Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2191882_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-05-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 2006162
Dok. nr.: 1206156
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. april 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 939 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålene
er stillet af medlem af udvalget Lars Bøje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 939:
”Vil
ministeren kommentere tænketanken AEI’s genåbningsstrategi.
”National
coron-
avirus response: A road map to reopening” herunder specifikt de enkelte tiltag, mile-
pæle og kvantitative og kvalitative målsætninger der forslås for hver af de fire faser?
AEI's genåbningsstrategi:
https://www.aei.org/research-products/report/national-coronavirus-response-aroad”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen,
som oplyser:
”Su dhedsstyrelse ka oplyse, at de atio ale y digheder har odtaget rådgiv-
ning fra bl.a. Verdenssundhedsorganisation, WHO, Europarådet samt det europæiske
smitteagentur, ECDC, i forbindelse med behovet for at planlægge en gradvis over-
gang, der muliggør en fortsat undertrykkelse af smittespredning til et lavt niveau,
samtidig med at det muliggør genoptagelse af økonomiske aktiviteter og socialt liv.
Sundhedsstyrelsen har ikke tidligere inddraget overvejelser fra den amerikanske poli-
tiske tænketank American Enterprise Institute (AEI). Sundhedsstyrelsen bemærker, at
anbefalingerne fra AEI tydeligt er rettet mod det amerikanske samfund, der i nogle
stater har smittespredning, der langt overstiger omfanget i Danmark, samt deraf føl-
gende problemer for det amerikanske sundhedsvæsen. Det skal også bemærkes, at
anbefalingerne retter sig mod et sundhedsvæsen, der har en organisering mv., der er
forskellig på væsentlige punkter fra det danske sundhedsvæsen.
Sundhedsstyrelsen bemærker om anbefalingerne fra AEI, at de er delt op i fire faser,
hvor fase er ’opbre s i g af s ittespred i g’; fase er ’ge åb i g af sa fu det’;
fase er ’etableri g af beskyttelse od s itte og derefter løft af alle restriktio er;
fase ’opbyg i g af forberedelse til æste pa de i’.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at milepæle beskrevet som overgang fra fase 1 til 2 i AEI
anbefalinger, svarer til omstændighederne i forbindelse med den danske genåbning
af samfundet samt de initiativer, der bliver arbejdet med i den forbindelse, herunder
et stort fald i smittetrykket, et sundhedsvæsen, der er gearet til at behandle patienter
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm., om kommentar til tænketanken AEI’s genåbningsstrategi. National coronavirus response: A road map to reopening, til sundheds- og ældreministeren
med COVID-19 samt vanlige kerneopgaver, øget testkapacitet til at test alle med
symptomer og kontaktopsporing.
Sundhedsstyrelsen har i statusrapport af 13 april beskrevet fokus under den gradvise
og kontrollerede åbning af samfundet (fase 2 i AEI anbefalinger).
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, som beskrevet i statusrapport af 13. april 2020,
at følgende er vigtigt for en gradvis og kontrolleret åbning:
Tidlig opsporing af smittede, udvidet brug af test, isolation af smittede og
hjælp til isolation for de, der ikke har mulighed for det, samt mere fokus på
kontaktopsporing er centrale elementer. Den øgede testkapacitet kan bi-
drage til, at smitteopsporing kan fokuseres og præciseres. Der kan i den for-
bindelse være behov for at gøre brug af nye metoder til mere målrettet
smitteopsporing herunder kontaktopsporing.
Et sundhedsvæsen der både håndterer patienter med COVID-19, men samti-
dig også andre sygdomme og tilstande. Der er brug for fleksibilitet og omstil-
lingsparathed og tæt og koordineret dialog mellem alle aktører.
En befolkningen der er engageret i at opretholde de gode vaner i forhold til
hygiejne og adfærd med at holde fysisk afstand, der er opbygget over den
sidste måned, men som samtidigt gradvist igen får et almindeligt hverdagsliv
tilbage. Der er fortsat behov for befolkningsrettet kommunikation, der sikrer
forståelse for og indsigt og engagement i den fælles indsats for at hindre
smittespredning. Men der er samtidig også behov for at etablere et hver-
dagsliv med mulighed for samvær, besøg, arbejder og skole
under nye
rammer.
Fokus på at beskytte de sårbare samt personer i risikogrupper er vigtigt.
Særligt skal smittespredning på sygehuse og i ældrepleje på plejecentre mv.
hindres i videst mulige omfang. Men fokus udvides nu, så det i høj grad også
retter sig mod mennesker i risikogrupper i skolen, i hjemmet og på arbejds-
pladsen. Der er samtidig behov for et generelt fokus på at sikre, at indsat-
serne ikke skaber ulighed i sundhed også i forhold til de afledte konsekven-
ser af håndtering af COVID-19.
Sundhedsstyrelsen bemærker, at fase 3 jf. AEI er afhængig af udviklingen og godken-
delsen af en effektiv vaccine mod COVID-19, hvilket selvfølgelig er ønskeligt, men det
i sagens natur stadig er uvist hvornår og om det sker.
I forhold til fase 4, skal det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen udarbejder den natio-
nale epidemiplan med udgangspunkt i epidemiloven.
Sundhedsstyrelsen bemærker endvidere, at WHO og ECDC tydeligt gør opmærksom
på, at a befali ger skal tilpasses de e kelte la de og deres su dhedssyste er.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag, idet jeg erindrer om, at der er
stor forskel mellem det danske og amerikanske sundhedsvæsen, og at det er vigtigt,
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm., om kommentar til tænketanken AEI’s genåbningsstrategi. National coronavirus response: A road map to reopening, til sundheds- og ældreministeren
at de initiativer, som tages i Danmark for at hindre smittespredning af COVID-19, skal
være tilpasset den danske samfundsmodel og de faktiske forhold i Danmark.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Marie Louise Bloch Rostrup-Nielsen
Side 3