TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. oktober 2019
2019-5630
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 2. oktober 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Kan ministeren i forlængelse af svar på TRU alm. del - spørgsmål 26 (folke-
tingsåret 2018-19, 2. samling) oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at alle nye
infrastrukturprojekter
–
herunder en 3. limfjordsforbindelse over Egholm
–
skal vurderes på deres klimaeffekt og betydning for at opnå målet om 70 pct.
reduktion af drivhusgasser, beskrevet i forståelsespapiret, som ministeren ga-
ranterede ville ske på samrådet i TRU den 20. august 2019, og kan ministeren
samtidig oplyse, hvilke alternativer ministeren vil måle klimaeffekterne op
imod?
Svar:
For alle større infrastrukturprojekter udarbejdes der klima- og miljøeffekter i
de samfundsøkonomiske analyser af projekterne samt i de uddybende VVM-
redegørelser.
For så vidt angår 3. Limfjordsforbindelse, fremgår klimaberegningerne af kapi-
tel 17
”Luft og klima”
i anden del af Vejdirektoratets VVM-redegørelse fra 2011.
Rapporten kan tilgås på følgende link:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/publications/3_
limfjordsforbindelse_3.pdf.
Målsætningen om en reduktion i CO
2
-udledningerne på 70 pct. i 2030 forud-
sætter en hurtigere grøn omstilling af køretøjerne, end vi hidtil har set. Derfor
vil klimaeffekterne ved 3. Limfjordsforbindelse formentlig være mindre, end
VVM-redegørelsen fra 2011 angiver, fordi der ligger en anden forventning om
køretøjernes udledninger til grund.
Som bekendt gennemfører Vejdirektoratet aktuelt en opdatering af VVM-
redegørelsen af 3. Limfjordsforbindelse og vil i den forbindelse bl.a. genbesøge
de klimamæssige beregninger for Egholmlinjen.