TRANSPORTMINISTEREN
19. december 2019
2019-7478
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 147:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Foreningen Vores Lyngby og let-
banen til brug for foretræde 3/12-19 vedrørende Hovedstadens Letbane, jf.
TRU alm. Del
–
bilag 97.
Svar:
Da spørgsmålet er af teknisk karakter, har jeg bedt om bidrag fra Hovedstadens
Letbane til denne besvarelse.
Hovedstadens Letbane har oplyst følgende:
”Ved
fastlæggelsen af de overordnede mål for letbanen på Ring 3 ønskede ejer-
kredsen et velafprøvet, driftssikkert standardsystem. Forud for udarbejdelsen
af udbudsmaterialet for letbanen på Ring 3 havde selskabet derfor en markeds-
dialog med potentielle tilbudsgivere. På baggrund af markedsdialogen blev det
bl.a. konkluderet, at batteridrift var et relativt uprøvet system med dertilhøren-
de driftsusikkerheder. Ydermere blev det konkluderet, at de kendte eksempler
på letbane med ledningsfri kørsel kun havde været i drift i relativ kort tid og i
øvrigt ikke havde samme karakteristika som letbanen på Ring 3 ift. hastighed,
afstand mellem stationer, længde, frekvens eller kørselsomfang, ligesom de
klimatiske forhold ikke var sammenlignelige.
På det daværende erfaringsgrundlag ville en beslutning om at udbyde køreled-
ningsfri kørsel (fx i form af batteridrift) således gøre letbaneprojektet til et ud-
viklingsprojekt, hvilket ville ligge væsentligt uden for projektets overordnede
målsætning og rammer jf. bl.a. Udredningen for Letbane på Ring 3. Af samme
grund valgte man i stedet i 2015 ifm. med præ-kvalifikationsannonceringen at
udbyde et standardiseret letbanesystem forsynet med strøm fra køreledninger i
overensstemmelse ejerkredsens ønsker. Hertil kan det bemærkes, at selskabet i
forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven foretog en opdateret vurdering af
den valgte teknologi, hvilket ikke gav anledning til at ændre på de hidtidige
konklusioner.