Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2128865_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2019
Jakob Fryd
[email protected]
+45 72443602
19/16549-2
1/3
Oversigt over støjregulering i Holland, Schweiz, Sverige og Tyskland
På baggrund af Transportudvalgets spørgsmål 180 (TRU alm. del), har Vejdirektoratet udarbejdet en over-
sigt over væsentligste regelsæt for regulering af støj i Holland, Schweiz, Sverige og Tyskland. Det skal be-
mærkes, at der er tale om en meget overordnet gennemgang, der kort omtaler de væsentligste love og for-
ordninger der omhandler udendørs støj fra veje.
Holland
Overordnet reguleres støj efter Lov om støjforurening (på hollandsk: Wet geluidhinder), som varetager fore-
byggelse af støjforurening, som anvendes ved planlægning af nye bebyggelser og infrastrukturanlæg, samt
Lov om støjimmissionslofter (på hollandsk: Geluidsproductieplafonds), som regulerer den maksimalt tilladte
støjudvikling langs det nationale vejnet i Holland.
I den hollandske Lov om støjforurening opereres med nogle
(nedre) ”foretrukne” støjgrænser, og
nogle (øv-
re) ”maksimalt tilladte” støjgrænser.
De nedre støjgrænser er fastlagt ud fra sundhedshensyn, mens de øvre
grænseværdier afspejler hensynet til tilhørende omkostninger til opfyldelse af støjgrænserne. Herudover
opereres også med forskellige grænser i forhold til større veje og lokale veje.
Bindende
Ny vej (statsveje)
65 dB(A)
Ny vej (andre veje)
58 dB(A) (landområder)
63 dB(A) (byområder)
Vejudbygning (statsveje)
Variabel
65 dB(A)
Vejudbygninger (andre
48 dB(A)
68 dB(A) eller
veje)
Max. +5 dB(A) i ft eksisterende niveau
Oversigt over vejledende og bindende støjgrænser (Lden) (k ilde:
PIARC database om ”World Noise Polici-
es”)
Som udgangspunkt må støjgrænseværdier ikke overskrides ved støjfølsomme bygningsanvendelser. Bin-
dende støjgrænseværdier må kun overskrides, hvis der gives en officiel dispensation fra støjgrænserne.
I 2012 blev indført supplerende lovgivning om støjimmissionslofter fra statslige infrastrukturanlæg, hvor for-
målet er at håndtere den øgede støj fra vejanlæg m.m. Lovgivningen går i korte træk ud på, at overvåge og
kontrollere stigende støj fra infrastrukturanlæg, og om nødvendigt, at reducere støjen ved høje støjniveauer
ved hjælp af forskellige støjreducerende virkemidler.
Et støjimmissionsloft er en maksimal grænse for hvor meget en statslig vej må støje, ved nogle nærmere
definerede referencepunkter langs vejene, hvor støjniveauerne årligt følges ved hjælp af støjberegninger.
Hvis støjimmissionsloftet overskrides, skal der iværksættes tiltag så støjgrænsen kan overholdes. Dog skal
der kun iværksættes støjreducerende foranstaltninger, hvis man kan overholde kriterier for omkostningse f-
fektivitet af tiltaget. Kriteriet om omkostningseffektivitet medfører, at omkostningerne til foranstaltningerne
skal stå i rimeligt forhold til gevinsterne ved tiltaget. Hvis det støjreducerende tiltag er for dyrt i forhold til ge-
vinsterne (antal mennesker der får glæde af tiltaget) er det muligt at undlade at reducere støjen. Systemet
Vejledende
50 dB(A)
48 dB(A)
Niels Juels Gade 13
1022 Købehnavn K
Denmark
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren har kendskab til, hvordan bekæmpelse af trafikstøj er reguleret i Schweiz, Holland, Tyskland og Sverige samt hvilke initiativer, der er taget for at regulere trafikstøj i disse lande, til transportministeren
2128865_0002.png
omkring støjemissionslofter og overholdelse af disse er temmelig komplekst. Det er nærmere beskrevet i en
artikel
”Modelling and monitoring Dutch highway traffic noise production”
(se kildehenvissning)
Link til hollandsk lovgivning:
Støjforureningslov:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0003227/2017 -05-01
Øvrige kilder:
F.A.M Hobma & P. Jong,
”Planning and Development Law in the Netherlands. An Introduction” (´s
-
Gravenhage, 2016)
M. Weber,
“Noise policy: sound policy? Noise policy: sound policy? A meta level analysis and evalua-
tion of noise policy in the Netherlands” (Utrecht University,
2014)
Teun Veger et al.,
”Modelling and monitoring Dutch highway traffic noise production”
(Rijkswaterstaat,
Maastricht, Euronoise, 2015)
PIARC database:
”World Noise Policies”
(2019) Link:
https://www.piarc.org/noise-policies/
Schweiz
Regler for støj i Schweiz fremgår af Noise Abatement Ordinance NAO (Forordning om støjbekæmpelse).
Forordningen indeholder bestemmelser for udendørs trafikstøj.
Der opereres med tre typer af støjgrænser, nemlig for støjgrænser ved planlægning (fx arealudlæg af nye
boligområder), en tærskelværdi, og en alarmværdi. Støjgrænser for planlægning gælder for planlægning af
nye boligområder og nye veje. Tærskelværdierne er fastsat med henblik på at sikre, at befolkningens trivsel
ikke påvirkes væsentligt. Alarmværdierne er fastlagt med henblik på udpegning af områder, hvor der er et
presserende behov for at reducere støjen.
Planlægning
dB(A)
Område type
Rekreative områder
Boliger og offentlige institutioner
Blandet bolig og erhverv
Industri
Dag
50
55
60
65
Nat
40
45
50
55
Tærskelværdier
dB(A)
Dag
55
60
65
70
Nat
45
50
55
60
Alarmværdier
dB(A)
Dag
65
70
70
75
Nat
60
65
65
70
Støjgrænseværdier angivet som gennemsnit af hhv. dagperiode (k l. 06-22) og natperiode (k l. 22-06).
Link til lovgivning:
Noise Abatement Ordinance NAO (se
https://www.admin.ch/opc/en/classified-
compilation/19860372/index.html)
Øvrige kilder:
Noise Abatement in Switzerland Status and Perspectives (Swiss Agency for the Environment, Forests
and Landscape (SAEFL), Berne, 2002)
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren har kendskab til, hvordan bekæmpelse af trafikstøj er reguleret i Schweiz, Holland, Tyskland og Sverige samt hvilke initiativer, der er taget for at regulere trafikstøj i disse lande, til transportministeren
2128865_0003.png
Sverige
”Förordning
(2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader”
indeholder bestemmelser om forebyggelse af
støj ved boligbebyggelser. Bestemmelserne anvendes ved vurderingen af, om kravet til forebyggelse af
ulemper for menneskers sundhed jf. den svenske Planlægnings- og bygningslov (2010) er opfyldt.
Støj fra veje bør ikke overskride:
60 dB(A) (L
Aeq,24h
) ved bygningsfacade, og
50 dB(A) (L
Aeq,24h
) og 70 dB(A) (maksimalt lydniveau, L
max
) ved udendørs opholdsarealer i tilknytning til
boligen.
Hvis det ikke er muligt at overholde 60 dB (
LAeq,24h
) ved bygningsfacaden, skal mindst halvdelen af boligens
opholdsrum vende mod en boligfacade hvor støjen ikke overstiger 55 dB(A) (L
Aeq,24h
) og 70 dB(A) (L
max
) mel-
lem kl. 22.00 og 06.00. Hvis det maksimale lydniveau på 70 dB(A) (L
max
) overskrides, bør niveauet dog ikke
overskrides med mere end 10 dB(A) maksimalt fem gange i timen mellem kl. 06.00 og 22.00.
For en bolig på højst 35 kvadratmeter gælder, at støjen ikke bør overstige 65 dB(A) (L
Aeq,24h
) ved bygnings-
facaden.
Link til lovgivning:
”Förordning
(2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader” (se
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/s vensk-forfattningssamling/forordning-
2015216-om-trafikbuller-vid_sfs-2015-216)
Tyskland
I Tyskland reguleres vejstøj efter en forordning om gennemførelse af Føderal Immissionskontrol (på tysk:
Sechzehnte Verordnung zur Durchführung des BundesImmissionsschutzgesetzes) fra 1990.
Forordningen gælder ved anlæg af nye veje, eller væsentlig ændring af eksisterende veje. Ændringen er
afgørende, hvis
en vej til en eller flere kontinuerlige baner til motorkøretøjstrafik eller en jernbanespor til en eller flere
kontinuerlige spor er strukturelt udvidet, eller
støjniveauet øges med mindst 3 dB(A) eller mindst 70 dB(A) i løbet af dagen eller mindst 60 dB(A) i
løbet af natten på grund af en betydelig strukturel indgriben i niveauet for trafikstøj fra den trafikrute,
der skal ændres.
En ændring betragtes også som væsentlig, hvis støjniveauet fra den vej der skal udbygges eller ændres,
øges til mindst 70 dB i løbet dagperioden eller 60 dB(A) i natperioden.
Dagperiode
Natperiode
Hospitaler, skoler, sanatorier og plejehjem
57 dB(A)
47 dB(A)
Bolig- og parcelhusområder
59 dB(A)
49 dB(A)
Bykerner, landsbyområder og blandede områder
64 dB(A)
54 dB(A)
Industriområder
69 dB(A)
59 dB(A)
Støjgrænseværdier ved ny infrastruk turanlæg eller udbygning af ek sisterende infrastruk turanlæg. Støjgræn-
seværdier angivet som gennemsnit af hhv. dagperiode (k l. 06-22) og natperiode (k l. 22-06).
Link til tysk lovgivning:
https://www.gesetze-im-internet.de/bimschv_16/16. _BImSchV.pdf
3