Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2215090_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-06-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2002124
Dok. nr.: 1242874
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål 673 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål 673:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psyki-
atrien med dobbeltdiagnosebehandling samt forholde sig til, hvorvidt vi i Danmark
ka drage ytte af de orske erfari ger og i dføre et lig e de syste ?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundheds- og Ældreministeriet fra Sundhedsstyrelsen ind-
hentet bidraget nedenfor.
Jeg henviser til bidraget og kan supplerende oplyse, at regeringen den 29. maj 2020
indgik aftaler med Danske Regioner og KL om henholdsvis regionernes og kommuner-
nes økonomi for 2021. Af aftalerne fremgår det bl.a., at regeringen hurtigst muligt
igangsætter arbejdet med en 10-årsplan for psykiatrien, og at Danske Regioner og KL
som ét af de første skridt inddrages i det arbejde, som skal undersøge modeller for en
ændret ansvarsfordeling for den gruppe af borgere, som lider af psykisk sygdom og
samtidigt misbrug (borgere med dobbeltdiagnose).
Sundhedsstyrelsens bidrag:
”Sundhedsstyrelsen
har i nedenstående svar taget udgangspunkt i de norske natio-
nale retningslinjer for dobbeltdiagnoser og yderligere input indhentet fra Helsedirek-
toratet.
Baggrund
Norge baserer behandlingen af dobbeltdiag
oser på aggru d af ”Nasjo al faglig ret-
ningslinje for utredning, behandling og opfølgning af personer med samtidig rusli-
delse og psykisk lidelse
ROP-lidelser”.
Ret i gsli jer e, der udko i
, er levet
til på baggrund af erkendelsen af mangler, når det gælder udredning, behandling og
opfølgning af borgere/patienter med samtidig misbrug og psykisk lidelse. Derfor har
det for Helsedirektoratet været vigtigt at skærpe ansvarsområder og samarbejdet
mellem de forskellige sektorer.
Retningslinjerne er udarbejdet af en bredt sammensat arbejdsgruppe på baggrund af
vidensafdækning omhandlende viden om effektiv opsporing og behandling, erfaringer
fra fagpersonale, høring af fagpersonale og brugerorganisationer samt møder med
referencegruppe.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psykiatrien med dobbeltdiagnosebehandling, til sundheds- og ældreministeren
Retningslinjerne er målrettet alle borgere over 18 år med samtidig misbrug og psykisk
lidelse og har et rettighedsbaseret og borger/pårørendeinddragende perspektiv. Ret-
ningslinjerne indeholder 93 anbefalinger til indsatsen i såvel kommuner som specia-
listhelsetjenesten. Anbefalingerne har været definerende for den norske indsats.
De nationale retningslinjer blev samtidig startskud til dannelse af Nasjonal kompetan-
setjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP). Centeret bidrager til at
udvikle og hæve kvaliteten i arbejdet med dobbeltdiagnoser med fokus på integrerede
og helhedsorienterede indsatser.
Opsporing af psykisk sygdom og rusmiddelproblematik
De nationale faglige retningslinjer anbefaler, at professionelle i såvel misbrugsbe-
handling som i psykiatrisk behandling kortlægger, hvorvidt der er tale om samtidig
misbrug og psykisk lidelse. Anbefalingerne peger på de bedste værktøjer til opsporing
og opfordrer til, at der arbejdes med disse værktøjer i begge sektorer. Ved opsporing
henvises til yderligere udredning og diagnosticering. Det Nationale Kompetencecenter
har understøttet dette arbejde med at udbrede de rette værktøjer og udarbejdet un-
dervisning i brugen af disse.
Integreret behandling
Behandling af problematisk rusmiddelbrug foregår som udgangspunkt i kommunerne,
og behandling af psykisk sygdom foregår på specialisthelsetjenester. Som udgangs-
punkt svarer opdelingen af ansvarsområder til opdelingen i Danmark.
Et centralt princip, der går igen i de norske retningslinjer, er, at behandling af dobbelt-
diagnoser skal foregå som integreret behandling. Integreret behandling skal som ud-
gangspunkt forstås på den måde, at forskellige sektorer har pligt til at koordinere ind-
satser med hinanden. Det gælder både på tværs af rusmiddelbehandling og psykia-
trisk behandling, men også på tværs af psykiatrisk behandling og behandling af soma-
tiske sygdomme, som også fylder meget i retningslinjerne og i den norske indsats.
Integreret
eha dli g foregår ed udga gspu kt i e sa let pla kaldet ”i dividuel
pla ”. I dividuel pla er lovgiv i gs este t og e rettighed for orgere /patie te .
Det er borgerens/patientens mål, der skal være udgangspunktet i en individuel plan.
Det skal være en af sektorerne, der har ansvaret for at have en koordinerende rolle,
og dermed sikrer koordinering og fremdrift af behandlingen. Der skal lægges vægt på
borgerens/patientens ønske ved valg af koordinator.
Individuel plan kan sammenlignes med ideen bag koordineret indsatsplaner, som er et
værktøj udarbejdet af Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelen med henblik systematisk
tværgående koordinering. Den store forskel er, at det i Norge er lovgivningsbestemt
at udarbejde en plan, og at det i Danmark er op til de respektive myndigheder, hvor-
vidt der skal udarbejdes og følges en sådan plan.
En stor forskel mellem landenes behandling af dobbeltdiagnose er, at der er Norge fo-
regår samtidig behandling af misbrug og psykisk lidelse i den specialiserede del af
sundhedsvæsenet (specialisthelsetjenesten). Dette foregår i en organisering kaldet
tværfaglig specialiseret rusbehandling (TSB) og i psykisk helsevern (psykiatrien), som
beskrives nedenfor.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psykiatrien med dobbeltdiagnosebehandling, til sundheds- og ældreministeren
Tværfaglig specialiseret rusbehandling (TSB)
Ved vurdering af patientens sammensatte problemer kan egen læge henvise til be-
handling i TSB, som udfører behandling af afhængighed på specialistniveau. Dette er
en tværfaglig tjeneste med medicinsk, psykologisk og socialfaglige kompetencer pla-
ceret i specialisthelsetjenesten. Grundlaget for at vurdere, om borgeren har behov for
specialiseret behandling, sker med udgangspunkt i Helsedirektoratets prioriteringsvej-
ledning for TSB.
TSB har kompetence til at behandle patienter med mindre alvorlig psykisk sygdom og
samtidig problematisk rusmiddelforbrug. I TSB behandler man primært ruslidelsene,
herunder afrusning, men udreder og behandler også psykisk lidelse. Ved mistanke om
alvorlig psykisk lidelse (oftest psykoselidelse) henvises til psykiatrien. TSB har desuden
ansvaret for gravide og småbørn, mens ansvaret i Danmark ligger i familieambulato-
rierne.
Psykisk helsevern (psykiatrien)
Når der i Norge er mistanke om, at en person har en dobbeltdiagnose, skal der foreta-
ges en diagnostisk udredning af både rusmiddelslidelsen og den psykiske lidelse samt
af sammenhængen mellem dem. Psykiatrien har kompetence til at behandle patienter
med kombination af alvorlig psykisk lidelse og alle typer problematisk rusmiddelfor-
brug. I Norge er der flere veje ind i psykiatrien. Borger/patient henvises typisk fra
almen læge, kommunale rusmiddelsbehandlingstilbud eller via akutte indlæggelser på
somatiske eller psykiatriske afdelinger (forgiftning, selvmordsforsøg, psykose).
Herefter foretages en grundig rettighedsvurdering af borgerens behov for nødvendigt
sundhedstilbud og kortlægning af behandlingstilbud i psykiatrien. Borgeren/patienten
og pårørende bliver involveret og der sker inddragelseog koordination med andre
tilbud.
For at opnå en standardiseret behandling i psykiatrien er der konkrete anbefalinger
om at bruge ICD-10 samt kendte udredningsværktøjer. Dette gøres ifølge anbefalin-
ger med standardiserede og validerede spørgeskemaer, der er rettet mod brug af en-
ten alkohol eller stoffer. Psykiatriske diagnoser, som er baserede på udredning under
rusmiddelspåvirkning eller kort tid efter brug af rusmidler, skal revurderes efter 1-6
måneders alkohol/stoffrihed. I de tilfælde, hvor det ikke er muligt at opnå rusmiddels-
frihed, bør patienten alligevel udredes. På den måde sikres, at borgeren/patienten
ikke afvises i psykiatrien på grund af påvirkning af alkohol eller stoffer. Personer med
akutte psykoser har ret til behandling i psykiatrien uafhængig af om lidelsen er rus-
middeludløst eller ikke.
ACT-team
I erkendelsen af at mange med dobbeltdiagnoser har brug for opfølgning over lang tid
og helst af et team med stabilitet og samarbejde, har Helsedirektoratet udbredt den
internationalt anerkendte metode Assertive Community Treatment (ACT). ACT-teams
er opsøgende ydelser til mennesker med behov for koordineret indsats, og som har
udfordringer med fremmøde. ACT-teams er tværfagligt sammensat og leverer både
kommunale ydelser og ydelser fra specialisthelsetjenester. Teamet tilbyder alle typer
ydelser, som borgeren/patienten har behov, for blandt andet integreret behandling
og individuel opfølgning rettet mod arbejde, familie, fritid og bolig.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psykiatrien med dobbeltdiagnosebehandling, til sundheds- og ældreministeren
Der er oprettet ACT-teams i alle de norske regioner. Til de tyndtbefolkede områder af
Norge er der oprettet en fleksibel udgave af ACT, der hedder FACT. Denne er tilrette-
lagt ud fra, at der er færre i målgruppen for den opsøgende indsats, men målet er, at
den opsøgende indsats udbredes i hele Norge.
ACT-teams er etableret som et forpligtende og ligeværdigt samarbejde mellem speci-
alisthelsetjenesten og en eller flere kommuner. De fleste ACT-teams er organisatorisk
forankret i det regionale sundhedsvæsen og med samarbejdsaftaler med kommu-
nerne. Nogle teams er forankret på tværs. Den nationale kompetencetjeneste for dob-
beltdiagnoser har evalueret afprøvning af ACT-teams og står sammen med Helsedi-
rektoratet for udbredelse og undervisning.
I en dansk kontekst benyttes ACT-metoden blandt andet i forbindelse med hjemløse-
strategien og i de regionale opsøgende psykoseteam. København og Skanderborg
kommuner har implementeret ACT-indsatsen for borgere med en psykisk lidelse og
samtidigt misbrug som led i et forsøg i regi af Socialstyrelsen. Holstebro Kommune
har implementeret en modificeret udgave af ACT-indsatsen, og Randers, Esbjerg, Fre-
deriksberg samt Varde og Fredericia arbejder i regi af Socialstyrelsens investerings-
pulje med modificeret ACT.
Pakkeforløb for dobbeltdiagnose
I ja uar
9 i dførte Norge ”pakkeforløb
for
rus og psykiatri”. For ålet ed
pakke-
forløb er at standardisere forløb for borgere med psykisk lidelse og samtidigt misbrug
og på den måde sikre, at flere bliver udredt og kommer i behandling. Det er kommu-
ner eller praktiserende læger, der kan henvise til pakkeforløb i specialisthelsetjene-
sten. Ved en henvisning skal det vurderes, om patienten har behov for sundhedshjælp
såvel somatisk som psykiatrisk, hvilket foretages på baggrund af prioriteringsvejled-
ningen fra Helsedirektoratet. Formålet er at afklare, hvad der er borgerens/patientens
ønske, håb og mål for det videre forløb i samarbejde med fagprofessionelle. Der udar-
bejdes en behandlingsplan med planlagte tiltag.
SINTEF, der er et forskningsinstitut, er bestilt af Helsedirektoratet til at evaluere pak-
keforløbene i de tre første år. I evalueringen efter det første år udtrykker behandlere
og ledere skepsis over pakkeforløbenes kunstige opdeling mellem udredning og be-
handling.
Kommende tiltag for målgruppen
Helsedirektoratet har udover ovenstående informeret Sundhedsstyrelsen om, at der i
arbejdet med den nationale sundheds- og sygehusplan oprettes sundhedsfællesska-
ber, hvor dobbeltdiagnosepatienter er et prioriteret område. Dette er i øjeblikket un-
der behandling i Stortinget. Derudover skal Helsedirektoratet i løbet af foråret levere
anbefalinger til helse- og omsorgsdepartementet om tiltag, der kan højne middelleve-
tiden for borgere med dobbeltdiagnoser.
Kan Danmark drage nytte af de norske erfaringer og indføre et lignende system?
Mennesker med dobbeltdiagnoser har behov for indsatser fra flere sektorer, hvilket
også gør sig gældende i Norge. Arbejdet med dobbeltdiagnoser er komplekst, fordi
det går på tværs af sundhedsmæssige og sociale forhold, men også fordi at det altid
vil gå på tværs af flere myndigheder. Dette blev også fremhævet på den fælles nordi-
ske ko fere e o do eltdiag oser ” eeti g the drago ” i Kø e hav ju i
9.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psykiatrien med dobbeltdiagnosebehandling, til sundheds- og ældreministeren
Det norske sundhedssystem ligner på mange måder det danske, og mennesker med
dobbeltdiagnoser har behov for kontakt til forskellige sektorer i begge lande. I Norge
arbejder de fortsat med at udvikle og fastholde det gode samarbejde om mennesker
med samtidig misbrug og psykisk lidelse. Konklusionen fra Norge er, at der ikke findes
nogle nemme løsninger.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at det ikke handler om at indføre et fuldstændig
lignende system, men Danmark kan godt drage nytte af de norske erfaringer og hvor-
dan arbejdet med dobbeltdiagnoser er grebet an.
Sundhedsstyrelsen vil fremhæve følgende fra de norske erfaringer:
De nationale retningslinjer for udredning, behandling og opfølgning har skabt et
solidt grundlag for udvikling af arbejdet med mennesker med samtidig misbrug
og psykisk lidelse. Retningslinjerne er bredt anerkendte og adresserer de koordi-
neringsmæssige forhold, der altid vil være omkring mennesker med sammensatte
sociale- og sundhedsmæssige problemstillinger. Retningslinjerne har skabt et fag-
ligt grundlag for arbejdet i både kommuner og specialisthelsetjenesten. Princip-
perne og anbefalingerne er et godt udgangspunkt for udvikling af indsatser på
dobbeltdiagnoseområdet. Der er mange konkrete anbefalinger i den norske fag-
lige retningslinje, og disse anbefalinger sikrer tilsyneladende ensartethed samt
gennemskuelighed i behandlingen.
Helt centralt i denne faglige retningslinje er det rettighedsbaserede og borger/pa-
tient- og pårørendeinddragende perspektiv, som sikrer en holdbar og skrædder-
syet indsats.
Retningslinjerne er gennemsyret af princippet om, at den instans, der først kom-
mer i kontakt med personen med samtidig misbrug og psykisk lidelse, skal sikre,
at der følges op og vurdere behovet for en individuel plan. Dette princip er afgø-
rende for, at der tages hånd om alle med sammensatte problemer uafhængigt af,
hvilken instans de møder først.
Den individuelle plan, der er lovgivningsbestemt, giver borgeren/patienten en
bedre mulighed for en integreret behandling, hvad enten den foregår på en eller
flere instanser. Alle med vurderet behov fra kommunen eller fra praktiserende
læge skal have mulighed for kontakt til specialister for udredning i specialhelse-
tjenesten.
Med behandling af misbrug og psykisk lidelse i såvel TSB som i psykiatrien er der i
det norske sundhedssystem indført mulighed for samtidig behandling i to instan-
ser. Herudover
er tydelig a svarsfordeli g, hvilket odvirker at orgere ’falder
elle to stole’.
Der lægges særligt vægt på udredningen som afgørende for et behandlingsforløb,
der tager højde for borgerens perspektiv, men også for de forskellige niveauer af
behandling, der tilbydes. I udredningen bruges der lang tid på at få en helhedsori-
enteret behandlingsforløb, der ud over misbrug og psykisk lidelse også tager
højde for somatiske forhold og sociale forhold.
Opfølgende tværfaglige teams er systematisk blevet implementeret og er mere
udbredt i den norske indsats for mennesker med dobbeltdiagnoser. ACT- og FACT-
teams er en afgørende opsøgende indsats, der ifølge evalueringen fra det natio-
nale kompetencecenter har haft god effekt såvel fagligt som økonomisk.
Der har, siden de nationale retningslinjer blev udgivet, været arbejdet på at ud-
vikle området systematisk. Det gælder både sammenhæng i behandlingen, men
det gælder også indsatsen i forhold til, at mennesker med dobbeltdiagnoser har
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om, hvordan man i Norge håndterer udfordringerne i psykiatrien med dobbeltdiagnosebehandling, til sundheds- og ældreministeren
flere somatiske sygdomme og dør tidligere. Den faglige udvikling og implemente-
ring har været forankret i et nationalt kompetencecenter, der har større mulighed
for at understøtte kvaliteten af indsatser rettet mod mennesker med dobbeltdi-
agnoser.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lars Petersen
Side 6