Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2125091_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2019
2019-7296
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 122:
Metroselskabet har oplyst, at det var planen at slibe skinnerne inden åbning af
Cityringen, men at man ikke nåede det, hvilket har skabt støjgener for mange
beboere i København. Kan ministeren oplyse - jf. artiklen i Berlingske
”Støjpla-
gede naboer til metroen søger kompensation” den 8. november 2019
hvornår
beslutningen om udskydelsen af slibningen blev taget, og oplyse om, hvorvidt
den entreprenør, som er ansvarlig for slibning af skinnerne, var forsinket eller
manglede kapacitet i forhold til at leve op til tidsplanen, samt hvornår det for-
ventes, at beboerne er fri for støjgener fra Cityringen?
Svar:
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg indhentet bidrag til besvarel-
se fra Metroselskabet, der er ansvarlig for anlægsprojektet. Metroselskabet
oplyser følgende:
”Metroselskabet kan bekræfte, at det oprindeligt var planen, at transportsy-
stemleverandøren skulle slibe skinnerne inden åbningen af Cityringen. På
grund af anlægsentreprenørens forsinkelser og de deraf følgende sene trans-
porter af materialer i tunnelerne måtte skinneslibningen imidlertid udskydes
til efter åbningen. Ændringen blev aftalt i maj 2019, da det på dette tidspunkt
var klart, at anlægsentreprenøren ville lægge beslag på tunnelerne til trans-
porter af materialer helt frem til midten af juli 2019 og dermed gribe ind i
testkørsel og prøvedrift.
På dette tidspunkt vurderedes en udskydelse uproblematisk, fordi skinnerne
normalt er i rimelig
omend ikke optimal - stand, når driften påbegyndes.
Dette viste sig imidlertid ikke at være tilfældet, idet anlægsentreprenørens
materialetransporter skete med særlige skinnekøretøjer, som efterfølgende
har vist sig at medføre større skader på skinnerne end sædvanlige jernbane-
køretøjer. Metroselskabet besluttede derfor kort efter åbningen af Cityringen
at fremskynde den planlagte skinneslibning, som ellers var forudsat at finde
sted i begyndelsen af 2020.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om, hvornår beslutningen om udskydelsen af slibningen af skinnerne på Cityringen blev taget, til transportministeren
2125091_0002.png
Side 2/2
Sammenfattende skyldtes udskydelsen af slibningen og de deraf følgende ge-
ner således ikke transportsystemleverandørens forsinkelse eller mangel på
kapacitet, men anlægsentreprenørens sene transporter af materialer i tunne-
len med uhensigtsmæssige køretøjer.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvornår beboerne forventes at være fri for
støjgener fra Cityringen, kan det oplyses, at Metroselskabet i løbet af decem-
ber 2019 udfører orienterende målinger i samarbejde med eksterne lydek-
sperter i takt med, at der tegnes et billede af, hvor og hvor mange henvendel-
ser om støj fra driften, selskabet modtager. Målingerne anvendes til at vurde-
re lydbilledet og identificere relevante tekniske tiltag til støjdæmpning. Af-
hængigt af niveau og frekvensfordeling er det forskelligt, hvilke tiltag som vil
have en dæmpende effekt. Analysen vedrører både tekniske tiltag på anlæg-
get, dvs. i tunneller og på skinner, som derfor har en lokal effekt, samt tiltag
rettet mod det rullende materiel, dvs. metrotogene, som dermed vil have en
effekt på hele strækningen.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht