Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2101731_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0092
1264874
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketingets
Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 15. oktober 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om klare regler på tungvognsområdet med tilhørende skrappe sanktioner ikke er noget værd, hvis kontroltrykket er lavt med den deraf følgende risiko for at blive draget til ansvar for regelbrud, hvor lastbiler er impliceret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om ministeren agter at gennemføre en
generel og mærkbar styrkelse af vejsidekontrollen med tunge
køretøjer, så der bliver et ensartet tilstrækkeligt kontroltryk i alle
dele af landet med det mål at styrke færdselssikkerheden og
sikre fair konkurrence på vejene?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der med finansloven for 2019 er af-
sat midler til at styrke politiets indsats på tungvognsområdet.
Der er afsat 5 mio. kr. i 2019, 10 mio. kr. årligt i 2020 og 2021
og 15 mio. kr. i 2022 til formålet.
De tilførte midler skal bidrage til at udvikle kvaliteten i de gen-
nemførte kontroller samt anvendes til en opnormering af antal-
let af medarbejdere i tungvognscentrene med henblik på at øge
kontroltrykket.
I 2019, 2020 og 2021 er forventningen, at kontroltrykket øges,
så der kontrolleres i størrelsesordenen 17.000 tunge køretøjer år-
ligt, heraf ca. 5.100 køretøjer i Tungvognscenter Nord og ca.
5.950 køretøjer i hhv. Tungvognscenter Syd og Tungvogncen-
ter Øst.
I 2022 er forventningen, at der kontrolleres i størrelsesordenen
18.900 køretøjer, heraf ca. 5.700 køretøjer i Tungvognscenter
Nord og ca. 6.600 køretøjer i hhv. Tungvognscenter Syd og
Tungvognscenter Øst.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der pr. 15. oktober 2019 er
standset og kontrolleret i alt 14.431 tunge køretøjer i de tre tung-
vognscentre. Heraf er 4.565 udenlandske køretøjer kontrolleret
for ulovlig cabotagekørsel. Alle tre tungvognscentre forventes
at opfylde målsætningen for 2019.
Politiet har som led i kontrollen fokus på de steder, hvor uord-
nede forhold typisk forekommer, f.eks. på rastepladser og i for-
hold til internationale transporter.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet har udarbejdet en
handlingsplan for tungvognsområdet, der er sendt i høring til de
tre tungvognsentre. Handlingsplanen skal medvirke til at sætte
rammerne for politiets indsats på tungvognsområdet med hen-
blik på bl.a. at styrke kvaliteten af politiets kontrol og sikre en
ensartet kontrolpraksis på tungvognsområdet. Der er som led i
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om klare regler på tungvognsområdet med tilhørende skrappe sanktioner ikke er noget værd, hvis kontroltrykket er lavt med den deraf følgende risiko for at blive draget til ansvar for regelbrud, hvor lastbiler er impliceret, til justitsministeren
handlingsplanen endvidere fokus på opretholdelse af et højt
kontroltryk. Handlingsplanen har overordnet til formål at ned-
bringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken og at
styrke regelefterlevelsen på tungvognsområdet.”
3