Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2127972_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
19. december 2019
2019-7478
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 147:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Foreningen Vores Lyngby og let-
banen til brug for foretræde 3/12-19 vedrørende Hovedstadens Letbane, jf.
TRU alm. Del
bilag 97.
Svar:
Da spørgsmålet er af teknisk karakter, har jeg bedt om bidrag fra Hovedstadens
Letbane til denne besvarelse.
Hovedstadens Letbane har oplyst følgende:
”Ved
fastlæggelsen af de overordnede mål for letbanen på Ring 3 ønskede ejer-
kredsen et velafprøvet, driftssikkert standardsystem. Forud for udarbejdelsen
af udbudsmaterialet for letbanen på Ring 3 havde selskabet derfor en markeds-
dialog med potentielle tilbudsgivere. På baggrund af markedsdialogen blev det
bl.a. konkluderet, at batteridrift var et relativt uprøvet system med dertilhøren-
de driftsusikkerheder. Ydermere blev det konkluderet, at de kendte eksempler
på letbane med ledningsfri kørsel kun havde været i drift i relativ kort tid og i
øvrigt ikke havde samme karakteristika som letbanen på Ring 3 ift. hastighed,
afstand mellem stationer, længde, frekvens eller kørselsomfang, ligesom de
klimatiske forhold ikke var sammenlignelige.
På det daværende erfaringsgrundlag ville en beslutning om at udbyde køreled-
ningsfri kørsel (fx i form af batteridrift) således gøre letbaneprojektet til et ud-
viklingsprojekt, hvilket ville ligge væsentligt uden for projektets overordnede
målsætning og rammer jf. bl.a. Udredningen for Letbane på Ring 3. Af samme
grund valgte man i stedet i 2015 ifm. med præ-kvalifikationsannonceringen at
udbyde et standardiseret letbanesystem forsynet med strøm fra køreledninger i
overensstemmelse ejerkredsens ønsker. Hertil kan det bemærkes, at selskabet i
forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven foretog en opdateret vurdering af
den valgte teknologi, hvilket ikke gav anledning til at ændre på de hidtidige
konklusioner.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen Vores Lyngby og letbanen til brug for foretræde 3/12-19 vedrørende Hovedstadens Letbane, til transportministeren
2127972_0002.png
Side 2/2
Hovedstadens Letbane tegnede primo 2018 kontrakt med Siemens Aarsleff Rail
Consortium (SiAr) om levering af tog og jernbaneinfrastruktur. I erkendelse af,
at teknologien udvikler sig hurtigt, drøftede selskabet primo/medio 2019 sam-
men med SiAr, om batteridrift kunne være en brugbar løsning på dele af letba-
nestrækningen. På baggrund af disse drøftelser blev det vurderet, at Hovedsta-
dens Letbane ikke bør foretage ændringer i de indgåede kontrakter, idet tekno-
logien til batteridrift på Ring 3 stadig ikke vurderes moden nok, og idet æn-
dringer af de indgåede kontrakter vurderes at forstyrre projektet i væsentlig
grad. Udover at konstatere en stadig umoden teknologi til en letbane af den
type, der skal køre langs Ring 3, kunne selskabet ligeledes notere sig, at delvis
batteridrift vil fordyre letbaneprojektet (både i drift og anlæg), forlænge letba-
nens køretid og forringe det forventede passagertal i letbanen. Disse konse-
kvenser har ligeledes medvirket til, at selskabet fortsat vurderer, at delvis batte-
ridrift ikke er hensigtsmæssigt på letbaneprojektet.
I kraft af ovenstående valgte Hovedstadens Letbane at fastholde, at letbanen
skal anvende en velafprøvet teknologi i form af køreledninger, ligesom man gør
på bl.a. S-bane og fjerntog.
Vedrørende driftsforstyrrelser på Aarhus Letbane som følge af frostvejr og is på
køreledningerne, kan selskabet meddele, at der i operatørkontrakten på Ring 3
er et generelt krav om, at operatøren skal sikre sig, at sne og is ikke bliver et
problem for driften. Det er Hovedstadens Letbanes forventning, at operatøren
på Ring 3 vil løse udfordringen med is på køreledninger ved at lade et antal tog
køre frem og tilbage på letbanen natten igennem, de nætter hvor der potentielt
kan være risiko for is på køreledningerne. Der vil i den forbindelse være behov
for et beredskab, der bl.a. inkluderer varsling fra et meteorologisk vejrcenter
alternativt at operatøren på anden vis overvåger vejrudviklingen i de perioder
af året, hvor temperaturen svinger omkring frysepunktet. Selskabet er op-
mærksom på de udfordringer som Aarhus Letbane oplever ift. frost på køreled-
ningerne, og forventer at indhente erfaringer fra Aarhus Letbane om samme.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht