Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2118565_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 15
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål F og G i
Transportudvalget (TRU) tirsdag d. 3. december 2019
kl. 15.00
Indledende
bemærkning
Tak for spørgsmålene.
Jeg er blevet stillet to spørgsmål, som jeg
vil besvare i det følgende.
Det er aftalt med udvalget, at jeg svarer
på spørgsmålene samlet.
[Mener ministeren, at det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt, hvis
Københavns Lufthavn fortsætter driften
af flytrafik på trods af, at lufthavnen
konstaterer en sikkerhedsrisiko så
alvorlig, at den ifølge lufthavnens egne
regler bør stoppe driften af flytrafikken
for at bringe flytrafikken tilbage på et
sikkerhedsmæssigt forsvarligt niveau?]
Samråds-
spørgsmål F
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0002.png
Side 2 af 15
Det første jeg vil slå fast er, at
flyvesikkerheden er højeste prioritet, når
vi taler luftfart.
Der er ikke andre praktiske eller
økonomiske hensyn, der må komme i
vejen for vores sikkerhed, når vi stiger
ombord på et fly.
Sikkerheden er selve grundlaget for at
luftfart overhovedet kan finde sted.
Jeg har som udgangspunkt tillid til, at
luftfartsoperatørerne i Danmark har styr
på sikkerheden.
Det gælder ikke mindst de helt store og
meget professionelle aktører som
Københavns Lufthavn eller SAS.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0003.png
Side 3 af 15
I forhold til den konkrete sag kan jeg
konstatere, at der er flere forskellige
fremstillinger.
Politikens fremstilling af hændelserne i
Københavns Lufthavn og deres
gengivelse af den følgende proces er
selvfølgelig bekymrende.
Omvendt
når man ser på Københavns
Lufthavns foreløbige udmeldinger, i det
notat de udsendte i går, fremstilles en
anden virkelighed.
Dette understreger blot yderligere
kompleksiteten i denne sag og
nødvendigheden af, at vi ikke drager
forhastede konklusioner.
Jeg vil derfor ikke på nuværende
tidspunkt drage nogen konklusioner.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0004.png
Side 4 af 15
Vi bør derfor lade systemet virke efter
hensigten, så der udarbejdes grundige og
korrekte rapporter, som styrelsen kan
benytte i det videre tilsynsarbejde.
For vi skal til bunds i denne her sag -
præcis som vi skal til bunds i enhver sag,
hvor flyvesikkerheden potentielt er
kompromitteret.
Og kommer styrelsen eller lufthavnen
frem til, at der er begået fejl, så vil jeg
sørge for, at der bliver taget handling, så
det ikke sker igen.
Når det er sagt, så kender ingen her de
faktiske omstændigheder for
hændelserne i lufthavnen eller
håndteringen af dem.
Styrelsen har stadig ikke vurderet
indholdet af den hændelsesrapport, som
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0005.png
Side 5 af 15
Københavns Lufthavn har udarbejdet
udkast til.
Vi kender kun de brudstykker og den
vinkel, som Politiken har valgt at
præsentere.
Jeg derfor hverken vil eller kan lægge til
grund, at lufthavnen har fortsat driften i
en situation, hvor det ikke var
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Hvad jeg kan sige er, at Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen har vurderet, at den
information de modtog om hændelserne,
ikke gav anledning til et ekstraordinært
tilsyn.
Min tilgang til denne sag er derfor også;
At så længe styrelsen ikke kender, og har
haft mulighed for at sætte sig ordentligt
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0006.png
Side 6 af 15
ind i hændelsesrapporten, så bør vi ikke
drage forhastede konklusioner om
flyvesikkerheden i Københavns
Lufthavn.
Jeg kommer derfor ikke til at sidde her
og vurdere, om lufthavnen har handlet
forsvarligt, før jeg kender fakta i sagen.
Sikkerheds-
procedurer
Men jeg kan sige så meget, at det er
lufthavnene selv, der har ansvaret for, at
der er forsvarligt at lade flytrafikken
fortsætte.
Det har man vedtaget på EU-plan.
Lufthavnene skal opretter de nødvendige
systemer og sikre passende uddannelse
og oplysning af medarbejderne.
Helt konkret skal lufthavnens system
sikre, at en potentiel fare bliver opdaget,
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0007.png
Side 7 af 15
at faren ophører og at årsagerne til faren
undersøges.
Lad mig komme med et tænkt eksempel.
En ansat i lufthavnen observerer en
skrutrækker på banen og lufthavnens
systemer for håndteringen af sådan et
fund, aktiveres.
Banen lukkes, skruetrækkeren fjernes og
før banen åbner igen, sikrer man, at der
ikke er andre farer i området.
Hændelsen indberettes desuden til
styrelsen.
Når faren er ophørt, skal lufthavnen
udarbejde en årsagsanalyse
det er ikke
det samme som den hændelsesrapport vi
afventer, men kan indgå i denne.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0008.png
Side 8 af 15
Hvem har tabt skruetrækkeren og
hvorfor?
Er der nogen, der arbejder for meget, får
for lidt søvn eller er der helt andre
årsager til, at skruetrækkeren er blevet
tabt?
Den type undersøgelser skal lufthavnen
per automatik sætte i gang, for at
lufthavnens sikkerhedssystemer
fungerer i overensstemmelse med EU-
reglerne.
Styrelsens rolle er på den anden side at
foretage det overordnede tilsyn med, at
lufthavnens sikkerhedsledelsessystemer
fungerer.
At tilse, at systemerne for indberetning
og håndtering af hændelser fungerer, og
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0009.png
Side 9 af 15
at der bliver taget hånd om indberettede
hændelser.
Finder styrelsen på baggrund af en
hændelsesindberetning, en rapport eller
et tilsyn, at lufthavnen har handlet
uforsvarlig eller at
sikkerhedsprocedurerne er
utilstrækkelige, så reagerer den.
Kort sagt; luftfartssikkerhed er opbygget
omkring en systemtankegang, hvor
aktørerne lærer af deres fejl.
Det er altafgørende, at systemerne er
der, og at de fungerer, så sikkerheden
hele tiden kan forbedres.
Det skal ses i lyset af, at styrelsen i 2018
modtog ca. 10.000 indberetninger om
lidt under 8.000 hændelser.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0010.png
Side 10 af 15
Og selvom det ikke er muligt for
styrelsen at gå i dybden med hver enkelt
hændelse, skal de mange registrerede
hændelser ikke ses som udtryk for, at
sikkerheden er lav.
Tværtimod betyder de utallige
indberetninger, at hændelser tages
seriøst og indberettes i stort omfang
uden skelen til alvorsgraden.
Og forstå mig ret
styrelsen screener
alle indberetninger.
Men hovedopgaven består i at sikre, at
aktørerne selv tager hånd om de
indberettede hændelser i
overensstemmelse med de etablerede og
kontrollerede arbejdsgange.
Med den enorme mængde information
om hændelser, som styrelsen ligger inde
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0011.png
Side 11 af 15
med, kan styrelsen desuden danne et
generelt billede af sikkerhedsniveauet i
Danmark, som de anvender i deres
tilsyn.
Samråds-
spørgsmål G
[Mener ministeren, at Københavns
Lufthavn generelt overholder de
gældende sikkerhedsregler for drift af
flytrafikken, at myndighederne
gennemfører deres tilsyn med
lufthavnen tilfredsstillende inden for de
gældende regler og at rammerne er
udformet på en passende måde, eller er
det ministerens opfattelse, at
sikkerhedsreglerne og rammerne for
myndighedernes tilsyn skal præciseres,
ændres, eller eventuelt skærpes?]
Og det bringer mig til næste
samrådsspørgsmål.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0012.png
Side 12 af 15
Regelsæt og
rammer
Om jeg mener,
at Københavns Lufthavn generelt
overholder de gældende
sikkerhedsregler for drift af
flytrafikken;
at myndighederne gennemfører
deres tilsyn med lufthavnen
tilfredsstillende inden for de
gældende regler, og at rammerne er
udformet på en passende måde;
eller om det er min opfattelse, at
sikkerhedsreglerne og rammerne for
myndighedernes tilsyn skal
præciseres, ændres, eller eventuelt
skærpes?
Jeg har endnu ikke set dokumentation,
der konkluderer, at lufthavnen
ikke
overholder gældende sikkerhedsregler.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0013.png
Side 13 af 15
Styrelsens har oplyst, at det er
opfattelsen, at lufthavnen generelt har
en sund sikkerhedskultur, og at
lufthavnen arbejder systematisk og
fokuseret på at opnå en høj
flyvesikkerhed.
Styrelsen har i øvrigt i sin
sikkerhedsrapporten for 2018
konkluderet, at det generelle
sikkerhedsniveau i den civile danske
luftfart er på et højt og tilfredsstillende
niveau.
Indtil jeg får styrelsens vurdering af de
konkrete forhold, har jeg således ikke
mulighed for at træffe nogle
konklusioner i forhold til om
Københavns Lufthavn overholder
reglerne.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0014.png
Side 14 af 15
Med den viden jeg ligger inde med, ser
jeg heller ikke grund til at tvivle på, om
styrelsen gennemfører sit tilsyn
tilfredsstillende og med fokus på at
opretholde den høje sikkerhed i dansk
luftfart.
Afslutning
Jeg vil derfor ikke på nuværende
tidspunkt tage stilling til, om rammerne
for tilsyn med videre bør ændres.
Kommer der oplysninger frem, der giver
grund til at mene, at tilsynet bør
udformes anderledes, vil jeg bestemt se
på det med stor alvor.
Men jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke på
det foreliggende grundlag vil ændre på
rammer og regler for tilsyn.
Hvis vi gør det på et så spinkelt og
uigennemtænkt grundlag, risikerer vi at
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 3/12-19 om sikkerhedsregler i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2118565_0015.png
Side 15 af 15
det kan føre til en forværring og ikke
forbedring af flyvesikkerheden.
Afslutningsvis vil jeg gentage, hvad jeg
tidligere har givet til kende.
At det er min intention at invitere
ordførerne til et møde, når
hændelsesrapporten foreligger, og
styrelsen har haft anledning til at
foretage en vurdering af den.
For jeg ønsker bestemt det bedst mulige
samarbejde om denne sag
også
fremadrettet.
[SLUT]