Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2233531_0001.png
Handleplan Kongsgården
version 2.1
Opfølgende status siden fremsendte handleplan den 27. april 2020:
4. maj 2020
Side 1 af 6
Væsentlige forandringer siden sidst fremsendte handleplan:
Forstander på Kongsgården refererer fra 1.5.2020 til Sundheds- og
Omsorgschef Kirstine Markvorsen (KM) i 2020.
Ledelsen på Kongsgården består nu af:
o
Forstander Susanne E. Larsen
o
Viceforstander Charlotte Maria Tønning
o
Ledelseskonsulent Lene Lindhardt
Der er gennemført gruppevise trivselsmøder for alle medarbejdere
på Kongsgården i uge 18.
Fra 28.4.20 er KM fysisk til stede ved Kongsgården så længe det
vurderes nødvendigt.
Fra 1.5.2020 er der øget med 3 sygeplejersker.
Der er etableret tæt kontakt med Rådsformand og tillidsmænd
Der er igangsat en række yderligere tiltag, som er beskrevet i de fem
spor nedenfor.
Handleplanen tager udgangspunkt i en proces, som består af opklaring,
genopretning og udvikling.
Alle tre faser lapper over hinanden, idet der lægges vægt på, at der skal
bygges videre på det arbejde, som er foregået gennem de seneste år, hvor
der er sket forbedringer på plejehjemmet. Dette er en væsentlig faktor i at
anerkende de nuværende medarbejdere på Kongsgården for det arbejde, de
har været en del af. Handleplanen indeholder ligeledes de elementer, som
fremgår i den tidligere fremsendte handleplan (af 27. april).
Der opleves en stor opbakning og ønske om at komme styrket videre efter
møde med både ledere, medarbejdere, TR’er og rådsformand.
På baggrund af nedenstående vurdering er der udarbejdet en handleplan,
som har til formål at sikre hurtigt overblik, og sikre handling og derved gen-
skabe tilliden til Kongsgården.
KM vurderer, at udfordringerne drejer sig om følgende:
Utilstrækkelig ledelseskontinuitet:
Gennem de sidste fem år, har der været fem forskellige ledere af
Kongsgården. Det medfører utilstrækkeligt nærvær og for lidt erfa-
ring på stedet. Samtidig skaber det en manglende kontinuitet i den
nødvendige handling og udvikling både ift. medarbejderkompeten-
cer, borgersikkerhed og pårørendesamarbejde.
Behov for mere proaktiv indsats i pårørendesamarbejde:
Godt pårørendesamarbejde og - involvering er en forudsætning for
god ældrepleje. Pårørende skal have indsigt i demens og naturlig
SUNDHED OG OMSORG
Sundhed
Aarhus Kommune
Fællesstab
Grøndalsvej 2
8260 Viby J
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 41 87 67 95
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sagsbehandler:
Lise Eeg Guldvang
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om kommentar til artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20: Forstander fjernes fra plejehjem ramt af dårlig pleje og omsorg, til sundheds- og ældreministeren
2233531_0002.png
aldring. Det kræver en investering af involvering og systematik. Der
skal skabes en kultur, hvor pårørende er vigtige samarbejdspartne-
re, som kan noget, vi ikke kan og som har en rolle, vi ikke har.
Behov for at vurdere den rette personalesammensætning:
På Kongsgården er der en personalesammensætning med mange
SOSU-hjælpere og forholdsvis få SOSU-assistenter og sygeplejer-
sker. Dette er dog ikke kun kendetegnet for Kongsgården, men en
generel problematik for Sundhed og Omsorg, hvor det opleves som
svært at rekruttere nok kvalificerede SOSU-assistenter og sygeple-
jersker. Begge faggrupper er vitale for den ofte komplekse pleje og
omsorg, som beboerne på plejehjem har behov for i dag.
Manglende træning i kvalitet og borgersikkerhed:
Personalet skal trænes fagligt i systematisk forbedringsarbejde via
læring i praksis
dokumentation og tværfagligt samarbejde. Der
skal arbejdes med rollerne og arbejdsgangene i forløbsmodellen
samt systematisk gennemgang af beboeres journaler ved fx tavle-
møder
Kongsgården mangler et koncept og en fælles kultur:
Grundet den ustabile ledelsestilknytning, har Kongsgården aldrig
skabt sig en profil, koncept eller fælles kultur, der kan være en
grundpille både udadtil og indadtil.
4. maj 2020
Side 2 af 6
Der er hermed helt overordnet fokus på kulturproces, pårørendesamarbejdet
og kvalitetssikring.
Den planlagte kulturproces griber ind i alle nedenstående spor, så vi hurtigst
muligt sikrer en kultur på Kongsgården gennemsyret af værdighed, faglig-
hed, tillid og respekt.
Som en del af afdækningen vil der i den kommende uge være kompetence-
afklaringssamtaler med samtlige medarbejdere på Kongsgården.
Handleplanen består af følgende fem spor:
Spor 1: Beboersamarbejde
Møder med alle beboere (og evt. pårørende)
Der er udsendt breve til og bliver afholdt individuelle møder med alle beboe-
re og disses pårørende, hvis beboeren ønsker det. Det er forstanderen, som
afholder møderne.
Der udarbejdes en form for spørgeguide, som kan bruges på møderne, så
det sikres at man kommer ind på de vigtigste emner. På baggrund af de
oplysninger der samles ind via møderne, laves en opsamling, hvor man kan
sammenfatte og sammenholde de ting og problemstillinger, som er kommet
frem. Herefter kan der handles på det, som ikke allerede er sat i gang.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om kommentar til artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20: Forstander fjernes fra plejehjem ramt af dårlig pleje og omsorg, til sundheds- og ældreministeren
2233531_0003.png
Spor 2: Pårørendesamarbejde
Samarbejde med beboer- og pårørenderåd
Der udsendes breve fra forstander og rådsformand til alle pårørende til be-
boere på Kongsgården. Brevet indbyder til samtale og dialog samt informe-
rer de pårørende om, at der afholdes samtaler med alle beboere (jf. oven-
stående) og at de pårørende er velkomne til at deltage, hvis beboerne øn-
sker det.
KM og forstander har etableret løbende dialog og involvering af rådsformand
via dialogmøder og rådsmøder.
Beboer - /pårørenderådet bliver involveret og rådsformanden ønsker samti-
dig at deltage synligt i huset, at støtte handleplanen og bidrage til åbenhed
og kontakt med øvrige pårørende.
Synliggørelse af muligheder for støtte til pårørende
Der afholdes møder med MSO’s pårørendevejleder og pårørendepsykolog
ift. at kvalitetssikre pårørendesamarbejdet nu og fremover. Der er gode og
erfarne kræfter i pårørendeteamet, der skal gøres brug af.
Generelt samarbejde med pårørende
Pårørende er et særligt fokusområde i MSO i 2020 og der kører derfor alle-
rede et udviklingsarbejde, som skal kobles med de erfaringer man gør sig i
arbejdet med Kongsgården.
Der ses på muligheden for at samarbejde med Ældresagen og evt. flere
aktører om at udvikle pårørendesamarbejdet i MSO generelt og med ud-
gangspunkt i KG.
4. maj 2020
Side 3 af 6
Spor 3: Medarbejderspor
Kompetenceafklaring
Der afholdes kompetenceafklaringssamtaler med samtlige medarbejdere i
uge 19 og 20. Formålet med kompetenceafklaringssamtalerne er at sikre,
der er det rigtige hold af medarbejdere, herunder hvem er med på holdet,
hvem skal flyttes, hvem skal kompetenceudvikles eller hvem skal afsluttes.
Trivsel og arbejdsmiljø
Der er afviklet trivselsmøder med alle medarbejdere i grupper i dagene 28. til
30. april. Der vil med afsæt i tilbagemeldingerne blive udarbejdet en handle-
plan for trivsel og arbejdsmiljø i tæt samarbejde med arbejdsmiljøkonsulent.
Kultur og besjæling
Det overordnede mål for indsatsen er:
at borgers hjem forbliver hjemligt
at plejehjemmet opleves hjemligt
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om kommentar til artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20: Forstander fjernes fra plejehjem ramt af dårlig pleje og omsorg, til sundheds- og ældreministeren
2233531_0004.png
I denne indsats som er en del af Fokus 20 (prioriteret tema) er der tre områ-
der, som der skal arbejdes med:
Måltidet
Hjemlighed
Takt og tone
De tre områder lægger sig op ad følgende spørgsmål i tilfredshedsundersø-
gelserne:
”Hvad er din tilfredshed med måltiderne?”
”Oplever du,
at der er en hjemlig og hyggelig stemning på pleje-
hjemmet?”
”Oplever du, at medarbejderne er venlige om imødekommende?”
Grundet fratrædelse er der pt. ikke valgt AMR og TR på Kongsgården. Der-
for er fællestillidsrepræsentanter for henholdsvis FOA og Dansk Sygepleje-
råd samt tillidsrepræsentant for fysioterapeuter inddraget i arbejdet med
handleplanen og koblet på udvalgte af sporene.
Spor 4: Kvalitet og Borgersikkerhed
Flere sygeplejerskeressourcer
Der er med øjeblikkelig virkning hentet tre erfarne sygeplejersker fra andre
plejehjem midlertidigt, så vi får styrket borgersikkerheden og læring i praksis
både blandt de nuværende sygeplejersker og sosu-personalet.
Plejehjemslægen
Der er for nyligt tilknyttet en plejehjemslæge, som har været på Kongsgår-
den en enkelt gang tidligere. Der aftales møde hurtigst muligt, så pleje-
hjemslægen kan være tæt på under gennemgangen af alle beboeres journa-
ler, gennemgang af medicin og hurtigt bidrage til en øget faglig kvalitet.
Kvalitet og faglighed
I den kommende tid vil der være øget fokus på følgende fem processer:
Beboeres besøgsplan skal gennemgås og revurderes.
Gennemgang af alle beboeres journaler.
Dokumentation ved fast dokumentionsansvarlig
Følgeskab i praksis: Sygeplejersker giver følgeskab hver dag og
træner journalopfølgning. Træning i forbedringsarbejde i praksis
fortsætter i samarbejde med kolleger fra kvalitet og borgersikkerhed.
Fornyet medicingennemgang, herunder tjek af at ordineret medicin
stemmer overens med medicin i kasserne. Der er ultimo februar,
primo marts 2020 lavet medicinaudit og medicingennemgang ved al-
le beboere. Denne handling vil blive gentaget som en del af journal-
gennemgang. Det sker i samarbejde med egen læge
/plejehjemslægen. Der er knyttet to kvalitetskonsulenter til at styre
processen.
4. maj 2020
Side 4 af 6
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om kommentar til artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20: Forstander fjernes fra plejehjem ramt af dårlig pleje og omsorg, til sundheds- og ældreministeren
2233531_0005.png
I arbejdet med en styrkelse af fagligheden hos personalet, vil der foruden det
sundhedsfaglige også være fokus det socialfaglige, hvor det er væsentligt, at
medarbejderne
spørger beboerne ”Hvad er vigtigt for dig?”.
Tilsyn
Der er afviklet kommunalt tilsyn den 4. marts 2020.
Det er aftalt, at der skal følges op i tilsynet på følgende fokusområder:
Borgerinddragelse
Kommunikation
Journalføring
dokumentation
Faglighed
Kommunalt tilsyn er planlagt til at blive afviklet en gang om måneden. Grun-
det situationen med Covid-19 blev tilsynet udsat. Tilsynet genoptages nu
som et led i at give en objektiv vurdering af de forbedringer, som der forven-
tes at være over den kommende periode.
Spor 5: Udviklingsspor / konceptspor
Når ovennævnte er gennemført, sættes en udviklingsproces i gang ift.
Kongsgårdens fremtidige koncept. Sundhed og Omsorg har kontaktet
Værdighedsrejseholdet fra Sundhedsstyrelsen og søger om et rådgiv-
ningsforløb ift. konceptudvikling
Den rigtige personalesammensætning dag, aften og nat skal besluttes
med fastansatte faggrupper der matcher opgaven og sikrer kvalitet og
kontinuitet i dagligdagen
Der skal søges inspiration fra andre velfungerende plejehjem i MSO og
sikres læring på tværs
Tæt inddragelse af Center for Frihedsteknologi
Der søges inspiration i Eden konceptet med fokus på trivsel og velvære
hos beboerne, det føres ved at transformere kulturen dér, hvor de bor,
så ligeværdige relationer opstår.
Der skal ske en videreudvikling af de fysiske rammer, så plejehjemmet
fremstår som helhed, herunder beboeres hjem og fællesarealer, frem-
står indbydende og hjemlige.
4. maj 2020
Side 5 af 6
Plan for at forbedre Kongsgården med resultat om 3 mdr.
Mål:
At vi ser markant fremskridt i beboer og pårørendetilfredshedsvurderinger
At vi opnår en af de 2 højeste bedømmelser ved tilsyn
Tiltag:
1. Fokus på Takt og Tone
- Der gennemføres samtaler med beboer og pårørende
- Der gennemføres Intern læringstilsyn.
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om kommentar til artiklen på www.drnyt.dk 27/4-20: Forstander fjernes fra plejehjem ramt af dårlig pleje og omsorg, til sundheds- og ældreministeren
2233531_0006.png
2. Styrke den faglige kvalitet
- Der gennemføres audit, følgeskab, kompetenceafklaring og medicinunder-
visning
3. Tilsyn
- Det foreslås at der enten gennemføres uanmeldt eksternt tilsyn fra BDO
eller uanmeldt Kommunalt tilsyn. Det anbefales at der gennemføres tilsyn
som baseline allerede om 1-2 uger og opfølgning indenfor 3 måneder. BDO
kan gennemføre tilsyn på både sundhedslov og servicelov.
4. Databaseret opfølgning og læring.
For at følge udviklingen af kvaliteten følges eksempelvis nedenstående data:
- Journalaudit og medicinaudit
- Sygefravær
- handlingsanvisninger
- klager
- Social kapital
- Takt og tone med kvalitative data fra gennemførelse af Intern læringstilsyn
4. maj 2020
Side 6 af 6
4. maj 2020
6