Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2088492_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål A den 8.
oktober 2019
Samrådsspørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor den socialdemokratiske regering ikke fastholder at ville
gennemføre alle de vejprojekter, som Socialdemokratiet i valgkampen lovede at ville
gennemføre, når der faktisk er flertal for at gennemføre alle disse projekter, hvis blot regeringen
vil støtte det?
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Som bekendt sad vi jo her for lige præcis 7 uger siden til et
samråd, der også handlede om projekterne i den blå
investeringsplan. Spørgeren konkluderede dengang, at han ikke
følte, at samrådet havde givet de nødvendige svar og ønskede
derfor seancen gentaget.
Jeg stiller mig naturligvis til rådighed for udvalget som
Folketingets forretningsorden foreskriver, men jeg må
indrømme, at jeg finder det en anelse mærkværdigt, at vi nu
skal have yderligere et samråd om sagen. Det tror jeg ikke, at ret
mange andre end spørgeren kan se meningen med.
Jeg holdt mig til en kort besvarelse ved det seneste samråd. Det
vil jeg også gøre i dag. Så skulle der være mulighed for, at
spørgeren kan få besvaret alle sine spørgsmål.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/10-19 vedrørende gennemførelse af vejprojekter, til transportministeren
2088492_0002.png
Side 2 af 3
Vi offentliggjorde i Socialdemokratiet et oplæg til en
infrastrukturplan tilbage i januar. Vi kaldte det et oplæg, for det
var netop, hvad det var
et oplæg til politisk drøftelse.
I oplægget var der også en liste under
overskriften ”Eksempler
på projekter”.
I teksten over listen stod der
- og jeg citerer
”Denne
liste er eksempler på mulige relevante projekter, som
skal drøftes politisk i forbindelse med en ny langsigtet
infrastrukturplan.”
I den tilhørende pressemeddelelse stod der også, at vi ikke på
forhånd ville prioritere konkrete projekter, fordi det ville
blokere for et politisk forhandlingsforløb, der netop skulle sikre
en langsigtet opbakning til planen.
Vi kom altså med en klar invitation til den daværende regering
om at drøfte infrastrukturinvesteringerne bredt, så vi kunne
sikre en gennemarbejdet plan, der også kunne overleve et nyt
flertal i Folketinget.
Men vi blev som bekendt aldrig inviteret til forhandlingerne. I
stedet for at tage imod vores invitation besluttede den
daværende regering sig for at indgå en smal aftale kort før
lukketid med Dansk Folkeparti.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/10-19 vedrørende gennemførelse af vejprojekter, til transportministeren
Side 3 af 3
Og efter folketingsvalget er den nøgterne sandhed, at der ikke
længere er flertal for aftalen.
Jeg kan selvfølgelig ikke svare på, hvorfor den daværende
transportminister indgik en smal aftale, men jeg må bare
konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den
daværende transportminister at levere en investeringsplan, der
også kunne holde efter folketingsvalget, så havde han nok brugt
sin energi på at sikre netop det.
Mit synspunkt er velkendt. Jeg ønsker at indgå en bred og
langsigtet aftale om investeringer i vores infrastruktur, ligesom
vi i Socialdemokratiet mente inden folketingsvalget.
Jeg hører generelt stor velvilje til den tilgang, når jeg taler med
ordførerne. Jeg kan også forstå, at hovedparten af ordførerne
udtrykte netop det ønske, da der i sidste uge var vejpolitisk
debat på Christiansborg.
Jeg ser derfor også frem til, at vi i den kommende tid sammen
skal drøfte de langsigtede infrastrukturinvesteringer og er
sikker på, at der kan opnås bred opbakning til en plan, som i
langt højere grad inddrager klima- og miljøhensyn.
Tak for ordet.