Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2157785_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 181
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-12-2018
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPLIEN
Sagsnr.: 1809758
Dok. nr.: 757652
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 181 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 181:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange ressourcer der var til ældrepleje i 2015 opgjort
i forhold til antallet af personer over 80 år, og hvor mange ressourcer der var til æld-
repleje i 2018 opgjort i forhold til antallet af personer over 80 år jf. regeringens mål-
sætning på side 61 i regeringsgrundlaget?”
Svar:
På baggrund af data fra kommunernes budget- og regnskabssystem har ministeriet
ikke mulighed for at afgrænse kommunernes ældreudgifter til specifikke aldersgrup-
per, herunder pr. ældre borger over 80 år, jf. svar på SUU alm. del
spm. 403 og SUU
alm. del spm. 1052 (2017). Det skyldes bl.a., at der i kommunerne ikke foretages akti-
vitetsregistrering på cpr-numre på alle de ydelser, hvortil udgifterne indgår i de sam-
lede udgifter til ældre.
For så vidt angår opgørelser af kommunernes ældreudgifter på baggrund af data fra
kommunernes budget- og regnskabssystem er personer på 65 år og derover frem til
2017 blevet betragtet som ældre borgere. I forbindelse med en ny opgørelsesmetode
for kommuneres udgifter til ældre og personer med handicap mv., som trådte i kraft
med budget 2018, betragtes borgere på over 67 år og derover som ældre, hvorfor en-
hedsudgifterne på ældreområdet opgøres med udgangspunkt i denne gruppe af bor-
gere.
I nedenstående tabel ses udviklingen i kommunernes realiserede ældreudgifter fra
2015-2017 (seneste regnskabsår). Det ses, at kommunernes realiserede serviceudgif-
ter til ældreområdet samlet set er steget med ca. 1,8 mia. kr. i perioden 2015-2017,
når der tages højde for de løft under det statslige delloft for driftsudgifter, som følger
af finanslovsaftalerne,
jf. tabel 1.
./.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm., om udviklingen i kommunernes budgetter for ældreområdet 2019-2020 samlet set og pr. ældre borger over hhv. 65 år og 80 år, til sundheds- og ældreministeren
2157785_0002.png
Tabel 1
Realiserede serviceudgifter på ældreområdet, inkl. og ekskl. korrektioner for løft under det statslige
udgiftsloft, 2015-2017, mia. kr., 2018-priser
Vækst i
Vækst i pe-
perioden
rioden, pct.
p.a., pct.
Mia. kr., 2018-pl
2015
2016
2017
Ældreudgifter, ekskl. korrektioner for løft
1)
Ældreudgifter, inkl. korrektioner for løft
1)
Løft på ældreområdet
Ældremilliard (FL14)
Klippekort til ekstra hjemmehjælp (FL15)
Værdighedsmilliard (FL16)
2)
1,1
0,1
*
0,2
1,0
*
*
1,0
42,4
43,6
43,1
44,3
44,0
45,4
3,7
4,2
1,8
2,1
Klippekort til plejehjemsbeboere (FL17)
0,4
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2018-niveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger. Som følge af afrunding summerer udgiftsudviklingen ikke nødvendigvis til forskellen på
udgiftsniveauerne som angivet i tabellen. 1) Udgifterne er afgrænset til nettodriftsudgifter konteret på funktio-
nerne 5.32.32-5.32.35 og 5.32.37. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne til hhv. ældre
og handicapområdet
2) Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommunerne tilladelse til at overføre uforbrugte midler svarende
til 24 pct. af værdighedsmilliarden for 2016 til 2017. Ifølge foreløbige tal har kommunerne endvidere fået lov til
at overføre ca. 10,9 pct. af de samlede værdighedsmidler for 2017, dvs. inkl. overførte midler fra 2016, til
2018.
*) Midlerne er omlagt til det kommunale bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt
egne beregninger.
./.
Det kan yderligere oplyses, at den nye metode til at opgøre kommunernes udgifter til
ældre og personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kom-
munernes budgetlægning for 2018, jf. orienteringsbrev fra Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet, som blev sendt til udvalget den 12/01- 2018.
Den nye opgørelsesmetode vil fremadrettet bidrage til at sikre mere retvisende opgø-
relser af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap mv. Det tager tid
for kommunerne at tilpasse sig den nye opgørelsesmetode, og denne tilpasning vil
også finde sted efter offentliggørelsen af kommunernes budgetter. Niveauet for hhv.
ældre- og handicapudgifterne i 2018, opgjort på baggrund af den nye opgørelsesme-
tode, kendes derfor først endeligt ved kommunernes regnskaber for 2018, som of-
fentliggøres i april 2019. Det bemærkes, at den nye metode indebærer et databrud,
hvor de opgjorte udgifter til de to områder ikke er sammenlignelige med tidligere års
opgørelser. Udgifterne for 2018 og frem kan derfor ikke sammenlignes med udgif-
terne i tidligere år.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Line Engbjerg
Side 2
2