TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2020
2019-7215
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 117:
Vil ministeren foranledige, at der fremskaffes estimerede tal på fordelingen af
dansk eksportgods i containere fra Jylland, der henholdsvis transporteres ud af
Danmark på skib, jernbane og lastbil.
Svar:
Langt det meste af transporten i grænsekorridoren Jylland-Tyskland foregår
med lastbil,
jf. tabel 1,
der viser fordelingen af gods, der fragtes til og fra Jyl-
land i containere, trailere, på veksellad mv.
Tabel 1: Fordelingen af gods, der fragtes til og fra Jylland.
Mio. tons gods, 2017
Jylland, i alt
Grænsekorridoren Jyl-
land-Tyskland
Andel lastbil
Andel skib
Andel jernbane
I alt, mio. tons gods
57,7 %
24,7 %
1
17,6 %
46,1
76,4 %
0,3 %
1
23,3 %
34,8
Kilde:
Nordisk Transportpolitisk netværk 2019, ”Transportstatistik 2019 –
Vestskandinavien”.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gør i den sammenhæng opmærksom på, at
den begrænsede afstand på eksempelvis de ca. 300 km mellem Midtjylland og
Hamborg, gør alternativer til lastbiltransporter mindre attraktive for de fleste
transporter. Samtidig er lastbiltransport generelt den mest fleksible, men i
mange tilfælde også den billigste transport mellem Jylland og Tyskland.
For skibstransport indgår tunge bulktransporter af fx olie, kul, tømmer, sten og
foderstoffer ikke.
1