidlig indsats fra politiets og andre relevante aktørers side med trafiklæring i forhold til skoleelever helt fra de yngste årgange, til justitsministeren
blev inkluderet i idræt på indskolingsniveau. Argumentet om at
sikre kontinuitet og progression samt inkludere fart og accelera-
tion vurderes udslagsgivende for mellem- og udskoling og at det
blev underlagt naturfag.
Derudover samarbejder Trygg Trafikk med en række andre or-
ganisationer i udviklingen af bl.a. nyt materiale. F.eks. har
Trygg Trafikk sammen med Norges Automobil Forbund, Sykli-
sternes Landsforening og Norges Cykleforbund udarbejdet en
online trafikoplæring for cyklister, sykkeldygtig.no, som lance-
res den 14. januar 2020, og som på sigt skal indgå i materialet
til skolerne.
Resultater og erfaringer med indsatsen
Siden 1970 er antallet af ofre for trafikulykker stærkt reduceret
fra 560 omkomne i 1970 til 117 i 2015. Tallet fra 2015 udgør
det lavest antal ofre siden 1947, dog med den væsentlige for-
skel, at der i 1947 kun var omkring 3,4 % af køretøjerne, som
var på vejene i 2015. Antallet af børn under 15, som bliver dræbt
i trafikken er også kraftigt reduceret fra omkring 100 hvert år i
1970erne til under 10 de seneste år. Ingen børn har indtil videre
(oktober) mistet livet i trafikken i 2019.
Norge fik i 2016 den prestigefyldte pris Road Safety PIN Award
fra den uafhængige europæiske trafiksikkerhedsorganisation
Europe Traffic Safety Council (ETSC) for eksemplarisk reduk-
tion i antal dræbte i vejtrafikken i perioden 2001-2015, et lang-
sigtet, vidensbaseret og målrettet trafiksikkerhedsarbejde, im-
plementering af omfattende tiltag og ikke mindst involvering af
et bredt spektrum af aktører i arbejdet.
Ifølge Trygg Trafikk er udviklingen med færre antal dræbte i
trafikken et resultat af, at trafiksikkerhed har været højt priori-
teret, og at mange aktører har gjort en målrettet indsats. Derud-
over har Norge ifølge Trygg Trafikk fået sikrere køretøjer og
tryggere veje, og befolkningen er generelt blevet bedre vidende
om trafiksikkerhed. Ligeledes er der en bedre sikkerhedskultur.
Slutteligt kommenteres et godt samarbejde blandt de nordiske
lande herunder Danmark med høj erfaringsudveksling og mu-
lighed for at dele teknologi og indhold på undervisningsområ-
det. Dette ser man gerne fortsætte i fremtiden f.eks. med online
platforme som sykkeldygtig.no.
En konklusion fra Politiet lægger vægt på et intensivt fokus på
trafiksikkerhed som en af grundende til et reduceret antal dræbte
og hårdt tilskadekomne i trafikken.”
4