Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2180581_0001.png
NOTAT
Anvendelse af nødretsbekendtgørelsen i kommunerne
KL har efter aftale med Sundheds- og Ældreministeriet bedt kommunerne
om en status på, hvorledes kommunerne benyttede sig af nødretsbekendt-
gørelsen.
Kommunerne skulle besvare følgende spørgsmål:
Dato: 17. april 2020
Sags ID: SAG-2020-02227
Dok. ID: 2909077
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3733
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
1. Har kommunen gjort brug af bekendtgørelse om begrænsning af ret-
tigheder på sundheds- og ældreområdet i forbindelse med håndte-
ring af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), og dermed prioriteret
den behandlings-, pleje- og personalemæssige kapacitet i forbin-
delse med håndtering af Coronavirussygdom 2019?
2. Hvis kommunerne har gjort brug af bekendtgørelsen, hvilke opgaver
eller områder har kommunen så vurderet, at personalet skulle vare-
tage i stedet for de aktiviteter, som ikke kan gennemføres?
Følgende vil præsentere, hvordan kommunerne har anvendt ressourcerne.
Svarprocenten: 91 pct. Som er 89 kommuner.
Heraf har 84 pct. af kommunerne angivet at de benytter sig af nødretsbe-
kendtgørelsen. Det er her vigtigt at bemærke, at omfanget af brugen af nød-
retsbekendtgørelsen er meget varierende, hvor langt størstedelen af kom-
munerne benytter den til at inddæmme smittespredningen, og dermed finder
alternativer såsom telefonisk kontakt med borgerne.
16 pct. af kommunerne angiver, at de ikke har anvendt bekendtgørelsen på
nuværende tidspunkt.
Rykning af medarbejdere til kritiske funktioner
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 919: Spm. om de mange kommuner, som har reduceret i hjemmehjælpen, til sundheds- og ældreministeren
2180581_0002.png
NOTAT
Langt største delen (65 pct.) af de kommuner, som har anvendt nødretsbe-
kendtgørelsen har oplyst, at de har rykket personale til kritiske funktioner i
kommunen.
Eksempler:
En kommune har f.eks., benyttet den ekstra kapacitet til at indgå i
hjemmeplejen, akutfunktionen, rehabiliteringsafdelingen, omsorgs-
centre samt nye midlertidige pladser til borgere med COVID-19.
En kommune har i forbindelse med den ekstra kapacitet oprettet 6
ekstra midlertidige pladser, for at frigøre plads på Rehabiliterings-
centeret i forberedelsen til at modtage ekstraordinære udskrevne pa-
tienter.
En anden kommune har frigivet personale, så der har kunne blive
oprettet 24 ekstra korttidspladser.
Dato: 17. april 2020
Sags ID: SAG-2020-02227
Dok. ID: 2909077
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3733
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
Andre kommuner har benyttet dag/aktivitetscentrenes medarbej-
dere, hvor de delvist har deltaget i plejen på plejecentrene, og har
arrangeret aktiviteter i mindre målestok for plejecentrenes beboer.
Generelt har mange kommuner, gjort brug af aktivitetsmedarbejdere
på plejecentrene.
Kompetenceudvikling hos kommunens personale
12 kommuner har angivet, at de har haft kurser eller lignende, hvori de har
oplært eksisterende personale i opgaver, som skal varetages i de kritiske
funktioner. Dette er 16 pct. af de kommuner, som har anvendt
nødbekendtgørelsen
Eksempler:
Afviklet oplæringsforløb med henblik på at opkvalificere personale til
at kunne indgå i et nødberedskab på omsorgsområdet.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 919: Spm. om de mange kommuner, som har reduceret i hjemmehjælpen, til sundheds- og ældreministeren
2180581_0003.png
NOTAT
Haft medarbejdere fra andre afdelinger, som i en periode er blevet
introduceret til opgaver på ældreområdet med henblik på at kunne
udvide beredskabet for at kunne bemande karantæne pladser.
Dato: 17. april 2020
Sags ID: SAG-2020-02227
Dok. ID: 2909077
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3733
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Oplæring med henblik på at kunne indgå i Corona beredskabet.
Telefonisk kontakt
En tendens er ligeledes, at de kommunale medarbejdere opretholder kontakt
med borgerne gennem telefonisk eller videokontakt.
Eksempel:
Forebyggende
hjemmebesøg enten som telefon- eller videoopkald.
I forbindelse med lukningen af dagcentrene er der i stedet iværksat
omsorgs-telefonopkald til udvalgte borgere.