TRANSPORTMINISTEREN
29. januar 2020
2019-7506
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 154:
Hvor mange gange har Københavns Lufthavn de seneste 20 år søgt om tilladel-
ser, der øger lufthavnens passagerkapacitet?
Svar:
Der er ikke noget lovfastsat loft for passagerkapaciteten i Københavns Lufthavn
i luftfartslovgivningen. Lufthavnen kan i teorien håndtere så mange passagerer,
som banekapaciteten tillader, såfremt støjtilladelsen ikke overskrides. Lufthav-
nen har dog en lovfastsat forpligtelse til at tilvejebringe den nødvendige kapaci-
tet til at kunne afvikle de efterspurgte flyafgange jf. besvarelsen af TRU alm. del
152. Det betyder også, at antallet af passagerer kan stige og falde inden for de
lov- og planlægningsmæssige rammer uden at forudsætte tilladelser fra myn-
dighederne.
Lufthavnen skal naturligvis have de nødvendige tilladelser til byggeprojekter på
lige fod med øvrige virksomheder i Danmark, men der er ikke nødvendigvis en
sammenhæng mellem et byggeprojekt, der tilvejebringer mere kapacitet, og
antallet af passagerer. Lufthavnen kan godt øge antallet af kvadratmeter og
efterfølgende opleve et fald i passagerer.
I forhold til udbygning af lufthavnens kapacitet er det derfor vanskeligt at skel-
ne mellem byggeprojekter, der tilvejebringer kapacitet eller forbedrer service-
niveauet i lufthavnen. I mange tilfælde vil lufthavnen principielt kunne håndte-
re et større antal passagerer uden at foretage ændringer af lufthavnen i form af
øget kapacitet. Det vil dog medføre den negative konsekvens, at serviceniveauet
bliver dårligere, fx længere køer og ventetider i sikkerhedskontrollen og ved
bagagebåndene, ligesom det i værste tilfælde kan resultere i forsinkede eller
aflyste flyafgange.