Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2129923_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. december 2019
2019-7492
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 149:
Vil ministeren oplyse, om det er muligt at ændre på incitamentsstrukturen,
så forbrugerne med fordel kan vælge dæk, der støjer mindst muligt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der kan ikke indføres generelle krav til dæks støjegenskaber ud over de krav,
der stilles i forbindelse med EF-typegodkendelse af dæk og køretøjer i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009.
Derimod kan der indføres incitamenter med det formål at påvirke dækkøbere
til at købe støjsvage dæk, fx via afgiftsmæssige differentieringer. Sådanne af-
giftsmæssige differentieringer henhører under Skatteministeriet.
Alternativt til afgiftsmæssige differentieringer kan det overvejes, om der kan
oprettes særlige zoner for støjsvage dæk. Det skal bemærkes, at kontrol af biler,
som kører i sådanne zoner, må forventes at være kompliceret, da oplysninger
om støjegenskaber ikke kan kræves indpræget i dækkene. Kontrol af dækstøj
forudsætter derfor, at kontrolmyndigheden enten kan kræve bildæk afmonteret
og testet uden bil, eller at kontrolmyndigheden har adgang til en database med
oplysninger om dæks rullestøj. En sådan database er endnu ikke oprettet.
Krav om mærkning af dæk, som sælges i EU, er reguleret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1222/2009. Forordningen stiller
krav om, at dækleverandører ved salg af dæk til person- og varebiler samt visse
lette lastbiler og busser, skal forsyne disse med en mærkat med oplysninger om
rullemodstand (brændstofforbrug), greb på våd vej samt rullestøj. Der er imid-
lertid ikke krav om, at mærkaten skal være permanent fastgjort til dækket. Dæk
til lastbiler og busser skal ikke mærkes, men de nævnte oplysninger skal fremgå
på eller sammen med slutbrugerens regning ved køb af dæk.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om det er muligt at ændre på incitamentsstrukturen, så forbrugerne med fordel kan vælge dæk, der støjer mindst muligt, til transportministeren
2129923_0002.png
Forordningen er på nuværende tidspunkt under revision med henblik på at
give dækkøbere bedre oplysninger om dæks sikkerhed og miljøegenskaber.
Heriblandt skal oplysninger om et dæks egenskaber indføres i en database, og
der lægges op til krav om mærker på dæk til lastbiler og busser.
Det bemærkes på den baggrund, at forbrugere derfor har mulighed for at vælge
det mest støjsvage dæk i salgssituationer, da mærkningen af dæk også inklude-
rer oplysninger om klasse for rullestøj afgivet til omgivelserne. Forbrugere har
derfor incitament til at sammenligne de forskellige dæks egenskaber ud fra
mærkaten og mærkningen.”
Transport- og Boligministeriet vil fortsat have fokus på støjkrav til dæk i for-
bindelse med fastsættelse af nye EU-regler, herunder blandt andet vigtigheden
af mærkning af dæk.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht