Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2180820_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-04-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 2005433
Dok. nr.: 1181606
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. april stillet følgende spørgsmål nr.
927 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 927:
”Vil
ministeren vurdere, om det vil være forsvarligt at genåbne aflastnings- og dagtil-
bud for hjemmeboende demente, som siden corona-krisens begyndelse har været
lukkede, for eksempel ved at lade de demente være sammen i mindre grupper? Eller
har ministeren et andet forslag til, hvordan de pårørende igen kan blive aflastet i dag-
ligdagen?”
Svar:
I takt med, at sundhedsvæsenet nu gradvis skal omstilles til øget aktivitet, skal der
også i kommunerne ske en gradvis omstilling frem mod normalt niveau. Det betyder
blandt andet, at indsatser inden for pleje- og omsorg på plejehjem og plejecentre, og
i hjemmeplejen nu gradvis skal øges. Kommunerne skal dog fortsat have øget mulig-
hed for at bistå sygehusene med at aftage patienter, der udskrives til bl.a. kommu-
nale akutfunktioner.
Sundhedsstyrelsen har den 21. april udgivet
retningslinjer om omstillingen hen mod
øget aktivitet i kommunerne,
herunder om minimering af smitterisiko.
Særligt om gruppeindsatser fremgår det af Sundhedsstyrelsens retningslinje, at grup-
peindsatser udskydes til efter COVID-19, med mindre der kan planlægges anderledes,
fx i mindre grupper med maksimalt ti personer i lokalet. Herudover skal gruppeaktivi-
teter tilrettelægges under hensyntagen til minimering af risikoen for smitteoverfør-
sel.
Med bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet
(udstedt i medfør af epidemiloven) har kommunerne fået hjemmel til midlertidigt at
fravige rettigheder og forpligtelser bl.a. i forhold til afløsning og aflastning.
Det er vigtigt at understrege, at det dog alene gælder når det på baggrund af en sam-
let vurdering af kommunens samlede pleje- og personalekapacitet er nødvendigt i
forbindelse med håndtering af COVID-19, og hvis de pågældende forpligtelser anses
for at være af mere underordnet betydning i forhold til det pågældende kapacitets-
behov.
Kommunen skal altid foretage en konkret og individuel vurdering af den enkelte bor-
gers særlige behov, inden der træffes beslutning om at reducere eller udskyde hjælp
eller tilbud til borgeren eller pårørende.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm., om det vil være forsvarligt at genåbne aflastnings- og dagtilbud for hjemmeboende demente, som siden corona-krisens begyndelse har været lukkede, til sundheds- og ældreministeren
Det er derfor ikke lovligt, hvis en kommune træffer en generel beslutning om, at alle
modtagere af en given hjælp vil få helt eller delvist reduceret hjælpen. Det er hverken
lovligt efter de gældende regler i serviceloven eller med reglerne i den nye bekendtgø-
relse.
Det er fortsat kommunens ansvar at sikre en fornøden opfølgning på de borgere, der
har fået reduceret deres hjælp helt eller delvist. Det gælder også i forhold hjemmebo-
ende borgere med demens og deres pårørende.
Kommunen har desuden pligt til løbende at vurdere nødvendigheden af de beslutnin-
ger og afgørelser, der er truffet i medfør af bekendtgørelsen, ligesom kommunen lø-
bende skal vurdere, om betingelserne for foranstaltningerne efter bekendtgørelsen
fortsat er opfyldt.
Det er Ankestyrelsen, der fører det overordnet tilsyn med, om kommunerne agerer i
overensstemmelse med reglerne i serviceloven og med reglerne i den nye
bekendtgørelse.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Stube Holst
Side 2