Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2121468_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
10. decem ber 2019
2019-7491
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr.150:
Vil ministeren oplyse, hvilken CO2-effekt det vil medføre at udskifte dieseltog
med nye eltog?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Jf.
togoperatørernes egne opgørelser af energiforbrug til dieseltog, er det
samlede CO2-udslip fra dieseltog i Danmark med det nuværende materiel ca.
244.000 ton om året. Det omfatter alle dieseltog til persontrafik hos DSB,
Arriva og privatbanerne. Det omfatter altså ikke dieselgodstog og arbejd-
skøretøjer.
Energiforbruget (Diesel) kan opdeles på følgende kategorier:
DSB: 2,4 PJ svarende til 0,178 mio. tons CO2
Arriva: 0,4 PJ svarende til 0,030 mio. tons CO2
Andre: 0,5 PJ svarende til 0,037 mio. tons CO2
Danmarks samlede udslip af drivhusgasser er ca. 52 mio. ton om året, hvor-
for diesel-tog udgør ca. 0,5 % af det samlede udslip.
Det maksimale reduktionspotentiale ved at overgå til el-tog såvel som batteri-
tog eller brinttog er altså 244.000 ton CO2.
Men den faktiske reduktion afhænger naturligvis af det konkrete udslip fra
produktionen af el til togene, dvs. blandingsforholdet mellem vind, kul, vand-
kraft osv. i elproduktionen. Og for batteritogene hvor meget og hvilken ene r-
gi, der går til at producere og oplade batterierne.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvilken CO2-effekt det vil medføre at udskifte dieseltog med nye el-tog, til transportministeren
2121468_0002.png
Med
venlig
hilsen
Si de 2/2
Benny Engelbrecht