Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2150799_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 26-11-2019
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 1910183
Dok. nr.: 1037870
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har den 18. november 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 322 til sundheds- og ældreministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål S 322:
”Hvordan vil ministeren sikre en rimelig prisdannelse på kopimedicin, så man undgår
de store prishop, man ofte ser, på op til 2000 pct., og så producenterne ikke i samme
grad får mulighed for at tilpasse priserne til hinanden og dermed de facto kommer til
at fungere som en karteldannelse på medicinområdet?”
Svar:
Der er fri prisdannelse på lægemidler i Danmark, og myndighederne har ikke indfly-
delse på priserne for medicin. Priserne fastsættes af lægemiddelvirksomhederne.
Prissystemet i Danmark er politisk fastsat og skal være med til at gøre det attraktivt
for lægemiddelvirksomhederne at forsyne det danske marked med lægemidler. Pris-
systemet skal samtidig være med til at sikre de lavest mulige priser for de danske bor-
gere og samfundet. Jeg glæder mig over, at priserne på generisk medicin generelt set
er meget lave i Danmark sammenlignet med andre EU-lande. Det tyder på effektiv
konkurrence, som er til gavn for borgerne. Stor konkurrence kan imidlertid have den
bagside, at nogle producenter ikke synes, at de tjener nok, hvorfor de trækker deres
produkter fra markedet og skaber en situation, hvor der i en periode kun er få eller
en enkelt udbyder tilbage af et bestemt lægemiddel.
Prisændringer på medicin er dog mere undtagelsen end reglen, og prisen falder of-
tere end den stiger
1
. Desuden sker stigningen typisk fra et meget lavt udgangspunkt.
Jeg anerkender dog til fulde, at det kan føles utrygt for den enkelte borger, når der
sker udsving i pris for enkelte lægemiddelpakninger.
I tilfælde af, at en pakning stiger meget i pris, har det dog langt fra altid betydning for
borgerne. I alle de tilfælde, hvor en pakning indgår i en substitutionsgruppe, og der er
en anden pakning med en lavere pris, har apoteket pligt til at tilbyde den billigste
pakning og dermed ikke den pakning, som f.eks. har fået en stor prisstigning, med
mindre denne pakning er den billigste i substitutionsgruppen.
Det er desuden væsentligt at huske på, at medicinbrugerne får tilskud til deres læge-
midler efter behov, dvs. jo større forbrug, jo mere tilskud. Borgernes maksimale
egenbetaling på receptpligtige lægemidler i løbet af et tilskudsår er 4.110 kr., sva-
rende til ca. 345 kr. om måneden. Og det er uanset om lægemidlerne går op eller
1
Jf. Apotekerforeningens analyse af 12. november 2019:
https://www.apotekerforenin-
gen.dk/-/media/apotekerforeningen/analyseroekonomi/12112019_analyse-af-prishop-p-medi-
cin.pdf
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil igangsætte baggrund af Berlingskes artikel 7/2-20 "For første gang i 20 år må syge danskere betale mere for medicin: Det kan få nogle til at holde op med at tage deres medicin", til sundheds- og ældreministeren
ned i pris. Og hvis det er svært at finde 345 kr. om måneden, har borgeren mulighed
for at søge sin kommune om tilskud til sine medicinudgifter.
Karteldannelse er ulovligt i Danmark. Hvis der opstår mistanke om ulovlige aftaler om
priser, er jeg tryg ved, at konkurrencemyndighederne reagerer herpå.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at vi er ved at se på en model for, hvorledes vi kan
undgå for store udsving i medicinpriserne. Målet skal naturligvis være en god, ubu-
reaukratisk model, der sikrer os mod store prishop, men også holder producenterne
af generika på markedet af hensyn til patienterne, priser og udgifter til medicin.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 2
2