Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2101711_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0089
1264809
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 (Alm. del), som Folketingets
Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 15. oktober. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det fremover bliver standardprocedure i landets politikredse, at der ved hjælp af udskrift fra takografen gennemføres effektiv kontrol med køre-/hviletidsbestemmelsernes overholdelse i forbindelse med færdselsuheld, hvor lastbiler er impliceret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren tilsikre, at det fremover bliver standardproce-
dure i landets politikredse, at der ved hjælp af udskrift fra tako-
grafen gennemføres effektiv kontrol med køre-/hviletidsbestem-
melsernes overholdelse i forbindelse med færdselsuheld, hvor
lastbiler er impliceret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
” Rigspolitiet kan oplyse, at der i de tilfælde, hvor politiet tilkal-
des til et færdselsuheld, foretages en undersøgelse af omstæn-
dighederne ved uheldet og sikres beviser. Hvis en lastbil er im-
pliceret i uheldet, skal der bl.a. sikres en udskrift fra køretøjets
takograf med henblik på en kontrol af chaufførens køre- og
hviletid.
Det kan desuden oplyses, at den generelle færdselsindsats vare-
tages af beredskabsenhederne og færdselsenhederne i politik-
redsene. Såfremt politiet standser en lastbil som led i denne ind-
sats, foretages kontrol af de grundlæggende omstændigheder
vedrørende kørslen, herunder kørekort, vognmandstilladelse og
køre- og hviletid.
Politikredsene vil kunne anmode om bistand fra et af de tre tung-
vognscentre, hvis der som led i kontrollen er behov for speciali-
serede kompetencer vedrørende lastbiler.”
2