Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2128858_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2019
2019-7614
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 181:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Transportministeriet i 2010 valgte at ned-
sætte SBT (støjbelastningstallet)/år fra 71.463 kr. per SBT/år (2009-priser) til
21.762 kroner per SBT/år (2009-priser)? Der henvises til s. 27 i hvidbogen
”Trafikstøj – et overset samfundsproblem”, Gate 21 og Rambøll, maj 2016.
Svar:
Baggrunden for opdateringen af enhedspriserne for støj er beskrevet i ”Værd-
isætning af transportens eksterne
omkostninger”,
som Transportministeriet fik
udarbejdet af COWI tilbage i 2010. Projektet har været fulgt af en følgegruppe
ledet af Transportministeriet og med medlemmer fra DTU Transport, Trafik-
styrelsen, Vejdirektoratet, Energistyrelsen og Miljøstyrelsen.
Af rapporten fremgår det, at opdateringen af enhedspriserne for støj omhand-
ler opdateringer af data og forudsætninger, revision af metode m.m., idet der
var fokus på to områder, hhv. en opdatering/revision af geneomkostningerne
og en opdatering af sundhedsomkostningerne med ny værdi af liv
Det kraftige fald i enhedsværdien for støj, i forhold til enhedsværdien fra 2004,
var hovedsageligt et resultat af følgende forhold:
Et nyt estimat for geneomkostningen for vejstøj baseret på en analyse og
omregning af de daværende seneste danske værdisætningsstudier om støj
og boligpriser. Estimatet blev reduceret til ca. 25 pct. af den hidtidige pris.
Ændret metode og estimat for værdien af dødsfald, idet dødeligheden vær-
disættes ud fra princippet om værdisætning af tabte leveår i forhold til før,
hvor værdien af dødsfald blev værdisat som et ”fuldt tabt liv”,
da dødsfald
pga. vejstøj snarere vedrører en reduktion af levetiden end et "fuldt tabt
liv". Dette reducerede sundhedsomkostningerne med ca. 50 pct.
Med
venlig
hilsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, hvorfor Transportministeriet i 2010 valgte at nedsætte SBT (støjbelastningstallet)/år fra 71.463 kr. per SBT/år (2009-priser) til 21.762 kroner per SBT/år (2009-priser), til transportministeren
2128858_0002.png
Side 2/2
Benny Engelbrecht