Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJNY
Koordineret med: PEM og JURA
Sagsnr.: 2000915
Dok. nr.: 1098984
Dato: 24-02-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 19. februar, kl. 14.30-15.30, Folketinget, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådstale om hepatitis C
[Samrådsspørgsmål]
Samrådsspørgsmål AT
Vil ministeren redegøre for behandlingen af danske hepatitis C
patienter?
Samrådsspørgsmål AU
Vil ministeren redegøre for, hvorledes der kan sikres adgang til
behandling af alle danske hepatitis C patienter?
***
Jeg vil gerne sige tak for indkaldelsen til dette samråd om
behandling af hepatitis C-patienter. Og man må jo sige, at det
er en meget alvorlig sygdom og en alvorlig sag for hver enkelt.
Denne sag udspringer jo af noget virkelig positivt
nemlig at
der er en ny behandling til personer med hepatitis C. Den
tidligere behandling var forbundet med alvorlige bivirkninger,
og mange kunne derfor ikke behandles.
Den nye behandling
de såkaldte Direct Acting Antivirals
er effektiv og har få bivirkninger. Det er få tabletter, som
patienten skal tage i 2-3 måneder, og så er op til 90 pct. kureret
for hepatitis C
helt uden de tidligere ubehagelige
bivirkninger og langstrakte behandlingsforløb.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Og eksperter vurderer, at den nye behandling har potentiale til
at udrydde hepatitis C fuldkommen. Det er altid glædeligt for
os, der interesserer os for sundhedspolitik, når der er sådan
nogle landvendinger.
Siden 1. november 2018 har Medicinrådet anbefalet, at den
nye og meget bedre behandling tilbydes til alle med kronisk
hepatitis C i Danmark. Så Medicinrådet har i lang tid haft
denne anbefaling. Det kommer til at gøre en markant forskel
for patienterne.
Det er et vigtigt skridt for, at vi i Danmark kan nå WHO’s
målsætning om at eliminere hepatitis inden 2030.
Og WHO’s
målsætninger er jo endnu mere ambitiøse, end det
samrådsspørgeren taler om, for det er en fuldkommen
eliminering af hepatitis C inden 2030.
Det er WHO’s
målsætning, og det her er et afgørende skridt for at kunne nå
den målsætning.
Regionerne er allerede i gang med at udrulle den nye
behandling. De oplyser, at cirka 2.200 patienter har modtaget
den nye behandling siden 1. november 2018. Men vi må være
ærlige og sige, at der dog er et stykke vej endnu inden vi får
bugt med hepatitis C. Det vides ikke præcist, hvor mange, der
lever med hepatitis C i Danmark, men det seneste estimat er,
at cirka 17.000 er smittet, hvoraf under halvdelen er
diagnosticeret.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Det siger sig selv, en så alvorlig sygdom, hvor kun under
halvdelen har en diagnose. Det siger lidt om kompleksiteten i
problemstillingen, men det siger også, at der er behov for at
gøre noget. Og hvem har ansvaret? Det er regionerne, der har
det sundhedsmæssige ansvar, men borgerne er i tæt kontakt
med vores kommuner. Men det er ikke en let opgave.
Hepatitis C er ikke let at opdage, fordi der kan gå lang tid, før
der opstår symptomer.
Herudover er en stor del af de smittede en svær tilgængelig
patientgruppe
da de ofte er nuværende eller tidligere
stofbrugere, som er blevet smittet gennem deling af
eksempelvis kanyler. De er ofte slet ikke klar over, at de er
smittet og bliver ikke testet.
Det er også en gruppe, som ikke nødvendigvis følger aktivt
med i informationen fra det offentlige . En gruppe borgere,
som vi ved erfaringsmæssigt ikke har en e-boks
og det kan
gøre det både svært og være en stor opgave for vores
kommuner at komme i kontakt med dem og for vores regioner
at holde dem i et behandlingsforløb.
***
Kommunerne spiller en central rolle i forhold til personer med
hepatitis C, da de har ansvaret for stofbehandlingsområdet.
Ifølge Sundhedsstyrelsen anbefalinger, skal læger, som
indskriver personer i den kommunale rusmiddelbehandling,
tilbyde rådgivning og screening for hepatitis C, hvis personen
vurderes at være i risiko for smitte. Det er altså
Sundhedsstyrelsens klare anbefaling.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Danske Regioner har oplyst, at regionerne har en række
initiativer i gang med at kontakte personer og tilbyde dem den
nye behandling.
Flere regioner har også indsatser uden for hospitalerne på bl.a.
rusmiddelbehandlingscentre og i gademiljøet for at komme i
kontakt med patienter, der endnu ikke er diagnosticeret med
hepatitis C, men som er i risiko for at være smittede.
Jeg bliver orienteret om, at flere regioner planlægger at
opstarte yderligere udadrettede initiativer på bl.a. væresteder,
i fængsler og i psykiatrien. Og enkelte steder forsøger
regionerne også at teste risiko-patienter, der kommer ind i
akutmodtagelsen.
Jeg synes, at vi må støtte hver eneste af de udadgående
initiativer til at nå patienter, der kan være svære at nå. Men
selvfølgelig ligger der fortsat en stor opgave for regionerne i
at sørge for, at alle med hepatitis C opspores, og at alle
tilbydes behandling.
Derfor vil jeg også gerne opfordre til samarbejde og
vidensdeling på tværs af regioner for at sikre, at alle hepatitis
C-smittede opspores, så de kan blive tilbudt behandling. Jeg
vil også opfordre til, at regionerne arbejder tæt sammen med
kommunerne om opsporingen. Fordi kommunerne qua deres
arbejde med stofbrugere har den tætte kontakt.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Det er vigtigt, at de forskellige aktører i sundhedsvæsenet
arbejder i samme retning
også i indsatsen mod hepatitis C. I
denne sag er retningen helt klar: ALLE personer med hepatitis
C skal tilbydes den nye behandling.
Jeg har bedt Sundhedsstyrelsen om at udarbejde et
inspirationskatalog med forslag til indsatser, som regioner og
kommuner kan sætte i gang på hepatitis C-området.
Jeg forventer, at det vil styrke den samlede danske indsats.
Man kan lære af hinanden de steder, hvor man har fundet
noget, der virker, og så skal man kopiere det andre steder og
det vil tage os et vigtigt skridt nærmere mod at udrydde
hepatitis C.
***
Her og nu er det rigtig vigtigt, at regionerne og kommunerne
fortsætter det gode arbejde, der er i gang, og skruer op for de
ting, der virker.
Det er min klare politiske overbevisning, at usikkerhed om
juraen ikke må stå i vejen for, at regionerne kan tilbyde den
nye effektive behandling til patienter, der tidligere er
diagnosticeret med hepatitis C, men som af forskellige årsager
ikke (længere) er i behandlingssystemet.
Jeg har derfor skrevet et brev til de fem regionsrådsformænd
og Formanden for KL’s Sundheds-
og Ældreudvalg, som
forklarer de juridiske muligheder, der er for at opspore
patienter, der tidligere er diagnosticeret med hepatitis C, for at
tilbyde dem den nye behandling.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
2154036_0006.png
Kort fortalt er der tre forskellige regelsæt, som regionerne skal
være opmærksomme på:
Sundhedsloven
Databeskyttelsesloven og
Nødretslignende forhold
Den såkaldte værdispringsregel i sundhedsloven giver
mulighed for at indhente oplysninger bl.a. i elektroniske
patientjournaler om en patients helbredsforhold, hvis det er
nødvendigt
for at varetage ‘væsentlige
hensyn til patienten,
sundhedspersonen eller andre’.
I forhold til hepatitis C er der hensynet til patienten selv, som
nu vil kunne modtage behandling for en alvorlig og smitsom
sygdom. Der er derudover et hensyn at tage til eventuelle
pårørende og andre, der kan være i risiko for at blive smittet
af patienten. Værdispringsreglen i sundhedsloven vil derfor
kunne give mulighed for, at der - via patientjournalsystemer
- kan opspores tidligere patienter.
Anvendelse af værdispringsreglen forudsætter en
konkret
vurdering. Og der skal tages hensyn til patientens ret til at
frabede sig viden om eventuelle behandlingsmuligheder.
Hvis en læge modtager en patient med hepatitis C, skal lægen
foretage en anmeldelse til Statens Serum Institut, som samler
oplysningerne i en database. Databasen indeholder dog -
ifølge ministeriets oplysninger - ikke registrering af alle
patienter, der er diagnosticeret med hepatitis C, da ikke alle
tilfælde bliver anmeldt.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Det betyder, at regionerne - med anvendelse af den såkaldte
værdispringsregel - vil kunne finde de patienter frem, der
findes i deres egne patientjournalsystemer suppleret med
oplysninger om smittede, som regionerne kan få fra Statens
Serum Institut.
Men repræsentanter fra Region Hovedstaden og Syddanmark
har oplyst over for ministeriet, at det ikke er alle patienter, der
er diagnosticeret, som kan findes via disse systemer. Og det
på trods af, at sådanne oplysninger blandt andet skal
indberettes til Statens Serum Institut
Derfor er det i denne konkrete sag også aktuelt at se på den
forskningsdatabase, som indeholder oplysninger om personer,
der er diagnosticeret med hepatitis C. Den har I hørt om.
***
To forskere har nemlig bl.a. i Altinget, som samrådsspørgeren
nævnte, og over for Sundhedsudvalget oplyst, at de ønsker at
anvende personoplysninger fra en forskningsdatabase til at
opsøge personer, der er diagnosticeret med hepatitis C, for at
oplyse dem om de nye behandlingsmuligheder.
Der findes en særlig bestemmelse i databeskyttelsesloven,
som netop vedrører behandling af sådanne følsomme
personoplysninger i forskningsøjemed.
Udgangspunktet i bestemmelsen [§ 10] er, at
personoplysninger kan behandles til statistiske eller
videnskabelige formål uden samtykke fra den registrerede.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Dog under forudsætning af, at personoplysningerne ikke
senere bruges til andre formål, eksempelvis patientbehandling
eller til at træffe andre konkrete foranstaltninger over for den
registrerede.
Disse regler er en vigtig forudsætning for den
sundhedsforskning vi har i Danmark. Må jeg minde om her,
at grunden til, at vi har en ny behandling er forskning, og at vi
kan takke forskningen for den nye behandling. Så derfor er det
vigtigt, at vi ikke skader forskningen på længere sigt. Det er
en meget vigtig pointe at have med her.
I Danmark kan vi gennemføre omfattende forskning baseret
på sundhedsdata fra de gode, danske registre uden først at
skulle indhente samtykke fra tusindvis af danskere.
Det kan vi, fordi vi til gengæld varetager hensynet til den
enkeltes ret til privatliv og selvbestemmelse.
Det gør sig fx gældende når Sundhedsdatastyrelsen sørger for,
at oplysninger, der udleveres fra de nationale
sundhedsregistre, bliver pseudonymiseret inden de udleveres
til en forsker.
Databeskyttelsesloven indeholder dog en undtagelse til
hovedreglen om, at forskningsdata ikke må behandles til andet
formål end forskning og statistik.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Det er nemlig muligt at fastsætte regler i en bekendtgørelse
om, at forskningsdata senere kan behandles til andre formål
end forskning eller statistik, hvis behandlingen af
oplysningerne er nødvendig af hensyn til varetagelsen af den
registreredes [forskningsdeltagerens] vitale interesser.
Sundheds- og Ældreministeriet har nu været i dialog med
Justitsministeriet og sammen har vi fundet frem til, at vi godt
kan fortolke reglerne i databeskyttelsesloven således, at vi kan
fastsætte regler, der gør det muligt for en forsker at anvende
forskningsdata til at opspore patienter, hvis der er tale om en
livstruende eller klart alvorlig og
smitsom
sygdom, der kan
behandles med en ny behandlingsmetode.
Denne mulighed vil jeg udnytte, og derfor vil jeg inden for
meget kort tid sende et udkast til bekendtgørelse i offentlig
høring, som netop tilgodeser situationer som den, vi taler om
her.
Eftersom bekendtgørelsen ikke er udstedt endnu - der er
tidsfrister at overholde i den forbindelse - kan den på
nuværende tidspunkt ikke bringes i anvendelse i forhold til
den konkrete forskningsdatabase, som jeg nævnte før.
Indtil bekendtgørelsen træder i kraft, vil det kun ud fra en
konkret vurdering og efter nødretslignende betragtninger være
muligt at anvende forskningsdata til opsporing af patienter.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 665: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/2-20 om behandling af danske hepatitis C patienter, til sundheds- og ældreministeren
Lige nu og her er det vigtigt, at det samlede danske
sundhedsvæsen sætter alle sejl til for at opspore alle smittede
personer i Danmark
også borgere, der endnu ikke er
diagnosticeret.
Jeg har fået oplyst, at det er Region Hovedstaden, der har den
forskningsdatabase, der indeholder oplysninger om 2-3.000
hepatitis C-smittede patienter fra hele landet. Jeg har derfor
aftalt med Region Hovedstaden, at de afsætter ressourcer til at
foretage en
konkret
vurdering for hver enkelt af de 2-3.000
smittede, så de øvrige regioner kan få besked, og patienterne
fra forskningsdatabasen kan opspores.
Vores sundhedsvæsen er
og skal være
for alle, og det er
derfor helt afgørende for mig, at alle personer, som er smittet
med hepatitis C, får tilbudt den bedst mulige behandling, de
har behov for.
Derfor har jeg også bedt regionerne om løbende at rapportere
til mig, hvor mange, der modtager den nye behandling for
hepatitis C. Det er min plan at følge udviklingen nøje. Og jeg
vil gerne løbende oversende orientering til Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg om, hvordan det går med
opfølgningen på udviklingen.
Tak for ordet.
Side 10