TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2019
2019-5778
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8.oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren i detaljer og med uddybende forklaringer redegøre for, hvad det
vil koste at anlægge den sidste del af dobbeltsporet i Sønderjylland (Tinglev-
Padborg)? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvordan ministeriet når
frem til beløbene. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvorvidt de eksi-
sterende broer henover jernbanen vil kunne rumme to parallelle spor, og hvor
mange broer der i så fald forudsættes nyanlagt.
Svar:
I forhold til det stillede spørgsmål har jeg forelagt sagen for Banedanmark, som
oplyser følgende:
”Anlæggelsen af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg har ikke været un-
dersøgt i detaljer siden 1993, hvor man undersøgte en udbygning, hastigheds-
opgradering og elektrificering på strækningen mellem Vamdrup og Padborg.
Som en første etape af udbygningen, blev der i første omgang gennemført
dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, mens man på øvrige del af stræknin-
gen kun gennemførte en elektrificering. Senere er der også foretaget en ud-
bygning til dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens.
I 2013 gennemførte ATKINS en meget overordnet screening for Banedan-
mark, hvor udgiften til udbygningen til dobbeltspor blev beregnet til 678 mio.
kr. (PL2013). En række væsentlige forudsætninger er ændret siden dengang,
bl.a. i forhold til Signalprogrammet, generelle stigninger i enhedspriser og
yderligere krav til projektering, dokumentation og sikkerhedsgodkendelser af
jernbaneanlæg. Det kan derfor ikke udelukkes, at udgiften til etablering af
dobbeltsporet vil overstige 0,7 mia. kr. For at kunne estimere omkostningerne
til udbygningen på et tilstrækkeligt undersøgt grundlag, kræver det, at der
udarbejdes en ny undersøgelse.
I forhold til de eksisterende broer på strækningen, vurderes det umiddelbart
at de tre vejbroer over banen alle kan spænde over to spor, men der kan være
særlige forhold der gør, at en udskiftning alligevel kan blive nødvendig. Det