Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2138438_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2020
2019-7492
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 148:
Vil ministeren oplyse, om det er muligt at forbyde dæktyper, der støjer over
en bestemt grænseværdi i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Køretøjer i
form af personbiler, varebiler, lastbiler og busser er med hensyn til
støj som hovedregel omfattet af godkendelse i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 661/2009. Dette omfatter også støj fra de dæk,
som er monteret på de nævnte køretøjer. Køretøjer, som er produceret før EU-
reguleringen trådte i kraft, er imidlertid ikke omfattede af denne regulering.
Derudover er det muligt at opnå national dansk godkendelse af køretøjer, som
ikke er EF-typegodkendte, forudsat at køretøjet opfylder alternative nationale
krav, der har til formål at sikre et trafiksikkerheds- og miljøbeskyttelsesniveau,
som i det omfang, det er praktisk muligt, svarer til det niveau, der gælder efter
bestemmelserne for EF-typegodkendte køretøjer.
I henhold de fælleseuropæiske typegodkendelsesforordninger for køretøjer kan
EU-medlemsstater, herunder Danmark, ikke nægte registrering, salg, ibrugtag-
ning eller kørsel på vej med køretøjer eller komponenter til køretøjer, herunder
dæk og støjforhold, når køretøjet eller komponenten er omfattet af en EF- eller
EU-typegodkendelse.
Der kan således ikke indføres generelle krav til dæks støjegenskaber ud over de
krav, der stilles i forbindelse med EF-typegodkendelse af dæk og køretøjer.
I lyset af ovenstående kan det oplyses, at de nugældende fælleseuropæiske krav
til dækstøj fremgår af del C i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 661/2009, som senest er ændret ved Kommissionens forordning
(EU) 2019/543. Grænseværdierne for rullestøj fra dæk til personbiler, varebiler
og påhængskøretøjer til disse ligger mellem 70 og 74 dB(A) afhængigt af dæk-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om det er muligt at forbyde dæktyper, der støjer over en bestemt grænseværdi i Danmark, til transportministeren
2138438_0002.png
kets bredde. Grænseværdierne for dæk til busser, lastbiler og påhængskøretøjer
til disse ligger mellem 72 og 75 dB(A) afhængigt af dækkets størrelse og til-
tænkte anvendelse. For vinterdæk tillades en ekstra dB(A). De nævnte grænse-
værdier har været gældende siden 1. november 2016, dog med en 30 måneders
overgangsordning, således at dæk, som var produceret inden 1. november 2016
og som ikke opfyldte kravene i bilag II, kunne sælges indtil 30 måneder efter
denne dato.
Før den 1. november 2016 var de fælleseuropæiske krav til dækstøj fastsat ved
Rådets direktiv 92/23/EØF, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/43/EF. Disse regler tillod, at visse dæk til person- og varebiler og
påhængskøretøjer til disse måtte støje op til 76 db(A), samt at visse dæk til bus-
ser, lastbiler og påhængskøretøjer til disse måtte støje op til 79 db(A). Direkti-
vets krav er imidlertid ikke direkte sammenlignelige med de nuværende krav i
forordningen, og ovennævnte er derfor alene eksempler, der ikke kan tages som
udtryk for, hvor meget støjkravene reelt er blevet skærpet.
Se også bilag 1 for en skematisk oversigt over de nævnte krav.
Støjkravene i henhold til direktiv 92/23/EØF fik virkning på forskellige tids-
punkter alt efter køretøjskategori og dækkets bredde. Kravene fik virkning for
personbildæk med en bredde på højst 185 mm samt vare- og lastbildæk, der
blev monteret den 1. oktober 2009 eller senere, for personbildæk med en bred-
de på mere end 185 mm, men højst 215 mm, der blev monteret den 1. oktober
2010, eller senere, og for personbildæk med en bredde på mere end 215 mm,
der blev monteret den 1. oktober 2011 eller senere. Før ovennævte datoer var
der ikke fastsat krav til dæks støjegenskaber.
Dækbranchen oplyser, at den ikke anser det for sandsynligt, at der er dæk på
lager i Danmark, som er mere end fem år gamle. På baggrund af data fra Dæk-
branchens Miljøfond sammenholdt med data fra Danmarks Statistik vurderer
Færdselsstyrelsen, at dæk på danske personbiler og varebiler skiftes efter 6-8
års brug, og dæk på lastbiler og busser vurderes udskiftet efter 3-4 år.”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht