Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 06-04-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Sagsnr.: 2002788
Dok. nr.: 1132889
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 752 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 752:
”Kan ministeren redegøre for de fem Epidemikommissioners beføjelser og
pligter, herunder for om Epidemikommissionerne kan udstede regionale eller
nationale påbud?”
Svar:
Det bemærkes, at der med lov nr. 208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om foran-
staltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme bl.a. blev ændret i epi-
demilovens § 1.
Det er dermed ikke længere epidemikommissionerne, der kan iværksætte foranstalt-
ningerne i medfør af lovens kapitel 3 og 4, men derimod sundheds- og ældreministe-
ren. Ministeren kan dog bemyndige andre myndigheder, herunder epidemikommissi-
onerne, til at udøve ministerens beføjelser efter loven.
Formålet med lovændringen er todelt: Dels at opnå en bedre koordination af de for-
anstaltninger, som måtte være nødvendige at gennemføre, hvor kompetencen sam-
les ét sted. Dels at opnå en større fleksibilitet i beredskabet, så sundheds- og ældre-
ministeren kan trække på de myndigheder, som måtte være relevante i den givne si-
tuation.
Det bemærkes, at baggrunden for den tidligere kompetencedeling i epidemiloven
stammer fra en tid, hvor der i højere grad end i dag var et lokalt fokus ved udbrud af
alment farlige sygdomme. Imidlertid viser den aktuelle situation med udbrud af CO-
VID-19, at danskernes bevægelsesmønstre de senere år har ændret sig. Smitte spre-
des i dag over store geografiske afstande langt hurtigere end tidligere, og det giver
behov for at kunne iværksætte foranstaltninger mere fleksibelt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Krems