Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2218555_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-06-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPMIAA
Sagsnr.: 2006258
Dok. nr.: 1226653
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. april 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 996 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 996:
”I
7 udgav Beredska sstyrelse rapporte ”Natio alt Risiko illede”, hvor a
gennemgår 13 hændelsestyper, som det vurderes relevant for Danmark at forberede
sig på. I afs it 4 skrives der således o ”højvirule te sygdo
e”:
”E yfre ko
e sygdo ka sagte s tæ kes at have ege ska er, so gør de
anderledes og mere virulent end almindelig influenza. Det gælder både alvorsgraden
af symptomerne/dødeligheden og udbredelsen. Særligt sygdomme, der er smit-
somme, før en smittebærer selv udviser symptomer, kan være svære at kontrollere.
En alvorlig pandemi vil kunne sætte den samlede sundhedssektor under et betydeligt
pres pga. en forventet kraftig stigning i antallet af lægekonsultationer, hjemmebesøg,
indlæggelser, intensivbehandlinger mv. Et større antal smittede, som oplever reelle
komplikationer, vil kræve behandling, og endnu flere kan forventes at søge hjælp,
fordi de frygter at have fået alvorlige følgesygdomme. Samtidig risikerer sundheds-
perso alet også at live s ittet, hvorved kapa itete i su dhedssektore redu eres.”
Beskrivelse synes at være en ret præcis forudsigelse af, hvad det danske samfund de
seneste måneder har gennemlevet som følge af corona/covid19, hvor blandet andet
sundhedsvæsenet ikke har været tilstrækkeligt forberedt til at kunne håndtere en
sygdom som denne. Spørgeren beder derfor ministeren redegøre for, hvilke overve-
jelser man i styrelser, ministerier og andre myndigheder i 2017 gjorde sig, da rappor-
ten fra Beredskabsstyrelsen forelå. Gav den dengang anledning til en ændring i ind-
kø spolitik eller a de for eredelse på ko sekve ser e af e ”højvirule t sygdo ”?
Ref. Rapportens ISBN 978-87-91590-82-5”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Forsvarsministeriet,
Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Lægemiddelstyrelsen.
Forsvarsministeren har leveret følgende bidrag:
”Højvirule te sygdo
e er é ud af
13 beskrevne hændelsestyper i Beredskabsstyrel-
sens rapport Nationalt Risikobillede fra 2017, som potentielt kan føre til større ulykker
og katastrofer i Danmark.
Til brug for min besvarelse er der indhentet bidrag fra Beredskabsstyrelsen, som oply-
ser følgende om Nationalt Risikobillede 2017:
”Beredskabsstyrelse s rolle er rådgive de, hvorfor
Beredskabsstyrelsen ikke er be-
kendt med eventuelle konkrete overvejelser, man i 2017 har gjort sig i styrelser, mini-
sterier og andre myndigheder, da rapporten forelå. I forbindelse med udgivelsen af
rapporten i januar 2017 gennemførte Beredskabsstyrelsen en række aktiviteter for at
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 996: MFU spm., om Beredskabsstyrelsens rapport Nationalt Risikobillede, hvor man gennemgår 13 hændelsestyper, som det vurderes relevant for Danmark at forberede sig på, herunder om højvirulente sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
udbrede kendskabet til rapporten som led i styrelsens rådgivning til andre myndighe-
der m.fl. Beredskabsstyrelsen ser hyppigt referencer til Nationalt Risikobillede i bered-
skabsplaner for de enkelte statslige, regionale og kommunale myndigheder samt i
pla sæt for det atio ale krisestyri gssyste s tværgåe de stabe.”
Jeg henholder mig til Beredskabsstyrelsens svar og kan i øvrigt oplyse, at rapporten i
sin helhed har fungeret som generel inspiration i forbindelse med Forsvarsministeriets
beredskabspla læg i g.”
Danske Regioner har leveret følgende bidrag:
”Regio er e udarbejder løbe de su dhedsberedskabspla er, der beskriver hvorda
beredskabssituationer
så som smitsomme sygdomme
skal håndteres. Sundheds-
beredskabsplanerne udarbejdes på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og
regionerne tager i deres planlægning højde for en bred vifte af potentielle trusler mod
danskernes sundhed og sundhedsvæsenet. Det drejer sig ikke kun om smitsomme syg-
domme men også eksempelvis om større ulykker, radioaktivt udslip og terror. I regio-
nernes sundhedsberedskabsplanlægning inddrages nationale sikkerheds- og bered-
skabsmæssige vurderinger, som suppleres af lokale risikovurderinger. Det Nationale
Risikobilledet fra 2017 indgår som fundament for regionernes arbejde med risiko- og
sårbarhedsplanlægning.
Regionernes indkøbsafdelinger har stort fokus på forsyningssikkerhed. I Sundhedssty-
relsens vejledning til regioner og kommuner om planlægning af sundhedsberedskabet
fra 2017 fremgår det, at regionerne skal sikre lager til håndtering af større ulykker og
ekstraordinære hændelser, men det er ikke yderligere specificeret. Hovedparten af re-
gionerne har centrallagre til bl.a. opbevaring af værnemidler og kritisk medicinsk ud-
styr. Regionerne samarbejder om indkøb gennem samarbejdsmodellen Regionernes
Fælles Indkøb, hvor regionerne køber ind på vegne af hinanden. Regionerne er op-
mærksomme på at sikre lager for at kunne håndtere sygdomsudsving, hvorfor regio-
nerne også hjælper hinanden på tværs, hvis der måtte blive behov. I forhold til op-
bygning af lagre er det en vigtig balancegang at have lagre, som kan sikre forsynings-
sikkerheden ved sygdomsudsving samt undgå spild grundet forældelse af udstyret. Set
i lyset af Covid-19 vil regionerne fremadrettet sikre en bedre forsyningssikkerhed.”
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Lægemiddelstyrelsen har leveret føl-
gende bidrag:
”Sundhedsstyrelsen
er overordnet ansvarlig for det danske sundhedsberedskab, har
en nationalt koordinerende rolle på området og rådgiver og vejleder regionerne og
kommunerne på området både i beredskabssituationer og i planlægningsfasen.
Statens Serum Instituts rolle er at fungere som beredskabsinstitution, hvor det hu-
mane og veterinære beredskab mod smitsomme sygdomme løbende kan dimensione-
res efter det aktuelle trusselsniveau og billede. bl.a. gennem hurtig opsætning af ny
diagnostik, udvidede vagtplaner og hjælp til opsætning af regional diagnostik.
Lægemiddelstyrelsen varetager den nationale del af lægemiddelberedskabet, der sær-
ligt består i at understøtte forsyningen af tilgængelige lægemidler i forsyningsmæs-
sige nødsituationer og under ulykker, kriser eller krig. Dette kan eksempelvis ske ved
kontrolleret spredning af lægemiddellagre, rationering på apotekerne m.v. Dertil har
lægemiddelstyrelsen har en rådgivende rolle over for Sundhedsstyrelsen i forhold til
styrelsens vejledninger om lægemiddelberedskaber til regioner og kommuner.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 996: MFU spm., om Beredskabsstyrelsens rapport Nationalt Risikobillede, hvor man gennemgår 13 hændelsestyper, som det vurderes relevant for Danmark at forberede sig på, herunder om højvirulente sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen samt Statens Serum Institut var involveret i den redaktionelle pro-
ces frem mod udgivelse af Nationalt Risikobillede 2017. Konkret gav SST og SSI input i
relation til de sundhedsfaglige dele af rapporten, herunder afsnittet omkring højviru-
lente sygdomme. Dertil afgav styrelserne ligeledes høringsbidrag ift. den samlede rap-
port. Nationalt Risikobillede har således ikke, på udgivelsestidspunktet, været sty-
rende for en konkret ændring i de nationale sundhedsmyndigheders risikovurdering
fsva. højvirulente sygdomme, idet scenariet i forvejen var kendt. Nationalt Risikobil-
lede fungerer snarere som en fælles referenceramme for risici med bred samfunds-
mæssig relevans på tværs af sektorer.
Alle tre styrelser er løbende opmærksom på forskellige beredskabsscenarier, som de
bla dt a det beskrives i Beredskabsstyrelse s rapport: ”Natio alt Risikobillede”, og
tilpasser løbende deres beredskabsplaner i overensstemmelse med sådanne scena-
rier.”
Jeg henholder mig til ovenstående bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Michelle Aagaard
Side 3