Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2096841_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2019
2019-5851
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra MFU Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren oplyse, hvor meget udgravning af en 2 x 3-sporet indre by tunnel
fra Hillerødmotorvejen/Bispeengbuen med P-hus/busterminal under Hoved-
banegården til Amagermotorvejen kan bidrage med til opfyldning af Lynette-
holmen, og hvad vil dette gøre for businesscasen og tidsplanen for opfyld, hvis
det antages at tunneleringen startes i 2025?
Svar:
Transport- og Boligministeriet er ikke i besiddelse af egentlige beregninger af
jordmængder ved en udgravning af en 2 x 3-sporet tunnel gennem indre by af
København fra Hillerødmotorvejen/Bispeengbuen med et P-hus/busterminal
under Hovedbanegården til Amagermotorvejen, og en sådan beregning indgår
heller ikke i de besluttede analyser af Lynetteholmen.
Vejdirektoratet har oplyst, at ud fra en gennemsnitsbetragtning og ved gen-
nemførelse af en simpel skitseberegning for udgravning af en 2 x 3-sporet tun-
nel på ca. 29 * 8,5 m fra Borups Allés ophør ved Bispeengbuen til Amagermo-
torvejens ophør ved Vejlands Allé i en lige linje med knæk ved Langebro på
Amagersiden på i alt ca. 8 km, samt forudsat 2-3 tilslutningsanlæg giver det en
jordmængde på 2-2,5 mio. m
3
, hvilket svarer til 5-6 % af Lynetteholmens sam-
lede opfyld, såfremt indbygningsvolumen for den samlede Lynetteholmen etab-
leres omkring 41 mio. m
3.
Et sådant projekt vurderes at være et kommunalt anliggende, da myndigheds-
ansvaret for størstedelen af de omtalte vejstrækninger er kommunalt. Det be-
mærkes i den forbindelse, at der er indgået en aftale om, at staten vil nedklassi-
ficere Bispeengbuen og tilhørende vejanlæg fra statsvej til kommunevej, så-
fremt de omkringliggende kommuner ønsker at overtage vejanlægget og evt.
tunnellægge Bispeengbuen.
Anlæg af Lynetteholmen ved spuns og jordopfyld ventes isoleret set at være
selvfinansierende. Den foreløbige vurdering er, at der er tilstrækkeligt med
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om, hvor meget udgravning af en 2 x 3-sporet indre by tunnel fra Hillerødmotorvejen/Bispeengbuen med P-hus/busterminal under Hovedbanegården til Amagermotorvejen kan bidrage med til opfyldning af Lynetteholmen, og hvad vil dette gøre for businesscasen og tidsplanen for opfyld, hvis det antages at tunneleringen startes i 2025, til transportministeren
2096841_0002.png
overskudsjord fra byggerier og anlægsprojekter i København og omegn til at
gennemføre projektet. Opfyldet af Lynetteholmen kan således gennemføres
uanset, om Københavns Kommune på sigt skulle beslutte at etablere en tunnel
under indre dele af København.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht