Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2127333_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Dato
J. n r.
16. decem ber 2019
2018-4232
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Statsrevisorerne har i brev af 21. oktober 2019 anmodet om en redegørelse for
de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning nr. 3/2019
om budgettering af Vejdirektoratets vejprojekter giver anledning til.
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Statsrevisorerne bemærker, at Ny An-
lægsbudgettering har levet op til sit formål ved at løse tidligere tiders proble-
mer med fordyrede og forsinkede anlægsprojekter på vejområdet. Ny Anlægs-
budgettering blev netop indført i 2006 efter en periode med gentagne budget-
overskridelser, hvilket bl.a. medførte kritik fra Rigsrevisionen, og formålet har
således været at sikre en mere forsigtig og realistisk tilgang til budgetteringen
af anlægsprojekterne på vej- og baneområdet.
Endvidere noterer jeg mig Statsrevisorernes anerkendelse af, at Transport- og
Boligministeriet generelt følger op på prognoser for forbrug af bevillinger til
vejprojekterne, og dertil at Vejdirektoratet systematisk indsamler erfaringer
til
at understøtte præcisionen i budgetlægningen og vælger de priser, som Vejdi-
rektoratet vurderer, er repræsentative for det arbejde, der skal udføres. Trans-
port- og Boligministeriet har tillige sikret, at større projekter gennemgår en
ekstern kvalitetssikring.
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at det ikke er tilfredsstillende, at de
endelige omkostninger for 25 af de 32 undersøgte vejprojekter ved budgetlæg-
ningen har været overvurderet med i alt 3,9 mia. kr., og at der herudover er
uforbrugte reserver på 7,7 mia. kr. ved projekterne. Rigsrevisionen konkluderer
endvidere, at dette indebærer risiko for, at midler står bundet i vejprojekter
frem for at indgå i prioriteringen af nye projekter.
Jeg har følgende bemærkninger til Rigsrevisionens konklusioner:
Det synes ikke dokumenteret i beretningen, at Vejdirektoratet ud fra
den tilgængelige viden på budgetteringstidspunktet burde have valgt
andre priser eller andre mængder i de undersøgte anlægsbudgetter. I de
tilfælde hvor budgetterne har været underlagt granskning af eksterne
eksperter, har de eksterne eksperter heller ikke konstateret, at Vejdi-
rektoratet burde have valgt andre priser eller mængder. Rigsrevisionen
konstaterer også i sin rapport, at ”den overordnede konklusion i alle 13
eksterne kvalitetssikringsrapporter er, at Vejdirektoratets anlægsover-
slag for vejprojekterne er gennemarbejdede og veldokumenterede.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om ministeren vil oversende sin redegørelse på Statsrevisorernes beretning om Vejdirektoratets budgettering af vejprojekter samtidig med oversendelsen til Statsrevisorerne, til transportministeren
2127333_0002.png
Det er på baggrund af Vejdirektoratets oplysninger min forståelse, at
forskellen mellem det oprindeligt budgetterede og det faktiske forbrug i
projekterne i høj grad kan tilskrives, at Vejdirektoratet i løbet af perio-
den har lykkedes med at forbedre projektstyringen. Jeg er enig i, at det
ikke er hensigtsmæssigt at skyde (systematisk) for højt i budgetterin-
gen. Men det er derimod positivt, hvis man undervejs i projektet formår
at finde og udnytte besparelsesmuligheder. En sådan gevinst bør ikke
give anledning til kritik.
Projekterne er i høj grad budgetteret i en højkonjunktur og gennemført
i en lavkonjunktur, hvilket har givet bedre licitationsresultater end for-
ventet.
Budgetterne for de 32 vejprojekter er enten omlagt til eller udarbejdet
efter principperne i Ny Anlægsbudgettering i perioden fra medio 2007
til ultimo 2009.
Det betyder, at de erfaringer Vejdirektoratet har draget
undervejs i projekternes anlægsfase i praksis ikke har kunnet overføres
til budgetlægningen for de øvrige undersøgte projekter. Men erfarin-
gerne vil kunne anvendes fremadrettet.
Den centrale reserve er en porteføljereserve for alle anlægsprojekterne
under Transport - og Boligministeriets område
dvs. projekterne for-
sikrer hinanden. Midlerne i den centrale reserve er derfor et bidrag til
den fælles forsikring. Man kan ikke bebrejde Vejdirektoratet, at de cen-
trale reserver har været sat for højt, da det er en central pointe ved Ny
Anlægsbudgettering, at reserverne ikke beror på anlægsmyndighedens
skøn.
Ny Anlægsbudgettering har til fulde levet op til sit oprindelige formål
på vejområdet om at undgå fordyrelser og forsinkelser.
De overskydende projektbevillinger i Vejdirektoratet er løbende blevet
tilbageført til Infrastrukturfonden. Der er pt. ikke udisponerede midler
i fonden. De overskydende centrale reserver er disponeret til en styrket
vedligeholdelse af statens veje og jernbaner.
Si de 2/3
Jeg vil naturligvis tilsikre, at der tages initiativer til at forbedre budgetlægnin-
gen af vejprojekter i lyset af Rigsrevisionens anbefalinger, jf. nedenfor. Men jeg
vil samtidig tilskynde Vejdirektoratet til fuldt ud at opretholde sit fokus på at
gennemføre hvert enkelt projekt så billigt og hurtigt som muligt, uanset at det
kan føre til afvigelser fra de oprindelige budgetforudsætninger.
Det er forudsat i forbindelse med indførelsen af Ny Anlægsbudgettering, at
konceptet løbende skal udvikles baseret på erfaringerne med modellen. På bag-
grund af de indhøstede erfaringer er det således tidligere på året besluttet at
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om ministeren vil oversende sin redegørelse på Statsrevisorernes beretning om Vejdirektoratets budgettering af vejprojekter samtidig med oversendelsen til Statsrevisorerne, til transportministeren
2127333_0003.png
reducere de samlede korrektionstillæg for nye vejprojekter på land fra 30 pct.
(heraf 20 pct. i central reserve) til 15 pct. (heraf 5 pct. i central reserve),
Beretningen har foranlediget en række yderligere justeringer af procedurerne
for anvendelsen af Ny Anlægsbudgettering i Vejdirektoratet:
Vejdirektoratet vil i samarbejde med Transport-og Boligministeriet op-
stille kriterier for, hvornår projekternes økonomi er tilpas sik ker til, at
uforbrugte reserver kan tilbageføres inden afslutningen af projektet.
Kriterierne vil bero på Vejdirektoratets projektfaglige vurdering af til-
strækkelig budgetsikkerhed.
Vejdirektoratet vil overveje, hvorvidt det billigste tilbud alene bør an-
vendes som erfaringspris i stedet for et gennemsnit af de tre billigste.
Det vil dog altid bero på en faglig vurdering, da anvendelse af et enkelt
tilbud også kan føre til et misvisende resultat.
Vejdirektoratet vil bestræbe sig på at forbedre dokumentationen for,
hvordan erfaringer fra tidligere projekter overføres til nye projekter, så-
ledes at eksterne parter bedre kan forstå den i erkendelse af, at den nu-
værende dokumentation er skrevet af og for projektledere og projekt-
medarbejdere.
Vejdirektoratet vil sikre, at proceduren for at anlægsregnskaber skal
være aflagt senest tre måneder efter projektafslutning, følges fremad-
rettet.
Vejdirektoratet vil tage initiativ til flere tværgående analyser af projek-
terne for at afdække eventuelle fællestræk på tværs af projekterne i
form af forbedrede priser ved licitation mv.
Si de 3/3
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen på mail
[email protected].
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht