Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2111056_0001.png
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. oktober 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0032/41-0052
864062
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 775 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 12. september 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn
(S).
Søren Pape Poulsen
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det ofte koster kørekortelever ekstra penge, hvis lange ventetider på køreprøver afstedkommer et behov for flere køretimer samt giver tabt fortjeneste hos køreskolerne, der i sidste ende skal dækkes af eleverne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 775 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Kan ministeren give en garanti for, at ventetiden mellem teori-
prøve og køreprøve nedbringes til maksimalt en måned?”
Svar:
Det følger af § 64 i kørekortbekendtgørelsen, at den praktiske køreprøve
først kan berammes, når teoriprøven er bestået. Den praktiske prøve skal be-
stås inden 12 måneder efter, at teoriprøven er bestået, forudsat at ansøgeren
er i et samlet uddannelsesforløb, jf. kørekortbekendtgørelsens § 65, stk. 2.
En række forskellige faktorer kan påvirke længden af den periode, der for-
løber fra det tidspunkt, hvor en ansøger har bestået teoriprøven, til den på-
gældende kan aflægge den praktisk prøve. Der stilles således ikke efter kø-
rekortbekendtgørelsen krav om, at ansøgeren inden aflæggelse af teoriprø-
ven har gennemført den obligatoriske undervisning på køreteknisk anlæg.
Er dette ikke tilfældet, vil denne undervisning således skulle gennemføres i
perioden mellem teoriprøven og den praktiske prøve. Hertil kommer, at
visse ansøgere kan have behov for flere køretimer end de obligatoriske lek-
tioner, der indgår i køreuddannelsen, ligesom der for visse ansøgeres ved-
kommende kan være helbredsmæssige forhold, der skal undersøges nær-
mere, inden de pågældende kan aflægge den praktiske prøve, hvilket kan
forlænge sagsbehandlingstiden.
Rigspolitiet fører ikke statistik over den periode, der forløber, fra en ansø-
ger har bestået teoriprøve og frem til aflæggelse af den praktiske prøve.
Rigspolitiet arbejder derimod med et servicemål for ventetiderne på køre-
prøver til almindelig personbil, som indebærer, at der i gennemsnit skal være
under 14 dage imellem, at der i køreprøvebookingsystemet findes 3 ledige
køreprøver samme dato på samme prøvested i hver politikreds (såkaldt be-
rammelsestid). Berammelsestider på over 14 dage anses ikke for acceptable.
Det er en vigtig prioritet for mig at sikre, at politikredsene lever op til de
fastsatte servicemål, så ansøgere ikke skal vente for lang tid på at komme til
køreprøve.
2