Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2157784_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-03-2020
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPLAUB
Sagsnr.: 2001450
Dok. nr.: 1121750
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. februar stillet følgende spørgsmål
nr. 608 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 608:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i kommunernes budgetter for ældreområdet
2019-2020 samlet set og pr. ældre borger over hhv. 65 år og 80 år. Der ønskes en op-
gørelse både ekskl. og inkl. korrektioner for løft under det statslige delloft for drifts-
udgifter?”
Svar:
Med økonomiaftalen med KL for 2020 har regeringen taget et vigtigt skridt med at
lægge en bund under velfærden med et løft på 1,7 mia. kr. i forhold til sidste år, der
både dækker udgifterne ved flere børn og ældre og sikrer en udbygning af kernevel-
færden for kommunerne under et. Kommunerne har således haft mulighed for at pri-
oritere ældreområdet i 2020.
Kommunernes budgetter for ældreområdet 2019-2020 fremgår af tabel 1. Kommu-
nernes budgetter for ældreområdet er opgjort hhv. eksklusiv og inklusiv løft på æld-
reområdet, der følger af finanslovsaftalerne for 2016 og frem, og som ligger under
det statslige delloft for driftsudgifter. Løft under det statslige delloft for driftsudgifter
udmøntes som statslige driftstilskud efter ansøgning, og fremgår derfor ikke af de
kommunale budgetter for ældreområdet, som opgøres netto.
Tabel 1
Kommunernes budgetterede nettodriftsudgifter til ældreområdet, 2019-2020
Mia. kr., 20-PL og B20-opgaveniveau
Budget, nettodrift, ekskl. løft
Budget, nettodrift, inkl. løft
Løft under det statslige delloft for driftsudgifter
vedr. ældreområdet
Udbredelse af klippekort til ekstra hjemmehjælp
Løft til en værdig ældrepleje (Værdighedsmilliard)
Løft til bedre bemanding i hjemmeplejen og på
plejehjem mv.
*
1,1
0,5
*
*
0,5
2019
45,3
46,9
2020
46,4
46,9
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2020-opgaveniveau og ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2020-niveau. Udgifterne til ældreområdet er afgrænset til funktion 5.30.26-5.30.36. *Omlagt til
kommunalt bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme.
Kilde: Danmark Statistik og egne beregninger
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm., om udviklingen i kommunernes budgetter for ældreområdet 2019-2020 samlet set og pr. ældre borger over hhv. 65 år og 80 år, til sundheds- og ældreministeren
2157784_0002.png
./.
I lyset af at kommunerne har haft kortere tid til at lægge budgetter for 2020 pga. Fol-
ketingsvalget, har ministeriet bedt om bidrag fra KL. Bidraget er vedlagt.
Det fremgår af KL’s bidrag, at ”Det
mest rene billede af udviklingen på ældreområdet,
i et år med de nævnte usikkerheder i budgettet, fås ved kigge på den rene aktivitet”.
KL har således taget udgangspunkt i udviklingen i bruttoudgifterne på ældreområdet.
Af tabel 2 fremgår de budgetterede bruttoudgifter på ældreområdet, som viser en
stigning på mere end 700 mio. kr.
Tabel 2
Kommunernes budgetterede bruttoudgifter til ældreormådet, 2019-2020
Mia. kr., 20-PL
Bruttoudgifter
2019
51,2
2020
51,9
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2020-opgaveniveau og ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2020-niveau. Udgifterne til ældreområdet er afgrænset til funktion 5.30.26-5.30.36.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
KL bemærker også, at kommunerne har haft en kortere tidsperiode for budgetlæg-
ningen for 2020, og at der i budgettet for 2020 er en reserve på 1,8 mia. kr. til senere
prioritering. Reserverne er godt 0,8 mia. kr. større for 2020. Reserven udmøntes i lø-
bet af året og fremgår derfor ikke af tabellen.
I opgørelser af kommunernes ældreudgifter på baggrund af data fra kommunernes
budget- og regnskabssystem betragtes personer på 67 år og derover som ældre bor-
gere, hvorfor enhedsudgifterne på ældreområdet opgøres med udgangspunkt i
denne gruppe af borgere.
På baggrund af data fra kommunernes budget- og regnskabssystem er det ikke muligt
at afgrænse kommunernes ældreudgifter til specifikke aldersgrupper. Det skyldes
bl.a., at der i kommunerne ikke foretages aktivitetsregistrering på cpr-numre på alle
de ydelser, hvortil udgifterne indgår i de samlede udgifter til ældre, jf. svar på SUU
alm. del
spm. 181 (2018-19, 1. samling).
Jeg kan oplyse, at der i 2019 var ca. 1,005 mio. indbyggere over 67 år og i 2020 ca.
1,024 mio. indbyggere over 67 år ifølge Danmarks Statistik.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Laura Brink
Side 2