Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2130173_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
20. december 2019
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 134 (Alm. del) af 29.
november 2019
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for rammen til nye offentlige investeringer
f.eks. til nye
veje og jernbaner
i perioden 2021-2030 (i 2020-pl) i en situation, hvor de finan-
sieringsbidrag som indgik i ”Aftale om et sammenhængende Danmark –
Investe-
ringsplan
2030” fra 12. marts 2019 indgår (herunder ekstra udbytter fra Storebælt,
effektiviseringer på jernbanen m.v., jf. side 46 i aftalen)? Ministeren bedes opgøre
rammen samlet set og for hvert af årene i perioden.
Svar
I marts 2019 indgik den tidligere regering (Venstre, Liberale Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti en infrastrukturaftale.
Aftale om et sam-
menhængende Danmark
Investeringsplan 2030
omfattede finansieringsbidrag fra ud-
bytter fra Storebælt, effektiviseringer på jernbanen, provenu vedr. udbytter til A/S
Øresund samt indtægter fra salg af parkeringshuse ved Københavns Lufthavns
Station.
Lægges disse finansieringsbidrag til det niveau for de offentlige investeringer i
bygninger og anlæg, som fremgår af
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter
2023,
oktober 2019, forøges investeringsniveauet med i størrelsesorden 0,7-4,7
mia. kr. årligt i perioden 2021-2030,
jf. tabel 1.
1
Tabel 1
Offentlige investeringer i bygninger og anlæg inkl. finansieringsbidrag fra
Aftale om et
sammenhængende Danmark - Investerinsplan 2030,
marts 2019
Mia. kr., 2020-priser
Offentlige investeringer i bygninger
og anlæg inkl. finansieringsbidrag
2021
63,1
2022
63,8
2023
65,1
2024
67,1
2025
68,6
2026
71,3
2027
69,8
2028
70,3
2029
70,9
2030
71,3
Det bemærkes, at provenuet vedr. udbytter til A/S Øresund er teknisk indregnet i
Opdateret 2025-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2023,
oktober 2019 som en udgiftsreserve uden for det finanspolitiske råderum og ram-
men for de offentlige investeringer. Udgiftsreserven er således beregningsteknisk placeret som en kapitalover-
førsel til den private sektor.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om ministeren vil redegøre for rammen til nye offentlige investeringer – f.eks. til nye veje og jernbaner – i perioden 2021-2030 (i 2020-pl) i en situation, hvor de finansieringsbidrag som indgik i Aftale om et sammenhængende Danmark - Investeringsplan 2030 fra 12. marts 2019 indgår (herunder ekstra udbytter fra Storebælt, effektiviseringer på jernbanen m.v., jf. side 46 i aftalen), til finansministeren
Side 2 af 2
Anm.: De offentlige investeringer er opgjort inkl. moms. Hvis der prioriteres fx 5 mia. kr., svarer det således til, at
de offentlige investeringer på nationalregnskabsform øges med ca. 6 mia. kr.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023,
oktober 2019 og
Aftale om et sammenhængende Danmark
Investeringsplan 2030,
marts 2019.
Finansieringsbidragene fra
Aftale om et sammenhængende Danmark - Investeringsplan
2030
er beregningsteknisk opregnet til 2020-priser. Der er ikke udarbejdet opdate-
rede skøn over de potentielle indtægter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister