TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2020
2019-7614
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 187:
Har ministeren kendskab til, om infrastrukturprojekter overholder grænsevær-
dierne for trafikstøj som minimum i den 10-årige periode, som der er praksis
for at fremskrive trafikken med?
Svar:
Jeg har videresendt spørgsmålet til Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I
Miljøstyrelsens
”Støj fra veje. Vejledning nr. 4 2007”
anbefales det til brug
for planlægning, at beregningerne af støj foretages for en fremtidig trafiksitua-
tion, som normalt er en planlægningshorisont på mindst 10 år.
Vejdirektoratet anvender normalt en ca. 10-årig planlægningshorisont i både
VVM-undersøgelser og støjskærmsprojekter langs eksisterende veje. I hverken
de fremtidige eller eksisterende situationer er det i praksis muligt at sikre, at
alle boliger overholder den vejledende grænseværdi på 58 dB. Der er mange
enkeltliggende ejendomme langs statens veje, der ikke kan afskærmes, og der
er mange boligområder, hvor det ikke er teknisk og økonomisk muligt at dæm-
pe støjen ned til 58 dB.”
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Når Banedanmark planlægger nye jernbanestrækninger, sker dette med så
lang en planlægningshorisont som muligt inden for rammerne af alle kendte
forudsætninger i form af langsigtede trafikfremskrivninger, forventninger til
teknologisk udvikling, forventet sammensætning af trafik, mulig frekvens for
trafikering mv. Udgangspunktet er således, at der allerede i planlægningsfasen
tages de nødvendige forholdsregler for at sikre, at de vejledende støjgrænser
bliver overholdt, når banen tages i drift.
Over tid vil der naturligvis kunne ske ændringer i trafikmønstret på jernbanen,
som ikke kunne forudses på planlægningstidspunktet. Dette har dog normalt
kun uvæsentlig betydning for stigninger i støjbelastningen fra banen.