Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2209878_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-06-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPKFB
Sagsnr.: 2002256
Dok. nr.: 1241216
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 674 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 674:
”Vil
ministeren på baggrund af svar på SUU alm. del - spørgsmål 530 oplyse hvilke
målrettede initiativer ministeren vil tage for at sikre socialt udsatte ældre med f.eks.
udfordringer som hjemløshed, misbrug og psykisk sygdom en værdig alderdom?”
Svar:
Regeringen prioriterer ældreområdet, herunder også socialt udsatte ældre, og ønsker
at lægge en bund under velfærden i takt med, at vi bliver flere ældre. Med økonomi-
aftalen for 2021 løftes kommunerne med 1,5 mia. kr. i forhold til 2020. Aftalen giver
samlet set mulighed for at prioritere i alt 2,25 mia. kr. til bl.a. at dække den demogra-
fiske udvikling, ansætte flere velfærdsmedarbejdere og udvikle kernevelfærden med
fokus på kvalitet og resultater til gavn for borgerne, herunder på det specialiserede
socialområde og i den kommunale sundhedsindsats.
Samtidig skal den regionale psykiatri stå klar til at hjælpe ældre med en psykisk syg-
dom, der har brug for behandling. Desværre er psykiatrien i mange år blevet under-
prioriteret. Det ønsker regeringen at gøre op med, og har med Aftale om finansloven
for 2020 sikret et markant løft af psykiatrien på 600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem.
Regeringen har indgået aftale med Danske Regioner om udmøntningen af midlerne,
hvorefter 510 mio. kr. årligt skal anvendes til en generel styrkelse af kapaciteten og
forbedring af normeringerne i psykiatrien, mens 90 mio. kr. årligt skal anvendes til at
styrke retspsykiatrien. Det skal være med til at sikre, at flere får den hjælp, som de
har behov for.
Regeringen vil samtidig igangsætte arbejdet med en 10-års plan for psykiatrien, som
skal sætte den langsigtede retning for udviklingen af psykiatrien. Planen vil have fo-
kus på forebyggelse og bedre sammenhæng i indsatsen mellem almen praksis, hospi-
tals-psykiatri (herunder ambulant behandling) og socialpsykiatri (herunder botilbud).
En del af indsatsten for socialt udsatte ældre hører under social- og indenrigsministe-
rens ressort. Mit ministerium har derfor indhentet bidrag fra Social- og Indenrigsmini-
steriet til min besvarelse. Social- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:
”So det fre går af Su dhedsstyrelse s rapport ”Kortlæg i g af vide o
grupper
af udsatte ældre borgere ed særlige behov” har gruppe af ældre udsatte ofte
komplekse behov, og deres sociale situation er væsentlig at have for øje i forbindelse
med initiativer på såvel ældreområdet som det sociale område generelt.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om, hvilke målrettede initiativer ministeren vil tage for at sikre socialt udsatte ældre med f.eks. udfordringer som hjemløshed, misbrug og psykisk sygdom en værdig alderdom, til sundheds- og ældreministeren
Relevant er det i den sammenhæng at fremhæve to konkrete, aktuelle initiativer på
det sociale område.
Af aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds og ar-
bejdsmarkedsområdet 2020-2023 fremgår det, at Socialstyrelsens rådgivningsfunk-
tion på hjemløseområdet i 2020-2021 skal afdække og indhente viden i den eksiste-
rende dialog med kommunerne for at kunne styrke arbejdet med Housing First, her-
under viden om succeser og udfordringer i arbejdet med særlige målgrupper som fx
ældre hjemløse. Vidensafdækningen skal være færdig inden sommerferien 2021 og
danne grundlag for videre drøftelser og initiativer på hjemløseområdet, herunder æl-
dre hjemløse.
Den 1. januar 2020 trådte en ændring af servicelovens § 101 om social behandling af
stofmisbrug i kraft. Med lovændringen er det bl.a. tydeliggjort, at der skal ske en hel-
hedsorienteret afdækning af personens problemer og behov, inden kommunen træf-
fer afgørelse om behandling. Afdækningen skal således også omfatte blandt andet
borgerens sociale forhold, herunder sociale netværk og familiemæssige forhold, fysi-
ske og psykiske helbred og boligforhold. Heri ligger også, at kommunen skal under-
søge, hvilken evt. anden hjælp og støtte der skal sættes i gang for, at borgeren får
mest mulig gavn af behandlingen og får den samlede hjælp, der måtte være behov
for, herunder efter anden lovgivning, jf. servicelovens §§ 10 og 12. Kravet om en hel-
hedsorienteret afdækning omfatter også ældre, udsatte borgere, som har brug for
isbrugsbeha dli g.”
Idet der mht. stofmisbrugsbehandling generelt kan henvises til Social- og Indenrigsmi-
nisteriets bidrag, skal det tilføjes, at kommunens forpligtelse på dette område også
omfatter tilbud om en vederlagsfri lægesamtale og tilbud om vederlagsfri lægelig
stofmisbrugsbehandling. Forpligtelsen gælder uanset personens alder.
Afslutningsvis vil jeg fremhæve, at kommunerne er forpligtet til at tilbyde vederlagsfri
behandling til personer med et alkoholmisbrug. Denne forpligtelse gælder uanset
personens alder. Det vil sige, at udsatte ældre har ret til at modtage behandling for et
eventuelt alkoholmisbrug inden for 14 dage fra henvendelse til kommunen, ligesom
kommunen har pligt til at have et udbygget behandlingstilbud. Når ældre har et alko-
holmisbrug, er der særlige sociale og helbredsmæssige problematikker, man skal
være opmærksom på, ligesom misbruget ofte vil have større konsekvenser.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kirstine Friis Børsting
Side 2