Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2220352_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPMKDP
Sagsnr.: 2004560
Dok. nr.: 1193439
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. april 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 815 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 815:
”I
bekendtgørelse om assisteret reproduktion (nr. 672 af 8/5-15) er det fastsat i § 18,
at et ”Vævs e ter so distri uerer sæd, skal
sikre, at sæddonor ikke tidligere har
fu geret eller fortsat fu gerer so sæddo or i e a de sæd a k”. I sa
e e-
ke dtgørelse §
står der, at et ”Vævs e tret, so udtager eller distri uerer æg
med henblik på donation, skal sikre, at ægdonor ikke tidligere har fungeret eller fort-
sat fu gerer so do or ved et a det vævs e ter.” Me de 8/6-16
blev reglerne for
distri utio af æg æ dret, således at det ale e skal sikres, e ægdo or ”ikke do erer
æg ere e d seks ga ge i alt”. Hvad er forklari ge på, at
man har ændret bekendt-
gørelsen for så vidt angår æg? Og hvilket registreringssystem sikrer, at denne regel
overholdes?”
Svar:
Den pågældende bekendtgørelsesændring blev foretaget på baggrund af en bred po-
litisk aftale fra maj 2016 (V, S, DF, EL, ALT, RV og KF) om initiativer til at reducere
manglen på donoræg.
Af aftaleteksten fremgår følgende om baggrunden for den pågældende ændring:
”Den
gældende regel om, at en ægdonor kun må virke som ægdonor ét sted, er uhen-
sigtsmæssig, da en ægdonor herved potentielt forhindres i at donere æg i det omfang,
som hun ønsker. Reglen er i særlig grad uhensigtsmæssig i forhold til de såkaldte
kendte ægdonorer, som på grund af denne regel alene kan donere til eksempelvis en
veninde eller søster i enten offentligt eller privat regi, uagtet at donor måtte ønske at
donere æg til veninden/søsteren til mere end ét barn (i det offentlige sygehusvæsen
ydes kun behandling med assisteret reproduktion til ét barn, og det er derfor fx nød-
vendigt at benytte tilbud i privat regi, hvis der ønskes mere end ét barn).”
Til brug for besvarelsen af den resterende del af spørgsmålet har Sundheds- og Æl-
dreministeriet indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som oplyser føl-
gende:
”So regler e er i dag, er fertilitetskli ikkerne
forpligtigede til at sikre, at ægdonor
ikke donerer æg mere end seks gange i alt samt skriftligt og mundtligt at informere
potentielle ægdonorer om, at det af hensyn til ægdonoren og ifølge loven alene er
muligt at donere 6 gange. Kravet udmøntes på forskellig måde i klinikkerne, enten via
donors samtykkeerklæring, via underskrift for gennemlæsning af informationsmateri-
ale eller ved dokumentation i journalen af, at vilkårene ved ægdonation er gennem-
gået med og accepteret af donor. Der er således ikke i lovgivningen i dag krav om, at
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 815: Spm. om reglerne for distribution af æg, til sundheds- og ældreministeren
en donor skal underskrive en tro og love-erklæring, men det forventes, at ægdonoren
på baggrund af informationen overholder denne grænse. Ægudtagning fra ægdonor
registreres via Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI) i IVF-
registeret ved cpr. nr., hvorfor det er praktisk muligt at kontrollere, at en ægdonor
ikke donerer mere end seks gange. Dette er dog ikke en kontrol, der kan udføres af
fertilitetsklinikkerne i dag, da den nødvendige lovhjemmel til indhentelse af sådanne
data ikke foreligger i ugælde de lovgiv i g.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Damgård Hersbøll
Side 2