Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2223146_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-07-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 2002288
Dok. nr.: 1168747
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 704 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 704:
”Vil
ministeren kommentere henvendelser af 15/11-19 og 13/1-20 fra KIU, Patient-
gruppen Kræft i underlivet, jf. SUU alm. del - bilag 159 og 221, om Medicinrådets
manglende anbefaling af niraparib (Zejula) til vedligeholdelsesbehandling af kvinder
med high-grade serøs æggestokkræft uden BRCA-mutation, og vil ministeren herun-
der kommentere på de spørgsmål, som KIU afslutningsvis stiller i henvendelsen af
15/11-19?”
Svar:
Af SUU alm. del - bilag 159 fremgår følgende syv spørgsmål:
-
Spørgsmål 1:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget overveje den engelske model
med betinget ibrugtagning, så effektiv medicin kan komme hurtigt ud til den
danske befolkning?”
-
Spørgsmål 2:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget hjælpe med at ændre denne
forskelsbehandling af kvinder med nøjagtig samme sygdom, hvor de 30 %
kan få lægemidlet, og de 70 % ikke kan få det.”
-
Spørgsmål 3:
”Kan
Sundheds- og Ældreudvalget svare på, hvorfor Medicinrå-
det vælger at anbefale ny medicin til vedligeholdelsesbehandling til patien-
ter, som allerede har tilsvarende medicin, men nægter samme medicin med
evidens for god effekt til kvinder, som kun har mulighed for placebo = ingen
vedligeholdelsesbehandling af sygdommen.”
-
Spørgsmål 4:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget svare på, hvordan det 7. prin-
cip vil kunne hjælpe i denne situation? Det er forsøgt anvendt uden held. In-
gen patienter, som opfylder betingelserne for lægemidlet har kunnet få det
via det 7. princip, selv om lægen har forsøgt at ordinere det.”
-
Spørgsmål 5:
”Hvem
har ansvaret for patienten, hvis patienten søger til ud-
landet for at få vedligeholdelsesbehandling med en parp-hæmmer, og pati-
enten har fået den indledende, nødvendige kemobehandling i Danmark?”
-
Spørgsmål 6:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget fortsat acceptere, at Medicin-
rådet træffer politiske beslutninger?”
-
Spørgsmål 7:
”Medlemmer
af KIU
patientforeningen Kræft i underlivet øn-
sker foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget. Hvornår vil det kunne lade
sig gøre?”
Spørgsmålene er besvaret enkeltvis nedenfor. Det bemærkes, at ministeriet til brug
for min besvarelse har indhentet et samlet bidrag fra Danske Regioner og Medicinrå-
det
jeg kan henholde mig til de oplysninger og svar Danske Regioner og Medicinrå-
det har givet.
Der vil afslutningsvis blive kommenteret på SUU alm. del - bilag 221.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelser fra KIU, Patientgruppen Kræft i underlivet om Medicinrådets manglende anbefaling af niraparib (Zejula) til vedligeholdelsesbehandling af kvinder med high-grade serøs æggestokkræft uden BRCA-mutation, til sundheds- og ældreministeren
2223146_0002.png
Spørgsmål 1:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget overveje den engelske model med be-
tinget ibrugtagning, så effektiv medicin kan komme hurtigt ud til den danske befolk-
ning?”
Medicinrådet har oplyst følgende:
”Det
er normalt både på det her område og på andre områder, at anbefalinger fra
forskellige institutter kan falde forskelligt ud. Medicinrådet er i den forbindelse be-
kendt med, at der i England anvendes en anden finansieringsform, hvor man blandt
andet har en særskilt pulje, som alene er tiltænkt kræftlægemidler.
Det kan supplerende tilføjes, at Medicinrådet løbende er opmærksom på muligheden
for at tilvejebringe et større datagrundlag gennem protokolleret ibrugtagning af læ-
gemidler i en tidsbegrænset periode
på o råder, hvor der i dsa les data.”
Spørgsmål 2:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget hjælpe med at ændre denne forskels-
behandling af kvinder med nøjagtig samme sygdom, hvor de 30 pct. kan få lægemid-
let, og de 70 pct. ikke kan få det.”
Medicinrådet har oplyst følgende:
”Indledningsvist
skal det nævnes, at Medicinrådet ikke træffer afgørelser, men udar-
bejder anbefalinger til de fem danske regioner.
Derefter bør det fremhæves, at antagelsen om, at patienter med og uden BRCA-gen-
fejl bedømmes forskelligt, er grundlæggende forkert. Medicinrådet behandler alle pa-
tientpopulationer ens med udgangspunkt i relevant dansk klinisk praksis. Medicinrå-
dets vurdering af niraparib omfatter to forskellige patientgrupper, henholdsvis pati-
enter med og uden BRCA-genfejl. Fagudvalget vedrørende kræft i æggestokkene tid-
ligt i processen vurderede, at lægemidlernes effekt afhænger af denne genfejl. I vur-
deringen af niraparib ser vi på de to patientgrupper efter fuldstændig samme måle-
stok som andre lægemidler til andre sygdomme. Det er ikke afgørende for Medicinrå-
dets anbefaling, hvorvidt der eksisterer en anden behandlingsmulighed eller ej. Medi-
cin-rådet foretager altid en vurdering, der baserer sig på et udkast fra fagudvalget
vedrørende lægemidlets kliniske værdi i forhold til eksisterende dansk klinisk praksis
og et økonomisk beslutningsgrundlag. Medicinrådet vurderer således, om omkostnin-
gerne ved behandlingen med lægemidlet står i et rimeligt forhold til dets kliniske
værdi, og lægger disse vurderinger til grund for den endelige anbefaling.
Medicinrådets anbefaling vedrørende niraparib til patienter med og uden BRCA-gen-
fejl beror på de data, som var tilgængelige på ansøgningstidspunktet. Det er korrekt,
at disse data viser, at niraparib har en effekt hos patienter både med og uden BRCA-
genfejl. Behandling med niraparib har dog ikke vist samme effekt hos de to patient-
grupper. For patienter uden BRCA-genfejl opnås en lille gennemsnitlig gevinst i pro-
gressionsfri overlevelse (9,3 måneder for patienter behandlet med niraparib sam-
menlignet med 3,9 måneder for patienter behandlet med placebo. Det svarer til en
forskel på 5,4 måneder). For patienter med BRCA-genfejl er forlængelsen af perioden
med progressionsfri overlevelse væsentligt større (21,0 måneder for patienter be-
handlet med niraparib sammenlignet med 5,5 måneder for patienter behandlet med
placebo. Det svarer til en forskel på 15,5 måneder). Niraparib har derfor ikke vist
samme gode effekt hos patienter uden BRCA-genfejl.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelser fra KIU, Patientgruppen Kræft i underlivet om Medicinrådets manglende anbefaling af niraparib (Zejula) til vedligeholdelsesbehandling af kvinder med high-grade serøs æggestokkræft uden BRCA-mutation, til sundheds- og ældreministeren
2223146_0003.png
Baseret på de tilgængelige data vurderer Medicinrådet, at niraparib til patienter uden
BRCA-genfejl har en lille klinisk merværdi sammenlignet med placebo. I vurderingen
er der lagt vægt på den gennemsnitlige forskel i progressionsfri overlevelse og fore-
komsten af bivirkninger forbundet med behandling. Det vides endnu ikke, om gevin-
sten i progressionsfri overlevelse vil resultere i en gevinst i samlet overlevelse. Be-
handling med niraparib er forbundet med betydelige meromkostninger, og Medicin-
rådet mener ikke, at omkostningerne står i et rimeligt forhold til den kliniske værdi,
lægemidlet tilbyder.
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke nye kliniske data fra studier, som under-
søger niraparib til behandling af den pågældende population. Men skulle der blive
publiceret nye data, kan ansøger vælge at genansøge, og så vil Medicinrådet se på,
om data er så substantielle, at sagen bør tages op igen. Ansøger kan også vælge at
genansøge, hvis de vil tilbyde en markant
redu eret pris på læge idlet.”
Spørgsmål 3:
”Kan
Sundheds- og Ældreudvalget svare på, hvorfor Medicinrådet væl-
ger at anbefale ny medicin til vedligeholdelsesbehandling til patienter, som allerede
har tilsvarende medicin, men nægter samme medicin med evidens for god effekt til
kvinder, som kun har mulighed for placebo = ingen vedligeholdelsesbehandling af syg-
dommen.”
Medicinrådet har oplyst følgende:
”Det er ikke afgøre de for Medi i rådets a efali g, hvorvidt der eksisterer e a -
den behandlingsmulighed eller ej. Medicinrådet foretager altid en vurdering, der ba-
serer sig på et udkast fra fagudvalget vedrørende lægemidlets kliniske værdi i forhold
til eksisterende standardbehandling sammenholdt med en vurdering af omkostnin-
gerne. Medicinrådet vurderer således, om omkostningerne ved behandlingen med
lægemidlet står i et rimeligt forhold til dets kliniske værdi, og lægger disse vurderin-
ger til grund for anbefalingen.
Det er ikke Medicinrådets vurdering, at der for niraparib til gruppen af patienter uden
BRCA-genfejl er balance mellem lægemidlets kliniske værdi og omkostningerne for-
bundet med behandling.”
Der henvises desuden til besvarelse af spørgsmål 2 ovenfor.
Spørgsmål 4:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget svare på, hvordan det 7. princip vil
kunne hjælpe i denne situation? Det er forsøgt anvendt uden held. Ingen patienter,
som opfylder betingelserne for lægemidlet har kunnet få det via det 7. princip, selv om
lægen har forsøgt at ordinere det.”
Danske Regioner har oplyst følgende:
”Alle læge idler er o fattet af Folketi gets 7’e de pri ip.
Regionerne har udarbejdet en fælles vejledning for anvendelse af lægemidler, som
ikke er anbefalet af Medicinrådet. Såfremt den behandlingsansvarlige læge finder, at
der er særlige forhold, som gør, at man bør overveje at tilbyde patienten lægemidlet,
så skal lægen forelægge vurderingen for den ledende overlæge og på en lægekonfe-
rence, hvor flere speciallæger vurderer fordele og ulemper ved behandlingen for den
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelser fra KIU, Patientgruppen Kræft i underlivet om Medicinrådets manglende anbefaling af niraparib (Zejula) til vedligeholdelsesbehandling af kvinder med high-grade serøs æggestokkræft uden BRCA-mutation, til sundheds- og ældreministeren
2223146_0004.png
konkrete patient. Før beslutningen effektueres, bør sagen forelægges for et fagligt fo-
rum fx den regionale lægemiddelkomité, som vurderer, om man kan anbefale ibrug-
tagning. Det er herefter op til den behandlingsansvarlige læge at træffe beslutning
om behandling.
Det er imidlertid ikke det samme som, at en læge kan anvende et lægemiddel blot
fordi, at lægen mener, at det burde være standardbehandling. Hvis patienter sættes i
behandling med den begrundelse, så bliver medicinen gjort til standardbehandling
udenom Medicinrådet, og etableringen af Medicinrådet vil ikke have nogen effekt.
Det gælder også for niraparib (Zejula).”
Spørgsmål 5:
”Hvem
har ansvaret for patienten, hvis patienten søger til udlandet for
at få vedligeholdelsesbehandling med en parp-hæmmer, og patienten har fået den
indledende, nødvendige kemobehandling i Danmark?”
Patienters adgang til behandling i et andet EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein
reguleres af direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse
med grænseoverskridende sundhedsydelser (Patientmobilitetsdirektivet) og den dan-
ske implementering heraf.
Patienter, der har et gult sundhedskort eller et særligt sundhedskort, har i medfør af
disse regler adgang til behandling i et andet EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein
i det omfang, de har ret til den pågældende behandling i Danmark. For visse behand-
linger kan regionerne stille krav om forhåndsgodkendelse. Disse personer skal selv
lægge ud for den pågældende behandling i et andet EU-land, Norge, Island eller
Liechtenstein. Herefter kan de få offentligt tilskud til behandlingen i det omfang, den
pågældende behandling i Danmark ville udløse tilskud efter sundhedsloven. Hvis pati-
enterne køber receptordineret medicin i et andet EU-land, Norge, Island eller Liech-
tenstein, har de som udgangspunkt ret til tilskud efter samme regler, som gælder for
receptordineret medicin købt på et apotek i Danmark.
Regionernes afgørelser m.v. om tilskud til behandling i et andet EU-land, Norge, Is-
land eller Liechtenstein, kan påklages til Styrelsen for Patientklager. Klager over selve
behandlingen i et andet EU-land, Norge, Island eller Liechtenstein, følger klagesyste-
met i det pågældende land.
Søger patienten behandling uden for direktivets anvendelsesområde, vil der gælde
det pågældende lands regler for behandlingstilbud, afregning, klagemuligheder m.v.
Spørgsmål 6:
”Vil
Sundheds- og Ældreudvalget fortsat acceptere, at Medicinrådet
træffer politiske beslutninger?”
Danske Regioner har oplyst følgende:
”Medicinrådet
træffer ikke politiske beslutninger. Medicinrådet udarbejder anbefa-
linger om anvendelse af lægemidler inden for et kommissorium, som er besluttet af
Danske Regioners bestyrelse. Hertil kommer, at Medicinrådet skal iagttage Folketin-
gets syv principper for prioritering af sygehusmedicin, samt yderligere to principper
om henholdsvis alvorlighed og forsigtighed, som er udstedt af Danske Regioners be-
styrelse.”
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelser fra KIU, Patientgruppen Kræft i underlivet om Medicinrådets manglende anbefaling af niraparib (Zejula) til vedligeholdelsesbehandling af kvinder med high-grade serøs æggestokkræft uden BRCA-mutation, til sundheds- og ældreministeren
2223146_0005.png
Spørgsmål 7:
”Medlemmer
af KIU
patientforeningen Kræft i underlivet ønsker fore-
træde for Sundheds- og Ældreudvalget. Hvornår vil det kunne lade sig gøre?”
Det er min forventning, at udvalget selv svarer på dette spørgsmål fra KIU.
Det bemærkes desuden, at Medicinrådet har haft en række yderligere kommentarer
til Patientforeningen Kræft i underlivets henvendelse, som gengives nedenfor:
”Det
sundhedsøkonomiske beslutningsgrundlag
Omkostningerne forbundet med behandling med niraparib er primært drevet af læ-
gemiddelprisen. I henvendelsen fra KIU er det anført, at Medicinrådet har vurderet
omkostningerne ved behandling med niraparib under en antagelse om, at alle patien-
ter modtager fuld dosis (3 kapsler dagligt). Dette er imidlertid ikke korrekt, da der i
den sundhedsøkonomiske analyse, der ligger til grund for vurderingen, er taget højde
for dosisreduktion under behandlingsforløbet.
Fagudvalgets sammensætning
Fagudvalget vedrørende kræft i æggestokkene var svært at få fuldt bemandet efter
Medicinrådets gældende habilitetspolitik. Da fagudvalgets formand vurderede, at
fagudvalget var funktionsdygtigt, blev arbejdet igangsat. Alternativet
at der gik
endnu længere tid, inden fagudvalget kunne aktiveres
ville betyde endnu længere
tid, inden der lå et udkast til vurdering af klinisk merværdi fra fagudvalget og dermed
en anbefaling fra Medicinrådet.
Det er ikke en mulighed at lade arbejdet gå om alene med den begrundelse, at fagud-
valget ikke har været fuldtalligt. Skulle der blive publiceret nye kliniske data, kan an-
søger vælge at genansøge. I det tilfælde vil Medicinrådet se på, om data er så sub-
stantielle, at sagen bør tages op igen.”
Ift. SUU alm. del - bilag 221 kan jeg henvise til Medicinrådets bemærkninger vedr. det
sundhedsøkonomiske beslutningsgrundlag ovenfor. Jeg kan yderligere oplyse, at mi-
nisteriet ikke kender den egentlige pris på Niraparib (Zejula). Prisen er fortrolig, og er
forhandlet på plads mellem virksomheden og regionernes indkøbsorganisation, Am-
gros.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Syberg Hazelton
Side 5