Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2166239_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Att. Sundhedspolitisk direktør Erik Jylling
Dato: 12. november 2019
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 1905433
Dok. nr.: 930401
Kære Erik Jylling
Danske Regioner har ved brev af 21. maj 2019 anmodet Sundheds- og Ældreministeriet
om en afklaring af, hvorvidt det regionale sundhedsvæsen må opsøge personer, som
er diagnosticeret med hepatitis C, men som ikke længere modtager patientbehandling
i hospitalsregi, med henblik på at informere dem om muligheden for at komme i
behandling. Jeg beklager det sene svar.
Anmodningen skyldes, at Medicinrådet i november 2018 udgav en ny
behandlingsvejledning, hvori det anbefales, at alle personer diagnosticeret med
kronisk hepatitis C tilbydes behandling, såfremt der ikke foreligger kontraindikationer.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at det regionale sundhedsvæsen
inden for rammerne af sundhedslovgivningen vil kunne tage skridt til at opspore
patienter, som er diagnosticeret med hepatitis C, men hvis behandling er afsluttet i
hospitalsregi, med det formål at informere dem om muligheden for at komme i
behandling.
Sundheds- og Ældreministeriet kan i den forbindelse oplyse, at sundhedslovens § 42 a
fastlægger rammerne for sundhedspersoners adgang til ved opslag i elektroniske
systemer at indhente oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger i forbindelse med patientbehandling.
Det følger af sundhedslovens § 42 a, stk. 1, at sundhedspersoner ved opslag i
elektroniske systemer i fornødent omfang kan indhente oplysninger om en patients
helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse
med
aktuel
behandling af patienten. Hvis en patient, der er diagnosticeret med
hepatitis C, fortsat er i aktuel behandling, vil sundhedspersonen således kunne
indhente helbredsoplysninger m.v. efter sundhedslovens § 42 a, stk. 1.
Sundhedspersoner kan herudover – i henhold til sundhedslovens § 42 a, stk. 2 –
indhente helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger fra elektroniske
systemer efter en såkaldt
værdispringsregel.
Det følger af denne bestemmelse, at
sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer kan indhente oplysninger om en
patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, hvis indhentningen er
nødvendig til berettiget varetagelse af en
åbenbar almen interesse
eller af
væsentlige
hensyn til patienten,
herunder en patient, der ikke kan varetage sine interesser,
sundhedspersonen
eller
andre.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om, hvad der konkret er aftalt med regionerne om opsporing og behandling af Hepatitis C-patienter, til sundheds- og ældreministeren
Af forarbejderne til lov nr. 273 af 26. marts 2019 fremgår det bl.a. vedrørende
sundhedslovens § 42 a, stk. 2, at indhentning af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger af hensyn til varetagelse af en åbenbar almen interesse, hvorved
forstås brede samfundsmæssige interesser, kun sjældent vil kunne finde sted, men at
det eksempelvis vil kunne være berettiget i særlige situationer, hvor det som led i
iværksættelse af foranstaltninger mod smitsomme sygdomme er nødvendigt at
indhente helbredsoplysninger m.v. Der henvises i den forbindelse til lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
(lovbekendtgørelse nr. 814 af 27. august 2009).
Det fremgår endvidere, at indhentning af helbredsoplysninger m.v. til varetagelse af
væsentlige hensyn til pårørende efter omstændighederne kan være berettiget, hvis en
patient lider af en smittefarlig sygdom og ikke vil give samtykke til, at pårørende, som
udsættes for smitterisiko, får oplysning om sygdommen. Det samme vil kunne være
tilfældet i den situation, hvor en person er blevet særligt udsat for smitte (f.eks. ved at
have fået en stikskade) fra en person, som formodes at have smitsom leverbetændelse
eller anden alvorlig smitsom sygdom, eller på anden måde er blevet særlig udsat for
smitte. Hvis indhentning af helbredsoplysninger m.v. om den smittebærende person
er nødvendig med henblik på behandling af den smittede, og den registrerede patient
ikke giver samtykke eller ikke umiddelbart kan findes, kan der ske indhentning efter
bestemmelsen.
Ministeriet kan i forlængelse heraf til orientering oplyse, at hepatitis C er en individuel
skriftlig anmeldelsespligtig sygdom, jf. bekendtgørelse nr. 277 af 14. april 2000 om
lægers anmeldelse af smitsomme sygdomme m.v. med senere ændringer. I praksis
betyder det, at en læge, der modtager en patient med hepatitis C, skriftligt skal
anmelde hvert tilfælde til Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Formålet med den skriftlige anmeldelse er hovedsageligt infektionsovervågning, men
også smitteopsporing i konkrete tilfælde. Statens Serum Institut har således over for
ministeriet oplyst, at smitteopsporing i forbindelse med hepatitis C f.eks. kan ske i
tilfælde, hvor der konstateres flere smittede med fælles smittekilde.
Da der er tale om en værdispringsregel, kan en patient ikke frabede sig indhentning af
oplysninger efter bestemmelsen, jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 5.
Det vil bero på en konkret vurdering af, om der foreligger sådanne særligt tungtvejende
grunde, som overstiger patientens ret til fortrolighed, herunder hensynet til patienten
selv eller patientens pårørende eller andre, at der kan indhentes helbredsoplysninger
m.v. efter værdispringsreglen i sundhedslovens § 42 a, stk. 2. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at information til patienter, der er smittet med hepatitis C, om nye
behandlingsmuligheder – udover at varetage et hensyn til patienten selv – også
varetager et hensyn patientens pårørende og andre, der kan være i risiko for at blive
smittet.
Ministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at det vil være den sundhedsperson, der har
ansvar for oplysningerne, der træffer afgørelse om, hvorvidt helbredsoplysninger fra
patientjournaler m.v. kan videregives eller indhentes. Det overordnede ansvar for, at
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger indhentes i overensstemmelse
med sundhedslovens regler, påhviler dog den driftsansvarlige myndighed, jf.
sundhedslovens § 40, stk. 3.
Det bemærkes i den forbindelse, at den pågældende sundhedsperson også vil skulle
være opmærksom på, om patienten har frabedt sig information om sin
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om, hvad der konkret er aftalt med regionerne om opsporing og behandling af Hepatitis C-patienter, til sundheds- og ældreministeren
2166239_0003.png
helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om risiko for
komplikationer og bivirkninger, jf. sundhedslovens § 16, stk. 2.
Med venlig hilsen
Dorthe E. Søndergaard
Side 3
3