Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: FOPS 
Sagsbeh.: DEPNFF 
Koordi eret  ed:  
Sags r.:  9 99  
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Sundheds- og Ældreudvalget, onsdag den 5. februar 2020 kl. 14.00-15.30
Samrådstale til samråd AD-AF om retspsykiatri og
Sikringsafdelingen
Svarudkast:
Tak for spørgsmålene.
Som justitsministeren nævnte, vil jeg besvare spørgsmål AE,
og jeg tager også nogle nogle supplerende bemærkninger til
spørgsmålene AD og AF.
Som der nu er redegjort for, er det et helt grundlæggende
princip i vores retssamfund, at vi i straffesager sondrer
mellem, om man er egnet til straf, eller om man ikke er egnet
til straf.
Det er derfor helt ufravigeligt, at personer med psykiske
lidelser skal behandles i det psykiatriske system, hvor de kan
få den rigtige hjælp.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Det gælder som udgangspunkt også de mennesker, der er
blevet dømt til behandling, eller som skal anbringes på en
retspsykiatrisk afdeling i varetægtsurrogat eller til
mentalobservation.
Og der er det vigtigt at huske, at psykiatrien er et
behandlingssted – det er ikke et fængsel, det er et
behandlingssted, og det gælder uanset om den dømte kan
have begået både alvorlig og mindre alvorlig kriminalitet.
Dette grundlæggende princip følger direkte i lov om
retspsykiatrisk behandling, hvor det fremgår, at regionerne
har pligt til at behandle retspsykiatriske patienter.
Regionernes behandling af de retspsykiatriske patienter sker
i tæt samarbejde med politiet og kriminalforsorgen.
Alle regioner har fastlagt en form for samarbejdsaftale eller
en procedure med dem.
Fælles for aftalerne er, at det er politiet, der kontakter
regionerne, og derefter de psykiatriske eller retspsykiatriske
afdelinger, der har opgaven med at visitere personerne.
Det er fordi, at det er de retspsykiatriske afdelinger, som har
de rette kompetencer til at vurdere og behandle patienter,
som er for syge til at opholde i et fængsel eller et arresthus.
Regionens beslutning om, hvor den retspsykiatriske patient
skal anbringes, skal ske med inddragelse af politiet, som har
viden om patienten, herunder om der fare for, at patienten
flygter, eller om patienten er farlig.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Vi har den seneste tid hørt om persongrupper, som fx
bandemedlemmer, som er mere voldsparate end den
”gennemsnitlige” retspsykiatriske patient, og som skaber
utryghed på afdelingerne.
Vi hører også fra regionerne om bandemedlemmer, som
simulerer, at de er syge, med det formål at komme til en
retspsykiatrisk afdeling i stedet for fængsel.
Det siger naturligvis sig selv, at der ikke skal være personer
på en psykiatrisk afdeling, som ikke er syge, og som endda
samtidig skaber utryghed og farlige situationer for
medarbejdere og patienter.
Det gælder for bandemedlemmer, men selvfølgelig også for
andre persongrupper, som fx kriminelle udlændinge, som
eksemplet fra fx Kærshovedgård som er nævnt i et af
spørgsmålene.
Så det vil jeg også gøre helt klart. Vores dygtige,
pligtopfyldende sundhedspersonale skal have ordentlige
vilkår, og de skal kunne gå på arbejde og fokusere på deres
vigtigste opgave: At give en god og tryg behandling af
patienter med fysiske eller psykiske lidelser.
Og casen er næsten for oplagt. I har jo alle sammen hørt om
den meget omtalte flugt fra Slagelse. Det er en af grundene
til, at vi sidder her i det her samråd.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Og det var netop i Slagelse, hvor jeg i sidste måned var på
besøg og talte med medarbejderne på afdelingen, hvor
flugten skete. Jeg oplevede, at medarbejderne stadig er
påvirkede af den meget voldsomme hændelse. Det forstår jeg
godt.
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at personale i
psykiatrien skal udsættes for sådan nogle oplevelser og sådan
nogle trusler på den måde.
De skal kunne gå på arbejde uden at frygte overfald og
trusler – også selvom de arbejder på en lukket retspsykiatrisk
afdeling.
I den forbindelse skal det nævnes, at psykiatriloven giver de
psykiatriske afdelinger en række værktøjer til at sikre sig
mod farlige genstande og ulovlige medikamenter på
afdelingen.
Fx giver psykiatriloven hjemmel til at kropsscanne
besøgende ved mistanke om, at der forsøges indført farlige
genstande eller ulovlige medikamenter på afdelingen.
Det er klart, at de psykiatriske afdelinger hverken er eller
skal være indrettet til at håndtere bandemedlemmer med
våben.
Jeg har modtaget redegørelsen for hændelsesforløbet for
flugten fra Slagelse fra justitsministeren.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Som det blev nævnt kan vi udlede en række læringspunkter
af forløbet, som vil blive taget med videre i den kommende
handlingsplan om fangeflugter, som min kollega nævnte i sin
besvarelse.
Det er b.la. vigtigt at det sikres, at den tætte dialog og
samarbejdet mellem regionerne og politiet prioriteres.
Når handlingsplanen ligger klar, vil jeg naturligvis være med
til at drøfte, hvilke initiativer handlingsplanen giver
anledning til.
Og så vil jeg understrege, at regeringen helt generelt har et
stort fokus på retspsykiatrien.
Derfor er der i finanslovsaftalen afsat 90 mio. kr. årligt fra
og med i år til at styrke retspsykiatrien, b.la. til nye senge.
Det skal bl.a. understøtte, at de retspsykiatriske patienter
ikke optager pladser for patienter indlagt i
behandlingspsykiatrien, og at patienterne i
behandlingspsykiatrien ikke bliver udskrevet for tidligt.
Så er der i samrådet i dag blevet spurgt ind til de 10 nye
pladser på Sikringen.
Som en del af den generelle styrkelse af psykiatrien, har
regeringen afsat 510 mio. kr. fra 2020 og frem.
Af den ramme afsættes der midler til, at der etableres 10 nye
pladser på Sikringen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Sikringen behandler de farligste og mest syge psykiatriske
patienter i landet. I dag har Sikringen 30 pladser, og der har
de seneste år næsten konstant har været patienter på
venteliste til en plads på Sikringen. Lige nu står der to
patienter på venteliste til Sikringen, og de har ventet på en
plads siden starten af december 2019.
Tidligere har der været sager, hvor patienter har ventet i
meget længere tid.
I foråret sidste år så vi konsekvenserne af, at patienter står på
venteliste til Sikringen: To patienter var bæltefikserede i
henholdsvis 10 og 13 måneder, inden de fik en plads.
Det kan vi som samfund naturligvis ikke acceptere, at vi skal
høre historier om mennesker, som er bæltefikserede så
utrolig længe, fordi der ikke er plads på den afdeling, der er
kvalificeret til at behandle dem.
Der har i årevis været venteliste til en plads på Sikringen i
varierende grad. Det gør vi nu noget ved. Derfor ønsker vi, at
der etableres 10 nye pladser, så vi kan sikre, at Sikringen har
de rigtige rammer og tilstrækkelige kapacitet til at behandle
de mest farlige psykiatriske patienter.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5/2-20 om, hvor fængslede bandemedlemmer skal opholde sig under udredning og behandling, om 10 nye pladser på Sikringen og om asylansøgere på Kærshovedgård, som bliver indlagt uden at være psykisk syge, til sundheds- og ældreministeren
 
Danske Regioner har oplyst, at det kun er muligt at etablere
et afsnit med 10 pladser ad gangen rent arkitektonisk. Jeg vil
også sige, at det ikke er verdens nemmeste byggearbejde, da
det er et så sikret sted, og man skal bygge på Sikringen,
mens den er i fuld funktion. Der er plads til det, og det er
indrettet sådan, at det kan lade sig gøre, men det skal
planlægges minutiøst og grundigt og ikke kompromittere det
arbejde, der udføres.
Når man tager det i mente, siger Danske Regioner til os, at
det vil koste cirka 100 mio. kr. i etableringsudgifter og cirka
36 mio. kr. årligt i driftsomkostninger.
Vi kan så også se, at der ikke tidligere har stået 10 patienter
på venteliste, og derfor vil vi sammen med Danske Regioner
se på, om man kan mindske driftsudgifterne fremover.
Danske Regioner har b.la. oplyst, at man eksempelvis kunne
bemande fem pladser i stedet for at bemande samtlige 10. På
den måde skønner Danske Regioner, man ville man kunne
spare omkring 11 mio. kr. i årlig i drift.
Vurderingen umiddelbart er, at de 10 pladser ville kunne stå
klar med udgangen af 2023.
Det skal dog tages med forbehold, da vi er i en indledende
fase og derfor er det ikke en endelig udmelding.
Når der er det, skal jeg nok oplyse udvalget om det.
Tak for ordet
Side 7