Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2188552_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 219
Offentligt
Folketingets beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. april 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
219 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted (DF).
Spørgsmål 219
Hvad vil ministeren gøre for at sikre mere kontrol med at udenlandsk arbejdskraft
overholder den danske arbejdsmiljølov?
Svar
Lad mig starte med at understrege, at regeringen prioriterer kontrollen med uden-
landsk arbejdskraft højt. Det gælder både i forhold til de særlige arbejdsforhold,
som arbejdsmarkedet er underlagt i disse dage, men bestemt også i tiden som ven-
ter os i kølvandet på krisen, når grænserne igen åbner, og hjulene skal i gang.
Danmark har fået bedre kontrol over COVID-19 smitten, og samfundet er så småt
ved at genåbne. Det er afgørende, at der ikke kommer nye smittekilder ind fra ud-
landet, så COVID-19 smitten blusser op igen og ændrer på den positive udvikling.
Samtidig skal medarbejderne på de danske arbejdspladser føle sig trygge, når de
udfører deres arbejde. Derfor har regeringen den 24. april præsenteret syv initiati-
ver, der skal mindske risikoen for smitte udefra:
1.
4. maj 2020
J.nr.
20205200147
Det er virksomhedernes ansvar, at der er styr på arbejdsmiljøet, og der er taget
de nødvendige foranstaltninger i relation til COVID-19. Derfor iværksættes et
branchesamarbejde, hvor arbejdsmarkedets parter i samarbejde med regeringen
kan finde branchespecifikke løsninger. Det gælder eksempelvis fødevarebran-
chen, der beskæftiger en stor del vandrende arbejdstagere.
Mere kontrol kan sende flere i selvisolation. Epidemiloven giver mulighed for,
når øvrige muligheder er udtømte, at give påbud om selvisolation, hvis en speci-
fik person har været i et område med udbredt smitte før indrejsen. Arbejdstilsy-
net, Styrelsen for Patientsikkerhed og om nødvendigt politiet vil være opmærk-
somme på at anvende reglerne, så denne mulighed udnyttes til fulde.
Så snart det er praktisk/teknisk muligt, iværksættes en offensiv teststrategi fx
ved grænserne. Den testkapacitet, der vil være til rådighed til testning af
2.
3.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 881: Spm. om, hvilken betydning en lukning for grænsependlere mellem Danmark og Tyskland vil have for ældreomsorgen i Region Syddanmark, til sundheds- og ældreministeren
vandrende arbejdstagere, prioriteres i første omgang til sundhedsfagligt perso-
nale bosat i udlandet, der arbejder i Danmark, så vi undgår, at der overføres
smitte til særligt sårbare grupper på fx danske plejehjem.
4.
Arbejdstilsynet igangsætter et målrettet tilsyn mod smitte fra Corona ude på ar-
bejdspladserne. Her vejledes de mest relevante brancher, herunder særligt byg-
geriet. Arbejdstilsynet skrider ind med påbud når nødvendigt.
Der nedsættes en hurtigt arbejdende taskforce med deltagelse af arbejdsmarke-
dets parter med fokus på coronasmitte og med særligt fokus på brancher med
vandrende arbejdskraft og evt. deres boligforhold. Denne skal meget hurtigt
komme med anbefalinger til styrkelse af sikkerhed og hindring af smitte i de
konkrete brancher. Styrelsen for Patientsikkerhed bakker op om, at der udarbej-
des vejledninger om håndtering af smitte udefra målrettet vandrende arbejdsta-
gere i regi af en sådan taskforce.
Regeringen følger smittesituationen i pendlerregionerne tæt og er klar til at
skride hurtigt ind, hvis den udvikler sig i negativ retning.
Hvis ikke brancherne får styr på arbejdsmiljø og smittefare udefra, er regerin-
gen klar til at lovgive, så der iværksættes et krav om 14-dages selvisolation for
alle indrejsende uanset nationalitet
5.
6.
7.
I forlængelse af ovenstående kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynets tilsynsindsats fra
nedlukningen den 13. marts til den gradvise genåbning d. 14. april har været be-
grænset til at omfatte alvorlige ulykker og klager. Endvidere kan jeg oplyse, at Ar-
bejdstilsynet, som et led i genåbningen af Danmark, siden 14. april har ført et spe-
cialtilsyn, som er målrettet og afstemt den aktuelle COVID-19-situation. Tilsynet
har særligt fokus på brancher med tilrejsende arbejdskraft, fx bygge- og anlægs-
branchen, gartnerier, landbrug og skovbrug, samt vejgodstransport. Der er et behov
for et særligt fokus på bygge- og anlægssektoren, hvilket betyder, at tilsynsindsat-
sen over for skoler og daginstitutioner, som Arbejdstilsynet tidligere har oplyst
skulle starte i maj, er udsat, så indsatsen over for bygge- og anlægssektoren fortsat
kan prioriteres i lyset af den nuværende situation. Hertil kommer, at virksomheder,
som i forvejen indgår i Arbejdstilsynets indsats mod social dumping, automatisk er
omfattet af specialtilsynet uanset branche.
Arbejdstilsynet har fra mandag den 27. april skærpet reaktionsniveauet og vil rea-
gere med strakspåbud, hvis det på tilsynet konstateres, at der ikke er truffet de nød-
vendige foranstaltninger for at undgå smittespredning.
Arbejdstilsynet har endvidere i forbindelse med den aktuelle corona-situation
iværksat en forstærket kommunikationsindsats over for udenlandske virksomheder
og arbejdstagere om hygiejneråd og tiltag for at forebygge smittespredning med
COVID-19. Kommunikationen findes på
at.dk
og på hjemmesiden
workplaceden-
mark.dk,
der er en indgangsportal for udenlandske virksomheder og arbejdstagere,
der arbejder i Danmark.
2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 881: Spm. om, hvilken betydning en lukning for grænsependlere mellem Danmark og Tyskland vil have for ældreomsorgen i Region Syddanmark, til sundheds- og ældreministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3
3