Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2119044_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. december 2019
2019-7146
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. november 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 112
Er ministeren bekendt med, at synsprøven hos lægen ved udstedelse af lægeat-
test til brug for ansøgning om chaufførkort til taxikørsel kan have nogle ind-
byggede usikkerheder, idet den almindelige synstavle hos lægen kan risikere at
give en mindre præcis test end ved en konkret synstest hos eksempelvis en op-
tiker eller en øjenlæge? Ministeren bedes redegøre for antallet af tilfælde, hvor
ansøgeren ved lægens synstest ikke opfylder kravene, men efterfølgende får
foretaget en ny synstest hos eksempelvis optiker eller øjenlæge, som kan påvise
acceptabelt syn til brug for taxikørsel.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Det følger af taxibekendtgørelsens
bilag 1, afsnit A, om mindstekrav med hen-
syn til fysisk og psykisk egnethed til ansøgere om chaufførkort, at der med hen-
syn til kravene til synsstyrke for ansøgere om chaufførkort skelnes imellem, om
ansøgeren skal behandles efter kravene for
”Gruppe 1” eller ”Gruppe 2” i chauf-
førkortmæssig henseende. Hermed forstås personer, der første gang har er-
hvervet kørekort kategori B-EP henholdsvis før og efter den 1. juli 1996.
Der gælder skærpede krav til synsstyrken for ansøgere, der hører under gruppe
2, og det er styrelsens erfaring, at de praktiserende læger ikke er bekendt med
dette, og at det medfører, at der skal foretages en mere tilbundsgående under-
søgelse af ansøgerens syn. Der er således set eksempler på, at praktiserende
læger har undersøgt ansøgerens syn ud fra de lempeligere krav til synsstyrken
for ikke-erhvervsmæssig kørsel, hvormed ansøgeren ifølge de i lægeattesten
angivne synsstyrker ikke opfylder kravene til synsstyrke i chaufførkortmæssig
henseende.
Ifølge bekendtgørelsens bilag 1, kan ansøgere, der ikke opfylder kravene til
synsstyrken, ikke få udstedt eller fornyet et chaufførkort og skal dermed have et
afslag på deres ansøgning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 112: MFU spm. om ministeren er bekendt med, at synsprøven hos lægen ved udstedelse af lægeattest til brug for ansøgning om chaufførkort til taxikørsel kan have nogle indbyggede usikkerheder, idet den almindelige synstavle hos lægen kan risikere at give en mindre præcis test end ved en konkret synstest hos eksempelvis en optiker eller øjenlæge, til transportministeren
2119044_0002.png
Styrelsen har dog forsøgt at imødekomme denne problemstilling ved at udar-
bejde en ny lægeattest til ansøgning om chaufførkort, hvori de praktiserende
læger gøres opmærksomme på de forskellige krav til synsstyrken for gruppe 1-
og gruppe 2-ansøgere i chaufførkortmæssig henseende. Lægerne kan hermed
foretage en mere tilbundsgående undersøgelse af ansøgerens syn i første om-
gang.
Samtidig har styrelsen etableret en praksis om ikke at meddele direkte afslag til
en ansøger med henvisning til, at kravene til synsstyrken ikke er opfyldt, så der
i stedet anmodes om en uddybende synstest i alle tilfælde, hvor kravene ikke
umiddelbart er opfyldt. Der henvises samtidig til kravene til synsstyrken for
henholdsvis gruppe 1 og gruppe 2.
Styrelsen kan ikke fremfinde antallet af tilfælde, hvor synsstyrken er berigtiget
ved en efterfølgende foretagelse af en synstest, men det drejer sig efter styrel-
sens opfattelse om et mindre antal. Styrelsen har dog alligevel fundet anledning
til at forsøge at imødekomme problemstillingen ved at foretage de nævnte æn-
dringer i lægeattesten og styrelsens interne procedurer.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht