Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2134903_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
14. januar 2020
2019-7220
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 119:
Vil ministeren oplyse, hvor mange straffesager der verserer vedrørende flysel-
skabers overtrædelse af passagerforordningen samt resultatet af de domme
eventuelle bødevedtagelser - der er afsagt/vedtaget? Dommene bedes identifi-
ceret, så det via Folketingets biblioteksservice er muligt at rekvirere dem. Det
præciseres, at der er tale om straffesager. Der henvises i øvrigt til lignende tid-
ligere svar på TRU alm. del - spørgsmål 404, 2014-15, 1. samling, og TRU alm.
del - spørgsmål 405, 2014-15, 1. samling.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen behandler og træffer afgørelse i klager over
manglende overholdelse af forordning (EF) nr. 261/2004 (flypassagerret-
tighedsforordningen). Manglende overholdelse af styrelsens afgørelser kan
straffes med bøde, jf. bekendtgørelse nr. 1549 af 16. december 2013.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anmoder anklagemyndigheden om at rejse
tiltale med påstand om bøde, når styrelsen bliver bekendt med, at et luftfarts-
selskab ikke overholder en afgørelse, som styrelsen har truffet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forstår spørgsmålet således, at der spørges ind
til verserende og afsluttede straffesager over manglende overholdelse af styrel-
sens afgørelser. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke adgang til oplysnin-
ger om antallet af verserende sager eller resultatet af afsluttede straffesager hos
henholdsvis anklagemyndigheden og domstolene om manglende overholdelse
af styrelsens afgørelser om flypassagerrettighedsforordningen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derfor anmodet Justitsministeriet om
bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Justitsministeriet har indhentet et bidrag
fra Rigsadvokaten, der oplyser følgende:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 119: MFU spm. om, hvor mange straffesager verserer der vedrørende flyselskabers overtrædelse af passagerforordningen samt, hvad er resultatet af de domme – eventuelle bødevedtagelser - der er afsagt/vedtaget, til transportministeren
2134903_0002.png
Side 2/2
”Rigsadvokaten har til brug for bidrag til besvarelsen af spørgsmålet
undersøgt
muligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS) at tilvejebringe oplysninger om antallet af straffesager samt resultatet af
domme (og eventuelle bødevedtagelser) for flyselskabers overtrædelse af pas-
sagerforordningen.
POLSAS indeholder ikke en eller flere gerningskoder, der alene omhandler
overtrædelse af passagerforordningen. Derimod anvendes i POLSAS en samlet
gerningskode, som omhandler overtrædelse af luftfartsloven. Det er derfor ikke
muligt ved elektronisk udtræk at tilvejebringe nærmere oplysninger omfattet af
spørgsmålet.
Bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet vil derfor forudsætte en ressource-
krævende manuel gennemgang af et meget stort antal sager.””
Det er centralt for mig som transportminister, at luftfartsselskaberne efterlever
passagerrettighedsforordningens regler, herunder reglerne om forbrugernes ret
til kompensation i tilfælde af aflysninger og forsinkelser. Jeg vil derfor også i
mit videre arbejde med en revision af passagerrettighedsforordningen have
fokus på håndhævelsesaspektet, både at der sker ensartet håndhævelse af for-
ordningen på tværs af EU's medlemslande, men også at forordningens indhold
bliver klarere for både luftfartsselskaberne, forbrugerne og domstolene, således
at der opstår færre unødige tvister om uklarheder i forhold til forordningens
rækkevidde.
Jeg ser derfor frem til en genforhandling af passagerrettighedsforordningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht