TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2020
2019-7215
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 118:
Vil ministeren redegøre for regeringens overvejelser set i forhold til at få mere
eksportgods væk fra landevejstrafik og over på henholdsvis bane- og skibs-
transport?
Svar:
Regeringen har en ambitiøs målsætning om at reducere CO2-udledningen i
Danmark med 70 pct. For at nå denne målsætning er der behov for, at også
transportsektoren bidrager. Som led i en grøn omstilling af transportsektoren
er det således centralt, at gods fragtes så bæredygtigt som muligt af hensyn til
klimaet og miljøet.
Overflytning af en del af lastbiltransporterne til jernbane og skib vil også kunne
bidrage til at mindske trængslen på vejene.
En væsentlig forudsætning for, at mere gods kan overflyttes fra vejtransport til
skib og bane, er, at godstransporten via skib og bane bliver billigere. Det forud-
sætter bl.a. reduktioner af omlæsningsomkostningerne. En væsentlig udfor-
dring ved at overflytte gods fra vej til skib og bane er således, at godset ofte skal
transporteres med lastbil på første og sidste del af turen, hvilket indebærer
minimum to ekstra løft for transport af containere.
Transport af gods via vej er samtidig den klart mest fleksible transportform,
hvor virksomhederne ikke er afhængige af at være placeret forholdsvist tæt på
en havn eller jernbane eller at skulle planlægge deres transporter længere tid i
forvejen.
Der er et fælleseuropæisk ønske om at flytte mere gods fra vej til jernbanen og
skib. EU-Kommissionen har store visioner for fremtidens gods på bane, og
arbejder for, at betydelig andel af de lange vejgodstransporter skal overflyttes
til jernbane- og søtransport. En af de største tekniske udfordringer på baneom-
rådet, som EU arbejder med, er knyttet til de internationale transporter, fordi