TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2019
2019-7296
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 121:
Cityringen i København blev efter de foreliggende oplysninger ibrugtaget før
slibningen af skinnerne var gennemført, hvilket har skabt støjgener for mange
beboere i København. Kan ministeren - jf. artiklen i Berlingske:
”Metroentre-
prenør sår tvivl om plan for metroåbning” den 22. juli 2019 - oplyse, hvorvidt
begge entreprenører under hele projektets forløb har haft den samme deadline
for at være klar til aflevering af projektet?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til besvarelse af dette spørgsmål fra Metroselskabet,
da det er Metroselskabet, der har indgået kontrakterne med entreprenørerne,
CMT og Hitachi Rail STS. Metroselskabet oplyser følgende:
”Den overordnede tidsplan for anlæg af Cityringen er en samlet plan, som
fastlægger rækkefølge og tidsforløb for både anlægsentreprenøren, CMT’, og
transportsystemleverandøren, Hitachi Rail STS’, del af opgaverne.
Anlægsen-
treprenøren skal således have boret tunnelerne, før transportsystemleveran-
døren kan lægge skinnerne, og anlægsentreprenøren skal have anlagt statio-
nerne, før tog og styresystemer kan testes. Den oprindelige tidsplan fra kon-
traktunderskriften primo januar 2011 forudsatte således, at anlægsentrepre-
nøren skulle være færdig med den sidste del af sine opgaver ca. 9 måneder før
åbning af Cityringen for passagerdrift, idet den resterende del af arbejdet
bestod i testkørsel og prøvedrift og de dertil knyttede opgaver, som var trans-
portsystemleverandørens ansvar.
Imidlertid blev anlægsentreprenøren forsinket, og i foråret 2017 blev der der-
for indgået et forlig mellem Metroselskabet og anlægsentreprenøren, jf. også
artiklen i Berlingske. Forliget, der blev godkendt af Metroselskabets ejere,
indebar blandt andet en accept af, at anlægsentreprenøren kunne færdiggøre
en del af anlægsopgaverne senere og dermed parallelt med transportsystem-
leverandørens testkørsel. Efterfølgende har anlægsentreprenøren på grund af