Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2153924_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-02-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPKME
Sagsnr.: 2001322
Dok. nr.: 1100499
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. februar stillet følgende spørgsmål
nr. 598 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlemmer af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V)
og Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 598:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan en privat leverandør af hjemmehjælp inden for
godkendelsesmodellen kan klage over en kommunens timeprisberegning, samt for
henholdsvis antallet af klager og antal færdigbehandlede klager i hhv. 2017, 2018 og
2019?”
Svar:
Muligheden for at klage over kommunernes afregningspriser i forbindelse med tilve-
jebringelse af frit valg ligger under Erhvervsministeriets ressort. Sundheds- og Ældre-
ministeriet har derfor bedt Erhvervsministeriet om bidrag til svar, som oplyser føl-
gende:
”Erhvervs i isteriet har a odet Ko kurre ce-
og Forbrugerstyrelsen om bidrag til
besvarelse af spørgsmålet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst nedenstå-
ende:
"Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal indledningsvist oplyse, at følgende svar
alene angår muligheden for at klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i relation
til de relevante bestemmelser i konkurrenceloven.
Der gælder ingen formkrav for klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Klager
over kommuners timeprisberegning inden for godkendelsesmodellen kan sendes til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
eksempelvis pr. e-mail. Ønsker en virksomhed
at klage, kan virksomheden tillige indledningsvis tage kontakt til styrelsen per telefon.
Kontaktoplysninger på styrelsens medarbejdere kan findes på styrelsens hjemmeside
https://www.kfst.dk/konkurrenceforhold/kontakt-et-konkurrencecenter/.
Konkurrencelovens § 11b giver mulighed for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
får kompetence til at undersøge, hvorvidt en offentlig myndighed tilbyder private le-
verandører af ydelser omfattet af frit valg en afregningspris, der er fastsat i overens-
stemmelse med regler fastsat i anden lovgivning om frit valg.
Bestemmelsen giver styrelsen adgang til at udstede påbud om, at den offentlige myn-
dighed skal ophøre med at beregne og fastsætte afregningspriser, som er i strid med
reglerne om frit valg, samt at myndigheden skal anvende bestemte beregningsgrund-
lag, beregningsmetoder eller afregningspriser. Desuden giver bestemmelsen mulig-
hed for at udstede påbud om efterbetaling af forskellen mellem den pris, som myn-
digheden faktisk har anvendt, og den pris, som myndigheden burde have anvendt.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 598: MFU spm. om, hvordan en privat leverandør af hjemmehjælp inden for godkendelsesmodellen kan klage over en kommunens timeprisberegning, til sundheds- og ældreministeren
2153924_0002.png
Det skal dog understreges, at bestemmelsen ikke længere finder anvendelse i forhold
til de gældende regler på området for hjemmehjælp. Det skyldes, at serviceloven ikke
længere fastsætter regler for beregning og efterregulering af kommunalbestyrelsens
afregningspris til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83. Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen har derfor på dette område alene kompetence til at ud-
stede påbud efter konkurrencelovens § 11b overfor afregningspriser, der er fastsat i
henhold til de tidligere regler i serviceloven fra 2012 .
Det følger af konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
kan udstede påbud om, at støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til fordel
for bestemte former for erhvervsvirksomhed, skal bringes til ophør eller tilbagebeta-
les. Sådanne påbud kan udstedes, når støtten:
direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen,
og
ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering (jf. § 11 a, stk. 2).
For så vidt angår antallet af klager modtager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lej-
lighedsvis henvendelser vedrørende kommunernes afregningspriser. Konkurrence og
Forbrugerstyrelsen kan oplyse, at styrelsen ikke fører statistik over henvendelser på
området. Styrelsen registrerer dog klager, der ikke er grundløse, i styrelsens journal-
system. For perioden 2017-2019 er der efter styrelsens bedste overbevisning ikke re-
gistreret henvendelser, herunder klager, inden for godkendelsesordningen."
Herudover kan Erhvervsministeriets statsstøttesekretariat oplyse følgende vedr. kla-
gemulighederne over ulovlig statsstøtte:
"Der er yderligere mulighed for at indgive en klage til Europa kommissionen over på-
stået ulovlig statsstøtte jf. Rådets forordning (EU) 2015/1589 af 13. juli 2015 om fast-
læggelse af regler for anvendelsen af artikel 108 i traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde og Kommissionens forordning (EF) nr. 794/2004 som ændret bl.a.
ved Kommissionens forordning (EU) nr. 372/2014. Der kan henvises til en klagevejled-
i g på hje
eside for EU’s Ge eraldirektorat for Ko kurre ce:
https://ec.eu-
ropa.eu/competition/forms/intro_da.html."
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kjersti Metliaas
Side 2