TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2019
2019-7296
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 122:
Metroselskabet har oplyst, at det var planen at slibe skinnerne inden åbning af
Cityringen, men at man ikke nåede det, hvilket har skabt støjgener for mange
beboere i København. Kan ministeren oplyse - jf. artiklen i Berlingske
”Støjpla-
gede naboer til metroen søger kompensation” den 8. november 2019
–
hvornår
beslutningen om udskydelsen af slibningen blev taget, og oplyse om, hvorvidt
den entreprenør, som er ansvarlig for slibning af skinnerne, var forsinket eller
manglede kapacitet i forhold til at leve op til tidsplanen, samt hvornår det for-
ventes, at beboerne er fri for støjgener fra Cityringen?
Svar:
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg indhentet bidrag til besvarel-
se fra Metroselskabet, der er ansvarlig for anlægsprojektet. Metroselskabet
oplyser følgende:
”Metroselskabet kan bekræfte, at det oprindeligt var planen, at transportsy-
stemleverandøren skulle slibe skinnerne inden åbningen af Cityringen. På
grund af anlægsentreprenørens forsinkelser og de deraf følgende sene trans-
porter af materialer i tunnelerne måtte skinneslibningen imidlertid udskydes
til efter åbningen. Ændringen blev aftalt i maj 2019, da det på dette tidspunkt
var klart, at anlægsentreprenøren ville lægge beslag på tunnelerne til trans-
porter af materialer helt frem til midten af juli 2019 og dermed gribe ind i
testkørsel og prøvedrift.
På dette tidspunkt vurderedes en udskydelse uproblematisk, fordi skinnerne
normalt er i rimelig
–
omend ikke optimal - stand, når driften påbegyndes.
Dette viste sig imidlertid ikke at være tilfældet, idet anlægsentreprenørens
materialetransporter skete med særlige skinnekøretøjer, som efterfølgende
har vist sig at medføre større skader på skinnerne end sædvanlige jernbane-
køretøjer. Metroselskabet besluttede derfor kort efter åbningen af Cityringen
at fremskynde den planlagte skinneslibning, som ellers var forudsat at finde
sted i begyndelsen af 2020.