Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2125093_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2019
2019-7296
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 121:
Cityringen i København blev efter de foreliggende oplysninger ibrugtaget før
slibningen af skinnerne var gennemført, hvilket har skabt støjgener for mange
beboere i København. Kan ministeren - jf. artiklen i Berlingske:
”Metroentre-
prenør sår tvivl om plan for metroåbning” den 22. juli 2019 - oplyse, hvorvidt
begge entreprenører under hele projektets forløb har haft den samme deadline
for at være klar til aflevering af projektet?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til besvarelse af dette spørgsmål fra Metroselskabet,
da det er Metroselskabet, der har indgået kontrakterne med entreprenørerne,
CMT og Hitachi Rail STS. Metroselskabet oplyser følgende:
”Den overordnede tidsplan for anlæg af Cityringen er en samlet plan, som
fastlægger rækkefølge og tidsforløb for både anlægsentreprenøren, CMT’, og
transportsystemleverandøren, Hitachi Rail STS’, del af opgaverne.
Anlægsen-
treprenøren skal således have boret tunnelerne, før transportsystemleveran-
døren kan lægge skinnerne, og anlægsentreprenøren skal have anlagt statio-
nerne, før tog og styresystemer kan testes. Den oprindelige tidsplan fra kon-
traktunderskriften primo januar 2011 forudsatte således, at anlægsentrepre-
nøren skulle være færdig med den sidste del af sine opgaver ca. 9 måneder før
åbning af Cityringen for passagerdrift, idet den resterende del af arbejdet
bestod i testkørsel og prøvedrift og de dertil knyttede opgaver, som var trans-
portsystemleverandørens ansvar.
Imidlertid blev anlægsentreprenøren forsinket, og i foråret 2017 blev der der-
for indgået et forlig mellem Metroselskabet og anlægsentreprenøren, jf. også
artiklen i Berlingske. Forliget, der blev godkendt af Metroselskabets ejere,
indebar blandt andet en accept af, at anlægsentreprenøren kunne færdiggøre
en del af anlægsopgaverne senere og dermed parallelt med transportsystem-
leverandørens testkørsel. Efterfølgende har anlægsentreprenøren på grund af
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om ministeren, jf. artiklen i Berlingske: Metroentreprenør sår tvivl om plan for metroåbning den 22. juli 2019, kan oplyse, hvorvidt begge entreprenører under hele projektets forløb har haft den samme deadline for at være klar til aflevering af projektet, til transportministeren
2125093_0002.png
Side 2/2
yderligere forsinkelser fået mulighed for at færdiggøre en del af sine arbejder
i perioden med prøvedrift.
Uanset at anlægsentreprenøren var forudsat at færdiggøre sine opgaver 9
måneder før åbningen, skulle anlægsentreprenøren og transportsystemleve-
randøren i henhold til kontrakterne aflevere deres arbejde samtidigt til byg-
herren for at sikre, at det anlæg Metroselskabet modtog samlet set svarede til
kontrakternes indhold. På trods af de nævnte forsinkelser afleverede anlægs-
entreprenøren og transportsystemleverandøren da også, som forudsat, hver
deres del af Cityringen til Metroselskabet samtidigt den 19. juli 2019 (med
virkning fra 12. juli 2019).
Det bemærkes, at den fælles tidsplan, som er omtalt i artiklen i Berlingske,
ikke var den overordnede tidsplan for det samlede Cityringsprojekt, men en
tidsplan for anlægsentreprenørens, transportsystemleverandørens og drifts-
operatørens bidrag til myndighedsbehandlingen i de sidste måneder op til
åbningen af Cityringen. Anlægsentreprenøren bidrog til udarbejdelse af den-
ne plan og var således også bekendt med den.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht