Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2166289_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-03-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 2002260
Dok. nr.: 1130564
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 692 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 692:
”Kan
ministeren redegøre for de kommunale hjemmeplejers erfaringer med vareta-
gelsen af kemobehandling, herunder om der opleves problemer mellem de kommu-
nale hjemmeplejere og de onkologiske afdelinger f.s.v.a. anvendelse af Det Fælles
Medicinkort?”
Svar:
Det fremgår af Kræftplan IV, at der skal ske en udbredelse af behandling i hjemmet
og andre innovative behandlingsformer, der tager højde for patienternes ønsker og
behov. Der er til initiativet afsat 10 mio. kr. årligt fra 2017.
Af status på Kræftplan IV
2019 fremgår, at regionerne har anvendt midlerne til at
skabe grundlag for øget behandling med kemoterapi og antibiotika på pumpe i eget
hjem. Det fremgår yderligere, at regionerne har anvendt midlerne til etablering af
hjemmeenheder på hospitalerne. Hjemmeenhederne har blandt andet medført, at
flere patienter får mulighed for at blive behandlet tættere på eget hjem i deres nær-
miljø.
Endelig fremgår det af status på Kræftplan IV
2019, at 47 kommuner i KL's årlige
forvaltningsundersøgelse angiver, at de varetager særlige behandlingsopgaver i for-
bindelse med kemoterapi, som tidligere foregik i sygehusregi. 24 kommuner angiver
desuden, at de har indgået en aftale med sygehuset om opgaveoverdragelse i forbin-
delse med kemoterapi. Kommunernes aftaler med sygehuset om konkrete opgave-
overdragelser (fx kemoterapi,
IV‐beha dli g og hje
edialyse) er ke deteg et ved,
at der generelt er god adgang til remedier og oplæring, men kun få har aftalt økono-
misk kompensation.
Den generelle udvikling i sundhedsvæsenet betyder, at den kommunale hjemmesyge-
pleje i nogle kommuner varetager opgaver og indsatser i relation til blandt andet ke-
moterapi i hjemmet. Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der beslutter, hvordan
man i kommunen vil organisere sig i forhold til håndtering af de borgere, der har be-
hov for sygeplejefaglige ydelser. Det er dermed den enkelte kommune, der skal tilret-
telægge indsatsen og for eksempel tage stilling til, om indsatsen skal varetages i den
almindelige hjemmesygepleje eller i akutfunktionen, der er en del af den kommunale
hjemmesygepleje og varetager særlige sygeplejefaglige indsatser.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 692: MFU spm., om de kommunale hjemmeplejers erfaringer med varetagelsen af kemobehandling, til sundheds- og ældreministeren
Det er samtidig kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at opgaverne i hjemmesyge-
plejen udføres af autoriserede sygeplejersker og andre personalegrupper med de
nødvendige uddannelsesmæssige kvalifikationer.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at formålet med det Fælles Medicinkort (FMK) er at skabe
overblik over borgernes aktuelle medicinering på tværs af sektorer dvs. sygehuse,
praktiserende læger og speciallæger og den kommunale hjemmesygepleje.
Gennem nem adgang for borgere og relevant sundhedsfagligt personale til opdate-
rede medicinoplysninger, bidrager FMK til øget patientsikkerhed i forhold til læge-
middelbehandling og lægemiddelhåndtering.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ann-Sofi Petersen
Side 2