Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2191900_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-05-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 2006162
Dok. nr.: 1206160
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. april 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 943 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålene
er stillet af medlem af udvalget Lars Bøje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 943:
”Vil
ministeren kommentere på den regelbaserede strategi fra New Zealand, herun-
der fordele og ulemper ved at efterligne strategien i Danmark? Der henvises til CO-
VID-19 Alert System:
https://covid19.govt.nz/alert-system/covid-19-alert-system/”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen,
som oplyser:
”WHO og ECDC’s strategier for pa de is e arier
baserer sig på forskellige faser, hvor
indsatsen ift. håndtering ændres afhængt af, hvilken fase, der aktuelt er gældende.
De fire forskellige faser kan inddeles i følgende:
1. Ingen smittetilfælde
2. Vedvarende men sporadisk smittespredning
3. Lokaliserede smittekæder
4. Udbredt samfundssmitte
Sundhedsstyrelsens kan oplyse, at New Zealand har en eskalerings-/deeskale-
ringstrappe for tiltag, der baserer sig på disse
4 tri , der svarer til WHO’s
inddeling af
epidemier. En risikovurdering af, hvor udbredt epidemien er i landet, placerer landet
på et af de pågældende trin, hvilket udløser anbefalinger til en række tiltag til hin-
dring af smittespredning i samfundet.
Dette svarer til anbefalinger fra Sundhedsstyrelse
eskrevet i ”COVID-19
Risikovur-
dering, strategi og tiltag ved epidemi i Danmark” udgivet d. 10 marts 2020. Heri be-
skrives det, at en epidemi kan beskrives i de samme fire faser. I samme udgivelse er
muligheder for tiltag i de fire forskellige epidemifaser beskrevet i bilag 3.
Sundhedsstyrelsen finder overordnet i linje med WHO og ECDC, at det er hensigts-
mæssigt at basere tiltag til hindring af smitteudbredelse på en vurdering af den aktu-
elle smitteudbredelse i samfundet samt en risikovurdering af fremadrettet smitteud-
bredelse, herunder risici for overbelastning af sundhedsvæsenet og risici for smitte-
udbredelse blandt særlige risikogrupper.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 943: Spm., om kommentar til den regelbaserede strategi fra New Zealand, til sundheds- og ældreministeren
Dette er også baggrund for, at Danmark d. 12. marts i forbindelse med erkendelsen
af, at der var konstateret samfundssmitte i Danmark, overgik til en afbødningsstrategi
med de tiltag, dette indebar (skolelukninger, hjemsendelse af offentligt ansatte, an-
befalinger til afstand mv.).
Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at vi dagligt fra Statens Serum Institut får rådgivning
ift. udbredelsen af COVID-19 i Danmark og mindst én gang ugentligt får en risikovur-
dering samt en vurdering af det aktuelle smittetryk.
Sundhedsstyrelsen har grundet den korte frist ikke taget kontakt til Sundhedsmyndig-
hederne i New Zealand, hvorfor besvarelsen baserer sig på oplysninger på hjemmesi-
den, der er henvist til i spørgsmålet.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag, idet jeg samtidig gør opmærk-
som på, at regeringen rådfører sig med blandt andre New Zealand i forbindelse med
den globale alliance, som Østrigs forbundskansler har taget initiativ til, og som består
af en række lande, som har klaret sig godt igennem coronakrisen indtil videre. Allian-
cen består ud over New Zealand, Danmark og Østrig også af Tjekkiet, Grækenland,
Australien, Israel og Singapore, og formålet er idéudveksling og på sigt eventuelt stra-
tegisk samarbejde inden for at være selvforsynende inden for værnemidler mv.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Marie Louise Bloch Rostrup-Nielsen
Side 2