Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2019
Jakob Fryd
+45 72443602
19/16549-2
1/3
Oversigt over støjregulering i Holland, Schweiz, Sverige og Tyskland
På baggrund af Transportudvalgets spørgsmål 180 (TRU alm. del), har Vejdirektoratet udarbejdet en over-
sigt over væsentligste regelsæt for regulering af støj i Holland, Schweiz, Sverige og Tyskland. Det skal be-
mærkes, at der er tale om en meget overordnet gennemgang, der kort omtaler de væsentligste love og for-
ordninger der omhandler udendørs støj fra veje.
Holland
Overordnet reguleres støj efter Lov om støjforurening (på hollandsk: Wet geluidhinder), som varetager fore-
byggelse af støjforurening, som anvendes ved planlægning af nye bebyggelser og infrastrukturanlæg, samt
Lov om støjimmissionslofter (på hollandsk: Geluidsproductieplafonds), som regulerer den maksimalt tilladte
støjudvikling langs det nationale vejnet i Holland.
I den hollandske Lov om støjforurening opereres med nogle
(nedre) ”foretrukne” støjgrænser, og
nogle (øv-
re) ”maksimalt tilladte” støjgrænser.
De nedre støjgrænser er fastlagt ud fra sundhedshensyn, mens de øvre
grænseværdier afspejler hensynet til tilhørende omkostninger til opfyldelse af støjgrænserne. Herudover
opereres også med forskellige grænser i forhold til større veje og lokale veje.
Bindende
Ny vej (statsveje)
65 dB(A)
Ny vej (andre veje)
58 dB(A) (landområder)
63 dB(A) (byområder)
Vejudbygning (statsveje)
Variabel
65 dB(A)
Vejudbygninger (andre
48 dB(A)
68 dB(A) eller
veje)
Max. +5 dB(A) i ft eksisterende niveau
Oversigt over vejledende og bindende støjgrænser (Lden) (k ilde:
PIARC database om ”World Noise Polici-
es”)
Som udgangspunkt må støjgrænseværdier ikke overskrides ved støjfølsomme bygningsanvendelser. Bin-
dende støjgrænseværdier må kun overskrides, hvis der gives en officiel dispensation fra støjgrænserne.
I 2012 blev indført supplerende lovgivning om støjimmissionslofter fra statslige infrastrukturanlæg, hvor for-
målet er at håndtere den øgede støj fra vejanlæg m.m. Lovgivningen går i korte træk ud på, at overvåge og
kontrollere stigende støj fra infrastrukturanlæg, og om nødvendigt, at reducere støjen ved høje støjniveauer
ved hjælp af forskellige støjreducerende virkemidler.
Et støjimmissionsloft er en maksimal grænse for hvor meget en statslig vej må støje, ved nogle nærmere
definerede referencepunkter langs vejene, hvor støjniveauerne årligt følges ved hjælp af støjberegninger.
Hvis støjimmissionsloftet overskrides, skal der iværksættes tiltag så støjgrænsen kan overholdes. Dog skal
der kun iværksættes støjreducerende foranstaltninger, hvis man kan overholde kriterier for omkostningse f-
fektivitet af tiltaget. Kriteriet om omkostningseffektivitet medfører, at omkostningerne til foranstaltningerne
skal stå i rimeligt forhold til gevinsterne ved tiltaget. Hvis det støjreducerende tiltag er for dyrt i forhold til ge-
vinsterne (antal mennesker der får glæde af tiltaget) er det muligt at undlade at reducere støjen. Systemet
Vejledende
50 dB(A)
48 dB(A)
Niels Juels Gade 13
1022 Købehnavn K
Denmark
Telefon 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450