Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2158137_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2020
Politikontoret
Cecilie Thornvig Ander-
sen
2020-0032/37-0051
1390293
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 619 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar
2020.
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm., om ministeren med henvisning til redegørelsen om undvigelsen fra Psykiatrisygehus Slagelse vil oplyse, hvordan ministeren følger op på og sikre sig, at de tre konkrete tiltag på den korte bane bliver gennemført i praksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 619 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Vil ministeren med henvisning til redegørelsen om undvigel-
sen fra Psykiatrisygehus Slagelse (SUU alm. del – bilag 200)
oplyse, hvordan ministeren følger op på og sikre sig, at de tre
konkrete tiltag på den korte bane bliver gennemført i praksis, jf.
aftalen herom mellem regionerne, politiet, anklagemyndigheden
og kriminalforsorgen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Som følge af undvigelsen fra Psykiatrisygehus Slagelse i
november 2019 blev regionerne, politiet, anklagemyndigheden
og kriminalforsorgen i december 2019 enige om tre tiltag, der
skulle iværksættes med det samme for at forbedre sikkerheden i
psykiatrien.
For så vidt angår det tiltag, der på den korte bane skal sikre sik-
kerheden for personalet og medindlagte i psykiatrien og fore-
bygge flugt, har Rigspolitiet allerede ved e-mail af 29. novem-
ber 2019 til samtlige politikredse indskærpet, at politiet skal
være særlig opmærksomme på behovet for eventuelle sikker-
hedsforanstaltninger i forbindelse med situationer, hvor bande-
medlemmer mv. skal anbringes i varetægtssurrogat. Rigspolitiet
har samtidig anmodet politikredsene om, at kredsene i forbin-
delse med sådanne anbringelser af bandemedlemmer mv. af
egen drift tager kontakt til anbringelsesstedet med henblik på at
drøfte sikkerheden omkring anbringelsen.
Herudover har Rigspolitiet i januar 2020 – som led i en overord-
net indsats mod fangeflugter – udsendt retningslinjer til politik-
redsene vedrørende arrestanttransporter og sikkerhedsvurderin-
ger. Det fremgår heraf, at politiet i alle sager, hvor en an-
holdt/frihedsberøvet skal fremstilles i grundlovsforhør med be-
gæring om varetægtsfængsling, herunder anmodning om vare-
tægtsfængsling i surrogat med henblik på psykiatrisk behand-
ling, skal udarbejde en sikkerhedsvurdering af bl.a. den pågæl-
dendes undvigelsesrisiko og farlighed.
Politiets sikkerhedsvurdering skal danne grundlag for politiets
sikkerhedsmæssige håndtering af den pågældende i forbindelse
med bl.a. transporter og retsmøder. Sikkerhedsvurderingen ind-
går endvidere i kriminalforsorgens efterfølgende interne sikker-
hedsvurdering af pågældende, ligesom den også indgår i krimi-
nalforsorgens afgørelse om placering af arrestanten i fængsel,
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm., om ministeren med henvisning til redegørelsen om undvigelsen fra Psykiatrisygehus Slagelse vil oplyse, hvordan ministeren følger op på og sikre sig, at de tre konkrete tiltag på den korte bane bliver gennemført i praksis, til justitsministeren
arresthus, ungdomsinstitution eller ved udmøntning af en ken-
delse fra retten om surrogatanbringelse i en psykiatrisk institu-
tion.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”På baggrund af aftalen mellem regionerne, Rigspolitiet, ankla-
gemyndigheden og kriminalforsorgen vedrørende de tre tiltag
for at forbedre sikkerheden omkring bandemedlemmer i surro-
gatvaretægt i psykiatrien, er det den 5. februar 2020 blevet præ-
ciseret i Rigsadvokatmeddelelsen og kommunikeret ud på an-
klagemyndighedens intranet (AnklagerNet), at anklagemyndig-
heden altid skal være opmærksom på, om øjemedet med vare-
tægtsfængslingen vil forspildes ved overførsel til fængsling i
surrogat og eventuelt protestere imod, at retten træffer afgørelse
herom.
Det er desuden blevet præciseret i Rigsadvokatmeddelelsen, at
det til enhver tid skal sikres, at der er en løbende dialog mellem
anklagemyndigheden og regionerne i situationer, hvor en flugt-
og befrielsestruet person, herunder et bandemedlem, er blevet
varetægtsfængslet i surrogat på en retspsykiatrisk afdeling, og
hvor det sundhedsfaglige personale på afdelingen efterfølgende
vurderer, at der ikke er et psykiatrisk behandlingsbehov. I så-
danne situationer skal den retspsykiatriske afdeling have mulig-
hed for direkte at kontakte den lokale anklagemyndighed, såle-
des at den surrogatanbragte kan blive fremstillet for domstolene
med henblik på varetægtsfængsling i et almindeligt arresthus el-
ler en arrestafdeling i et fængsel. En tilbageførsel til varetægts-
fængsling i et almindeligt arresthus eller en arrestafdeling i et
fængsel skal således ikke afvente en kommende fristforlæn-
gelse, men skal fremmes hurtigst muligt.
Det kan endvidere til orientering oplyses, at Rigsadvokaten ved
e-mail af 10. januar 2020 har indskærpet de retningslinjer, som
altså nu er præciseret i Rigsadvokatmeddelelsen, over for poli-
tidirektørerne, chefanklagerne og chefpolitiinspektørerne.”
3