Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2162749_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-03-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPANS
Sagsnr.: 2001899
Dok. nr.: 1112169
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 651 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 651:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan genoptræningsindsatsen for hjerneskadede er tilret-
telagt i dag, herunder:
- hvilke opgaver der varetages af regionernes specialister?
- i hvilken grad regionernes specialister opfylder pligten til at udarbejde genoptræ-
ningsplaner?
- i hvilken grad kommunerne efterlever specialisternes genoptræningsplaner?
- i hvilken grad kommunerne har yderligere genoptræningstilbud til borgere med
hjerneskade ud over det, som specialernes genoptræningsplaner forudsætter?
- hvordan der følges op på det videre arbejde med specialisternes genoptræningspla-
ner - herunder hvordan og hvornår der måles på effekt af indsatsen?
- hvordan omkostningerne til genoptræning af borgere med hjerneskade har udviklet
sig for henholdsvis regionerne og for kommunerne fra 2006 til i dag?”
Svar:
Regionernes ansvar og opgaver
Genoptræningsindsatser skal leveres af regionerne, hvis en patient har behov for
genoptræning på specialiseret niveau.
Patienter, der henvises til genoptræning på specialiseret niveau, har typisk komplice-
rede, omfattende, sjældne og/eller alvorlige funktionsevnenedsættelser af væsentlig
betydning for et eller flere livsområder, herunder eventuelt alvorlige komplikationer i
behandlingsforløbet af betydning for funktionsevnen og/eller genoptræningsindsat-
sen.
Patienterne har behov for genoptræningsindsatser, der varetages af sundhedsperso-
ner med specialiserede kompetencer inden for deres fagområde og med krav til tæt
koordinering af genoptræning, udredning og ambulant sygehusbehandling.
Genoptræningsindsatserne varetages også på sygehus, hvis genoptræningen af hen-
syn til patientens sikkerhed forudsætter mulighed for bistand fra andet sundhedsfag-
ligt personale, som kun findes i sygehusregi.
Derudover er regionerne forpligtede til at tilbyde patienter, der udskrives fra sygehus
en genoptræningsplan, hvis patienten har et lægefagligt behov for det. Det skal
fremgå af genoptræningsplanen, om patienten har behov for almen genoptræning,
genoptræning på specialiseret niveau eller rehabilitering på specialiseret niveau.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om, hvordan genoptræningsindsatsen for hjerneskadede er tilrettelagt i dag, til sundheds- og ældreministeren
Genoptræningsplanen skal altid indeholde den tilstrækkelige, fagligt relevante og
nødvendige information af betydning for patientens fortsatte genoptrænings- og
eventuelle rehabiliteringsforløb.
For de patienter, som får en genoptræningsplan til rehabilitering på specialiseret ni-
veau, er der behov for, at genoptræningsplanen suppleres med yderligere oplysnin-
ger end kravene til, hvad en genoptræningsplan altid skal indeholde.
I disse tilfælde skal genoptræningsplanen således indeholde udvidede beskrivelser af
udredning og behandling på sygehuset, samt en detaljeret beskrivelse af patientens
samlede funktionsevne på udskrivningstidspunktet i relation til kropsfunktion, aktivi-
tet og deltagelse. Derudover skal genoptræningsplanen indeholde resultatet af rele-
vante undersøgelser og funktionsevnevurderinger.
For patienter, der har behov for rehabilitering på specialiseret niveau, skal genoptræ-
ningsplanen derudover indeholde en beskrivelse af patientens samlede funktions-
evne samt patientens samlede behov for rehabiliteringsindsatser med det mål, at pa-
tienten opnår fuld eller bedst mulig funktionsevne. Herunder kan der eventuelt gives
anbefalinger til metode, omfang og karakter af den videre indsats udarbejdet med
inddragelse af relevante, faglige kompetencer.
Det er en forudsætning, at sygehuset udreder og vurderer patienter med omfattende
og komplekse problemstillinger med brug af tilstrækkelige og relevante kompetencer,
således at informationerne i genoptræningsplanen er fyldestgørende i forhold til
kommunens mulighed for at iværksætte en faglig relevant og tilstrækkelig genoptræ-
nings– og rehabiliteringsindsats af høj faglig kvalitet.
Kommunernes ansvar, opgaver og opfølgning
Kommunen kan ikke tilsidesætte den lægefaglige vurdering af patientens genoptræ-
nings- eller rehabiliteringsbehov, herunder om patienten har behov for almen genop-
træning, genoptræning på specialiseret niveau eller rehabilitering på specialiseret ni-
veau.
Såfremt genoptræningsplanen angiver, at patienten har behov for almen genoptræ-
ning efter udskrivning, skal kommunen på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering
angive som led i visitationen, hvorvidt patienten har behov for genoptræning på ba-
salt eller avanceret niveau.
Kommunen skal tilrettelægge genoptræningsindsatsen i sammenhæng med andre
indsatser, der kan bidrage til borgerens samlede rehabilitering i henhold til sundheds-
loven samt anden lovgivning.
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra KL, som oplyser føl-
gende:
”De ge optræ i g
- som borgere med hjerneskade typisk modtager - breder sig
over mange forskellige områder og lovgivninger. Genoptræningsplanen omfatter de
sundhedsfaglige ydelser, som borgeren har behov for. Herudover findes eksempelvis
genoptrænings- og rehabiliteringstilbud efter lov om social service, tale-, høre- og
synsundervisning jf. lov om social service og lov om specialundervisning for voksne.
Derudover foregår der e rehabiliteri gsi dsats iht. lov o aktiv beskæftigelse.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om, hvordan genoptræningsindsatsen for hjerneskadede er tilrettelagt i dag, til sundheds- og ældreministeren
Til brug for min besvarelse har ministeriet ligeledes indhentet bidrag fra Sundhedssty-
relsen, som oplyser følgende:
”Ge optræ i gspla e er for elt e he visning
fra sygehus til genoptræning og/el-
ler rehabilitering efter udskrivning. Genoptræningsplanen danner udgangspunkt for
kommunens videre arbejde med at iværksætte den passende faglige indsats på rette
specialiseringsniveau.
Sygehuset er forpligtet til, ved behov at vejlede kommunen med henblik på rådgiv-
ning og dialog om det konkrete rehabiliteringsforløb.
Effektmåling af kommunale genoptræningsindsatser
Tal for antal patienter og genoptræningsplaner benyttes i forbindelse med udarbej-
delsen af publikationer og i forbindelse med sundhedsplanlægning nationalt, i regio-
ner og i kommuner. Derfor er der generelt fokus på dataopgørelser vedrørende udar-
bejdede genoptræningsplaner, samt ventetid til kommunal genoptræning. Dette er
opgørelser, der kan trækkes via Landspatientregisteret.
En national monitorering på centrale rehabiliteringsindsatser og udviklingen i den en-
kelte persons funktionsevne som indikator for den faglige kvalitet, er imidlertid ikke
ulig baseret på eksistere de datakilder.”
Regionale og kommunale omkostninger til genoptræning af hjerneskadede
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrel-
sen, som oplyser følgende:
”So bidrag ka SDS oplyse, at borgere ed hjer eskade ka
odtage forskellige ty-
per af genoptræning. Der er genoptræning under indlæggelse og specialiseret ambu-
lant genoptræning, som foregår på hospitalet og der er almen genoptræning samt
specialiseret rehabilitering, som foregår i kommunen. Der lægges til grund for besva-
relsen, at der ønskes en samlet opgørelse af udgifter til de fire ovenstående typer af
genoptræning.
Ud fra de nationale sundhedsregistre vil det være muligt at opgøre udgifter til genop-
træning, som foregår på hospitalet. For specialiseret genoptræning er det muligt at
opgøre udgifterne for perioden 2007-2018. For genoptræning under indlæggelse kan
udgifterne opgøres for perioden 2007-2017. Finansieringen af genoptræning under
indlæggelse har været underlagt forskellige afregningsmodeller over årene. I perio-
den 2007 til 2017 har der været faste særskilte takster for genoptræning under ind-
læggelse, hvoraf kommunerne har medfinansieret 70 pct. I 2017 afholder regionerne
hele udgiften. I 2018 er det ikke muligt at adskille udgiften til genoptræningen fra
selve indlæggelsen.
./.
For almen genoptræning og specialiseret rehabilitering, som foregår i kommunen, er
det ud fra nationale sundhedsregistre ikke muligt at opgøre udgifter for specifikke pa-
tientgrupper, herunder borgere med hjerneskade. Der henvises til tidligere besva-
relse af SUU alm. del 644 og 645.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om, hvordan genoptræningsindsatsen for hjerneskadede er tilrettelagt i dag, til sundheds- og ældreministeren
Det er dermed styrelsens vurdering, at det ikke umiddelbart er muligt at foretage en
retvisende opgørelse af de samlede udgifter til genoptræning af borgere med hjerne-
skade.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Andrea Scheutz
Side 4