Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2175252_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 3445
Doknr.
232669
Dato
07-04-2020
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 23. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 781 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 781:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 21/3-20 fra Niels Peter Giliamsen om tabt
arbejdsfortjeneste, jf. SUU alm. del
bilag 290?”
Svar:
Jeg forstår til fulde den store frygt, som forældre til børn, der på grund af særlige syg-
domme er i en særlig risikogruppe, nærer i forhold til smitte med Corona-virus. En
frygt, som også er beskrevet i henvendelsen nævnt i spørgsmålet. Og når man står i så-
dan en situation, er det også en helt forståelig forholdsregel at minimere den fysiske
kontakt med omverdenen mest muligt, herunder også i forhold til forældrenes frem-
møde på arbejde.
Jeg vil i forhold til de familier, der nu befinder sig i denne situation, først og fremmest
opfordre til, at forældrene tager kontakt til deres arbejdsgivere. Mange danskere arbej-
der i disse dage hjemmefra, hvor de løser andre opgaver end normalt. Derfor vil jeg
opfordre til, at man i samarbejde med sin arbejdsgiver får afklaret, om det er muligt at
få tildelt nogle anderledes og midlertidige arbejdsopgaver, som kan varetages hjemme-
fra.
I forhold til tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 vil jeg gøre opmærksom på,
at der i ganske særlige tilfælde kan ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
begge forældre samtidigt i en kortere periode. Denne mulighed er tiltænkt ekstraordi-
nære situationer, eksempelvis hvor barnet skal indlægges på sygehus og opereres, og
det er nødvendigt, at begge forældre er til stede på grund af operationens alvor. En
kommune vurderes at kunne overveje at anvende denne mulighed, hvis det på grund
af en helt særlig situation er nødvendigt for at sikre barnet den fornødne hjælp og
samtidig undgå en ekstraordinær, overhængende smitterisiko, som vil kunne være til
fare for barnet. Dette kan gøres, også selvom barnets pasningsbehov under normale
omstændigheder ville blive tilgodeset på anden vis.
Det er kommunen, der træffer afgørelse om hjælp og støtte efter den sociale lovgiv-
ning, herunder hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen skal altid fore-
tage en konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag og på den baggrund tage stil-
ling til, hvad der er den bedst mulige løsning for det enkelte barn og den enkelte fami-
lie. Hvis der ydes tabt arbejdsfortjeneste i særlige tilfælde, kan kommunen gøre bevil-
lingen tidsbegrænset. Dette kan eksempelvis gøres ved at fastsætte en udløbsdato,
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/3-20 fra Niels Peter Giliamsen om tabt arbejdsfortjeneste, til social- og indenrigsministeren
2175252_0002.png
hvor der skal tages stilling til, om familien fortsat har ret til hjælpen, før udbetalin-
gerne løber videre.
En kommunes afgørelse om tabt arbejdsfortjeneste kan påklages til Ankestyrelsen ef-
ter de gældende regler herom.
sMed venlig hilsen
Astrid Krag
2