Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2233526_0001.png
SU Staben
Rådhuset, 8000 Aarhus C
Rådhuspladsen
8000 Aarhus C
19. august 2020
Side 1 af 3
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
Att.: Fuldmægtig Christina Helm
Hermed fremsendes bidrag fra Aarhus Kommune til besvarelse af
Sundheds- og Ældreudvalgets del- spørgsmål.
Besvarelse af spørgsmål 992
SPM.: Vil ministeren evt. med bidrag
fra social- og
indenrigsministeren
kommentere
artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20 Forstander fjernes fra
plejehjem ramt af dårlig pleje
og omsorg
og herunder redegøre for for-
løbet i den pågældende
sag?
Den omfattende ulovlige overvågning af
medarbejderne
og den efterføl-
gende massive omtale i medierne
eder
på Kongsgården, som efte~fgende er ompiaceretti en stilling
til
Aarhus Kommune har i samme åndedrag sat en mere
erfaren leder ind.
Sagen kort: TV2 har igennem en periode på 16 dage sat skjult kamera op
hos en borger på et aarhusiansk plejehjem i henholdsvis soveværelse og
stue. Minimum 16 medarbejdere er samtidig blevet overvåget uden deres vi-
dende under udførelse af deres arbejde.
Byretten i Aarhus og Vestre Landsret har afgjort, at Aarhus Kommune har
handlepligt, når den bliver gjort opmærksom på sådanne ulovligheder. Både
i forhold til borgeren og i forhold til medarbejderne. Retten har ligeledes vur-
deret, at offentliggørelse af de ulovlige optagelser ikke må finde sted, da den
krænkelse, som borgeren og medarbejderne har været udsat for, vejer tun-
gere end hensynet til offentlighedens interesse.
Hvad angår de konkrete sager på plejehjemmet, så er der ikke indikationer
på, at der er omfattende pleje- og omsorgssvigt på stedet. Der har dog væ-
ret dokumentations- og plejemæssige udfordringer samt et særdeles van-
skeligt samarbejde med en mindre gruppe pårørende.
Ved de seneste besøg fra det kommunale tilsyn blev der ikke observeret
pleje- og omsorgssvigt, men der var en lang række forhold der var kritisable,
trods beboernes tilfredshed med sted og personale.
Ledelsen i Aarhus Kommune har set de skjulte optagelser, og personaleaf-
delingen har efterfølgende interviewet alle de ansatte, der medvirkede i de
skjulte optagelser og bedt dem redegøre for de faglige valg, som blev truffet
i de klip, som TV2 havde udvalgt på baggrund af de 16 dages optagelser.
SUNDHED OG OMSORG
Strategi og Udvikling
Aarhus Kommune
SU Staben
Rådhuset
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 29 20 97 87
Direkte
e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sagsbehandler:
Sus Freundt
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 994: Spm. om hvilke tilsyn, der har været foretaget af plejehjemmet Kongsgården de seneste år, til sundheds- og ældreministeren
2233526_0002.png
Tre ansatte medarbejdere er stoppet, 5 medarbejdere er tilkendt skriftlige
advarsler og 7 medarbejdere har fået påtaler, som direkte konsekvens af sa-
gen på Kongsgården. Der er endvidere igangsat en analyse gennem eks-
ternt firma
(Implement),
vedrørende hele forløbet på Kongsgården med hen-
blik på yderligere ansvarsplacering, læring og kvalitetsudvikling.
For en fuld redegørelse henvises til den redegørelse, som er forelagt Aarhus
Kommunes Sundheds- og omsorgsudvalg d. 6. maj 2020:
Link: https://www.aarhus.dkldemokrati/politik/dagsordner-og-referater/vis-
daqsorden/v/16009/su nd heds-oq-omsorgsudvalget/referat/2020-05-
06/?agendald=466932#7
Besvarelse af spørgsmål 993
Spm.: Har beboere på plejehjemmet Kongsgården været udsat for om-
sorgssvigt,
og i givet fald på hvilke måder, i hvilket omfang og med
hvilke konsekvenser?
~
~
19. august 2020
Side 2 af 3
Under de seneste Kommunale tilsynsbesøg på Kongsgården (maj 2018, juli
2018 og maj 2019) blev der ikke observeret omsorgssvigt. Der blev observe-
ret forhold der skulle rettes og kvalificeres samt forhold som ledelsen skulle
håndtere, så de ikke fik alvorlige konsekvenser for borgerne.
Det kommunale tilsyn har ikke hjemmel til at sanktionere.
Besvarelse af spørqsmål 994
Spm: Hvilke tilsyn, herunder personrettet tilsyn, har været foretaget af
plejehjemmet Kongsgården
de seneste
år, af hvilke myndigheder og
med hvilke
resultater?
Det kommunale tilsyn har i 2016, 2017 og 2018 suppleret det ordinære per-
sonrettede årlige tilsyn på Kongsgården, med opfølgende tilsyn.
Alle resultater i denne periode har indikeret, at opgaverne efter §§ 83 og 86
generelt blev løst t i overensstemmelse med kommunens serviceniveau,
men at ledelsen skulle håndtere de sete forhold, så de ikke fik alvorlige kon-
sekvenser for borgerne.
12019 vurderede det kommunale tilsyn, at der var sket forbedringer.
På baggrund af konkrete klager, er der i oktober 2019 foretaget ekstraordi-
nært kommunalt tilsyn hos den specifikke borger, som er omtalt i TV2-doku-
mentaren "Plejehjem bag facaden". Konklusionen på dette tilsyn var, at der
var berettigede elementer i klagen og ingen tvivl om, at der var faglige og
omsorgsmæssige forhold der skulle forbedres og kvalitetssikres, men der
var ikke tale om pleje- og omsorgssvigt. Der blev udarbejdet notat til familie
og ledelse såvel som ledelsen fik fremsendt et internt notat, der helt basalt
indikerede hvad der skulle arbejdes med.
Familien blev hver 14. dag tilbudt samtale med lokale ledelse og der blev
supplerende inviteret til møde med familien i november 2019 af klagesags-
behandler med deltagelse af Tilsynet.
12020 er der suppleret med anmeldt kommunalt tilsyn en gang om måneden
i 6 måneder. Dette som en del, af en større fagligt og omsorgsmæssig ind-
sats på Kongsgården.
STPS har ikke ført tilsyn på Kongsgården i perioden 2015 — 2019. De har
ført reaktivt tilsyn 28/5 2020 såvel sundhedsfagligt tilsyn som Ældre-tilsyn.
Skematisk oversigt over tilsyn og vurderinger findes på bilag I.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 994: Spm. om hvilke tilsyn, der har været foretaget af plejehjemmet Kongsgården de seneste år, til sundheds- og ældreministeren
2233526_0003.png
Bilag 1
Kommu-
nalt
tilsyn
Vurderings
kategorier
Lovgivning
Kongsgår-
den
Aarhus
Kommune
1 uanmeldt + 1 an-
meldt tilsyn ved
alle plejeboligen-
heder
Niveau 3
1 uanmeldt tilsyn ved alle plejeboligenheder 1 plejehjem
Niveau 3 + be-
mærkning +
opfølgning
Ved opføl-
gende tilsyn i
november: Ni-
veau 3
Niveau 3 Til-
bud om op-
følgning.
Niveau 3 + op-
følgning
Niveau 2 + be-
mærkning
Der er foretaget 1 af 6 planlagte kvali-
tetsbesøg af tilsynet (bestilt af Rådmand
og chefteam som del af læring og udvik-
lingsproces)
1. d. 413 2020 Intern notat
2. d. 316 2020 Intern notat
3. d. 817 2020 Intern notat
4. d. 1318 2020 Intern notat
5. Ikke fastsat endnu
6. Ikke fastsat endnu
Det lovbefalede tilsyn er ikke
foretaget
endnu.
2015
5 niveauer
2016
2017
2018
2019
2020
4 niveauer
Ved opføl-
gende tilsyn i
december: Ni-
veau 3.
Ved opføl-
gende tilsyn i
december Ni-
veau 3
Vurderings niveauer fra 2015
2019
(5
niveauer)
1. Det er Tilsynets vurdering, at opgaverne efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med kommunens serviceniveau.
2. Det er Tilsynets vurdering, at opgaverne efter §§ 83 og 86 generelt løsesi overensstemmelse med kommunens serviceniveau,
og at de sete forhold er uden alvorlig konsekvens for borgerne.
3. Det er Tilsynets vurdering, at opgaverne efter §§ 83 og 86 generelt løses i overensstemmelse med kommunens serviceniveau, men at ledelsen
skal håndtere de sete forhold, så de ikke får alvorlige konsekvenser for borgerne.
(Der kan være indikatorer som medfører opfølgende besøg)
Det er Tilsynets vurdering, at opgaverne efter §§ 83 og 86 i flere tilfælde ikke løses i overensstemmelse med kommunens serviceniveau. De sete
4.
forhold kan, trods ledelsens tilkendegivelse om hurtig genopretning, have alvorlige konsekvenser for berørte borgere.
(Indikator for opfølgende
besøg)
5. Det er Tilsynets vurdering, at opgaverne efter §§ 83 og 86 i flere tilfælde løses på kritisabel vis i forhold til kommunens serviceniveau. De sete
forhold har alvorlige konsekvenser for borgerne.
(Indikator for handleplan til tilsynet og opfølgende besøg)
Vurderings niveauer fra 2020 (4 niveauer)
1 Ingen forhold af betydning for besøgte borgere jf. lovgivning og serviceniveau
2 Mindre forhold af betydning for besøgte borgere jf. lovgivning, serviceniveau og kvalitet
3 Større forhold af betydning for besøgte borgere jf. lovgivning, serviceniveau og kvalitet
4 Kritiske forhold af betydning for besøgte borgeren jf. lovgivning, serviceniveau og
STPS
tilsyn
Vurderings
kategorier
Vurderings
kategorier
Kongsgår-
den
Aarhus
2015
5 niveauer
Graduerede tilsyn
(overspring 1 år
hvis forholdene i
orden)
2016
2017
2018
4 niveauer
2019
2020
Risikobaserede tilsyn (Min 10% af alle enheder)
Reaktive tilsyn
Ingen tilsyn
Ingen tilsyn
Ingen tilsyn
tils
Ingen tilsyn
Ingen tilsyn
Sundhedsloven: 2815: tekst 3 + påbud
Serviceloven 2815:
tekst 3 + påbud
Kommune
Vurderingsniveauer fra 2015
2017 (5 niveauer)
1. Tilsynet har ikke fundet anledning til bemærkninger
2. Tilsynet har fundet mindre fejl og mangler, som samlet set kun indebærer ringe risiko for patientsikkerheden
3. Tilsynet har fundet fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikkerheden
4. Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikkerheden
5. Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikkerheden, og som har givet anledning til væsentlig kritik
Vurderingsniveauer fra 2018 (4 niveauer)
1. Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden
2. Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden
3. Større problemer af betydning for patientsikkerheden
4. Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden
3